شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کتابخوانی

حوزه/ ورای رویکرد کمّی در عرصه کیفی و محتوایی، ضعف هایی جدی در بحث تولید و انتشار کتاب در کشورمان وجود دارد که باید در جای خود به درستی به موشکافی و تحلیل آن همت گماشت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مجدالدین معلمی، مدیرعامل بنیاد کتاب وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی به تازگی در گفت و گویی اعلام داشته با وجود مشکلات اقتصادی در حوزه چاپ و نشر، روزانه به طور متوسط بیش از ۳۳۰ عنوان کتاب در کشور منتشر می‌شود که این میزان در طول سال به رقمی در حدود ۱۲۰ هزار عنوان کتاب می رسد.

از دو زاویه می توان به این گزاره ی خبری نگریست و به تحلیل آن پرداخت؛ نخست آن که به هر حال چاپ این میزان کتاب نشان دهنده آن است که با وجود دشواری های این سالها، چرخ اقتصاد نشر از حرکت باز نایستاده و اتفاقاً به اذعان کارشناسان فرهنگی بعد از شیوع کرونا، حتی فروش کتاب و به تبع آن نرخ مطالعه افزایش هم پیدا کرده است.

از این حیث مسلم است که رونق صنعت نشر با توجه به این که بخش های مختلفی را از منظر اشتغالزایی به حرکت در می آورد، فی نفسه میمون و مبارک است با این حال نباید از زاویه دوم بحث غافل شد و آن هم این که؛ باید مشخص شود که از این تعداد چاپ روزانه کتاب تا چه میزان از آن ها در بین توده های مختلف مردم دیده و پسندیده می شود و این که چند عنوان کتاب از این میان در اذهان افراد جامعه باقی می ماند و بر روی نگاه و افکار آن ها به زندگی تأثیر مورد نظر را می گذارد.

این پرسش جدی صدالبته که به معنای نفی تأثیرات شگرف برخی کتب نیست اما به هر حال واقعیت آن است که ورای رویکرد کمی در عرصه کیفی و محتوایی، ضعف هایی جدی در بحث تولید و انتشار کتاب در کشورمان وجود دارد که باید در جای خود به درستی به موشکافی و تحلیل آن همت گماشت.

فارغ از آفت سفارشی نویسی، معضلی که در حال حاضر وجود دارد و بسیاری از دلسوزان این عرصه نیز بدان اشاره داشته اند، معضل کتابسازی است تا نگارش و تألیف کتاب، ضمن آن که ضعف نگاه روزآمد و رویکرد خلاقانه در تولید و عرضه محتوا به دوری نسبی مردم از فضای کتابخوانی دامن زده است، هر چند که نباید از بحث پردامنه و سابقه دار تورم و مشکلات معیشتی مردم نیز غافل شد، کما این که متأسفانه خرید کالای فرهنگی از جمله کتاب معمولاً جزو اولویتهای خانواده ایرانی نیست.

نکته حائز اهمیت دیگر این که مدیریت فرهنگی کشور در کلان قضیه باید از چنان هوشمندی و درایتی برخوردار باشد که ضمن سنجش دقیق مشکلات و گرفتاری های صنعت نشر به زمینه سازی و بسترسازی با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی از ابعاد و زوایای مختلف کمک کند.

تجربه نشان داده که نه صرفاً در حوزه کتاب بلکه فراتر از آن هر گاه کالای فرهنگی خوبی در سرزمین عزیز ما تولید شده و به درستی در زمینه معرفی آن ها به خصوص از بُعد رسانه ای اقدام صورت پذیرفته، مردم به بهترین نحو ممکن از آن استقبال کرده اند و لذا این انگاره که مدعی است مردم با کتاب قهر کرده اند، حرف نپخته و نادرستی است که اصلاح آن نیاز به استدلالات چندان پیچیده ای هم ندارد!

سید محمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha