شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سیدعلیرضا مرندی

حوزه/رئیس فرهنگستان علوم پزشکی گفت: روزه یک امر واجبی است که نمی‌توان بدون توجیه پزشکی، فرد را از روزه گرفتن منع کرد، پزشک ممحض باید شرایط را برای بیمار تبیین کند و در نهایت مسئولیت روزه با خود بیمار است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سید علیرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی در سخنانی که به صورت ویدئویی در سومین نشست مشترک نمایندگان بیوت مراجع معظم تقلید با ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری که در مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی برگزار شد، اظهار کرد: خداوند روزه‌داری را بر همه جز افرادی که معذوریتی دارند واجب کرده است؛ مثلا در مسافرت‌های کوتاه یا بیماری که با روزه مغایرت دارد یا عادت ماهیانه زنان و ... البته همیشه قضاوت درباره اینکه روزه برای انسان مضر است یا خیر آسان نیست و حتی برای پزشکان هم روشن نیست، لذا مسئولیت روزه گرفتن یا نگرفتن بر عهده خود انسان است و در مواردی که پزشک بگوید روزه بگیر یا نگیر باز خود فرد ممکن است تشخیص خلاف آن داشته باشد لذا باز مسئولیت بر عهده خود مکلف است.

مرندی تصریح کرد: اگر پزشک بگوید این بیماری برای روزه ضرر دارد ولی مکلف احساس کند که ضرری متوجه او نمی‌شود، باید روزه بگیرد و برعکس اگر خوف ضرر داشته باشد، نباید بگیرد. خداوند هرگز نمی‌خواهد انسان به خود یا دیگران ضرر بزند و بر انسان آسان گرفته است.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha