یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سقای بی ریا

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین سقای بی ریا عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)؛ گفت: افرادی که به دنبال لذت ها و شهوات قدم بر می دارند، به تعبیر امام علی علیه السلام عقل آن ها پاره می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین ناصر سقای بی ریا، در مدرسه شبهه پژوهی «نسل جوان و انقلاب اسلامی» که به همه مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه و با همکاری مدیریت امور مبلغان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها برگزار شد، به بررسی «نگاه به جوان در گفتمان غرب و گفتمان انقلاب اسلامی» پرداخت و گفت: خداوند متعال ظرفیت های فراوانی در انسان قرار داده است که می تواند او را به اوج ببرد اما بصیرت انسان نسبت به وجود خود ناقص است.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: انقلاب اسلامی براساس قرآن و فرهنگ اهل بیت علیهم السلام تشکیل شده است و آن مسیر را پیگیری می کند. پس باید ببینم که دیدگاه قرآن چیست.

حجت الاسلام والمسلمین سقای بی ریا اظهار کرد: چندین قرن است که دنیای غرب خدا و معنویت را در علم کنار گذاشته اند. آن ها فکر می کردند با رفتن مردم به سمت سکولاریزم و مادی گرایی کم کم خدا را فراموش کرده و خدا به تاریخ می پیوندد.

وی افزود: برخلاف تصور غرب که گمان می کردند با رفتن به سمت مادی گرایی خدا از ذهن انسان پاک می شود؛ این اتفاق نیفتاد. زیرا خدا در فطرت انسان وجود دارد.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: ایمان به خدا که در در عصر حاضر در اکثریت انسان ها وجود دارد به این دلیل بوده که فطرت و ذات انسان با خدا سازگار است.

برنامه ریزی برای دنیا

وی گفت: برنامه جهان غرب تنها برای دنیا است. مفهوم سکولاریزم که به معنی دنیا بوده به این دیدگاه اشاره دارد که انسان به دنیا می آید، زندگی می کند و سپس از دنیا می رود. بنابراین تمام برنامه های خود را برای این دنیا می چینند.

حجت الاسلام والمسلمین سقای بی ریا یادآور شد: اخیرا جهان غرب به انسان می آموزد که در لحظه زندگی کرده و به قبل و بعد نیندیشند.

وی تصریح کرد: در فرهنگ غرب، کنترلی بر روی شهوات وجود نداشته و آزادی بی حد و حصر می باشد. به دلیل وجود پتانسیل هایی که خداوند در وجود جوان قرار داده است هنگامی که جوان به سمت آزادی می رود، تخریب کرده و از بین می برد.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: غرب در پی طراحی برنامه هایی مانند ورزش های خشن است که جوان انرژی خود را بتواند به وسیله آن تخلیه کند.

رسیدن به اوج کمال انسانی

وی گفت: از نگاه مکتب اهل بیت علیهم السلام، خداوند انرژی در وجود انسان قراره داده تا به اوج کمال انسانی برسد. اگر ما این انرژی را با بی بند و باری به سمت طغیان ببریم، در نهایت باعث نابودی خود و اطرافیانمان خواهیم شد.

حجت الاسلام والمسلمین سقای بی ریا افزود: با وجود کمبودهایی که دیده می شود هر کجا براساس مکتب اسلام تلاش کرده و به جوانان بصیرت دادیم، نتیجه مثبت آن را مشاهده کردیم.

وی ادامه داد: برخی طرح ها مانند طرح ولایتی که در انقلاب اسلامی برگزار می شود، می توان به خوبی تحول مثبتی که در افراد ایجاد می کند را در آن نظاره کرد.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار کرد: افرادی که به دنبال لذت ها و شهوات قدم بر می دارند، به تعبیر امام علی علیه السلام عقل آن ها پاره می شود.

وی خاطرنشان کرد: در روایتی از امام صادق علیه السلام پرسیده می شود که انسان بالاتر است یا ملک؛ امام در پاسخ می فرماید: خداوند ملک را آفرید و به او عقل داد اما شهوت نداد. یعنی در ملائکه کشش های مخالف عقل وجود ندارد؛ آن ها به دنبال حقیقتی که عقل آن را درک کرده حرکت می کنند. خداوند در خلقت حیوانات به آن ها شهوات داده اما عقل نداده است. اما خداوند انسان را آفرید هم در او عقل قرار داده و هم شهوت را.

حجت الاسلام والمسلمین سقای بی ریا با اشاره به ادامه روایت امام صادق علیه السلام در رابطه با برتری ملک یا انسان افزود: امام صادق علیه السلام می فرماید: کسی که عقل خود را بر شهوت غلبه بدهد، از ملائکه بالاتر می رود. و کسی که شهوت خود را بر عقل غلبه دهد از حیوان پست تر می شود.

وی با اشاره به آیه ای از قرآن که به قوه تعقل اشاره دارد، گفت: خداوند در قرآن می فرماید: إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُکْمُ الَّذِینَ لَا یَعْقِلُونَ؛ بدترین جانوران نزد خدا کسانی هستند که (از شنیدن و گفتن حرف حق) کر و لالند که اصلا تعقل نمی‌کنند.

دنیا منتهای دیده نابیناست

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه امیرالمؤمنین علیه السلام در کلام خود عبرت گیری و بصیرت نسبت به دنیا و آخرت را ملاک هدایت قرار می دهد، تصریح کرد: امام علی علیه السلام می فرماید: وَ إِنَّمَا الدُّنْیَا مُنْتَهَی بَصَرِ الْأَعْمَی، لَا یُبْصِرُ مِمَّا وَرَاءَهَا شَیْئاً، وَ الْبَصِیرُ یَنْفُذُهَا بَصَرُهُ وَ یَعْلَمُ أَنَّ الدَّارَ وَرَاءَهَا، فَالْبَصِیرُ مِنْهَا شَاخِصٌ وَ الْأَعْمَی إِلَیْهَا شَاخِصٌ، وَ الْبَصِیرُ مِنْهَا مُتَزَوِّدٌ وَ الْأَعْمَی لَهَا مُتَزَوِّدٌ؛ دنیا منتهای دیده نابیناست، که نگاهش از آن درنمی گذرد و آنچه را، که در آن سوی آن است، نمی بیند. آنکه اهل بصیرت است، دیدگان گشوده و می داند که در آن سوی آن، سرای آخرت است. اهل بصیرت از دنیا دل بر می کند و آنکه دیده باطنش نابیناست، از آن دل برنمی کند. بینا برای آخرت توشه برمی گیرد و نابینا برای زندگی دنیا.

وی ادامه داد: گاهی تمام چیزی که برای جوانان طلب می کنیم به شغل، خانه و ازدواج محدود می شود و از جهت گیری آخرت آن ها غافل می شویم. اما داشتن این دیدگاه برای جوان درست نیست.

عدم اکتفا به مرزها در مسائل مادی

حجت الاسلام والمسلمین سقای بی ریا گفت: با بررسی و نگاهی به زندگی افراد سکولار در فرهنگ غرب می بینیم که ازدواج هم نمی تواند آن ها را از فساد نجات دهد.

وی اظهار کرد: نتیجه فرهنگ غرب چیزی جز زیاده طلبی مادی نیست. در مسائلی همچون خوردن، خوابیدن، آشامیدن و شهوات به هیچ مرزی اکتفا نمی کنند. فلسفه زندگی را لذت هرچه بیشتر از زندگی می دانند.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)خاطرنشان کرد: در گفتمان انقلاب اسلامی زندگی جایی برای امتحانات الهی است. بنابراین باید عقل خود را کنترل کرده و به سمت خدا قدم بر داریم.

وی بیان داشت: رویکرد ما رویکردی است که امیرالمؤمنین علی علیه السلام با جوانان پیش می گرفتند. جوانان ما قهرمانان انقلاب در همه عرصه ها هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha