پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا سلام الله اصفهان

حوزه/ نشست تدبر در آیات قرآن کریم در مؤسسه آموزش عالی فاطمة الزهرا (س) اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، مینا سادات حسینی، در محفل قرآنی به همراه نشست تدبر در آیات قرآن کریم ویژه طلاب مؤسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا(س) اصفهان با استناد به خطبه ۱۸ نهج البلاغه «وَ ذَکَرَ أَنَّ الْکِتَابَ یُصَدِّقُ بَعْضُهُ بَعْضاً وَ أَنَّهُ لَا اخْتِلَافَ فِیهِ» اهمیت تدبر موضوعی قرآن را تشریح نمود و گفت: قرآن کریم کتابی است که از طرف خدای متعال نازل شده و مثل هیچ کتاب دیگری نیست. طبق آیه ۲۳ سوره مبارکه ی زمر «اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتَابًا مُتَشَابِهًا مَثَانِیَ خدا قرآن را فرستاد که بهترین حدیث است، کتابی که آیاتش همه با هم مشابه است و در آن ثنای خدا مکرر می‌شود» بعضی از آیات قرآن کریم بعضی دیگر از آیات را تصدیق می کند واختلافی بین آیات آن نیست؛ در نتیجه کنار هم چیدن آیات موجب فهم بهتر و بیشتر قرآن کریم می گردد. پس ثمره تدبر در این کتاب مقدس می تواند راهگشای خوبی برای زندگی باشد.

استاد حوزه خواهران ادامه داد: در آیه ۳۴ سوره اسراء «وَأَوْفُوا بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کَانَ مَسْئُولا» خداوند به عهدی که بر گردن انسان گذاشته است اشاره نموده وگفته از این عهد سؤال می شود اما این عهد چیست؟ در سوره یس آیه ۶۰ خداوند می فرماید: «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیْکُمْ یَا بَنِی آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّیْطَانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ» این عهد را عبودیت الهی و نفی عبادت شیطان به خاطر دشمنی اش با انسان، معرفی کرده است. بنا براین کسی که در طول عمر خود توجه اش، به عبودیت خدا باشد شب اول قبر به سوال من ربک نکیر و منکر با اطمینان پاسخ خواهد داد.

حسینی در ادامه تبعیت از پیامبر مکرم اسلام را در راستای عبودیت الهی دانست و گفت: وقتی انسانی به معنای واقعی کلمه عبد الهی باشد به رسول او نیز ایمان می آورد. خداوند در سوره ابراهیم آیه ۳۶ می فرماید: «رَبِّ إِنَّهُنَّ أَضْلَلْنَ کَثِیرًا مِنَ النَّاسِ فَمَنْ تَبِعَنِی فَإِنَّهُ مِنِّی؛ پس هر کس (در راه توحید و خداپرستی) پیرو من است او از من است» این بنده را از خود دانسته و می گوید بنده ای که ازمن تبعیت کند از خود من است. کسی که از پیامبر الهی تبعیت کند گویی قسمتی از وجود پیامبر شده است. هنگامی که حضرت ابراهیم (علیه السلام) از امتحان الهی سربلند بیرون آمد و مقام امامت را از جانب پروردگار دریافت کرد، در خواست کردکه ذریه من نیز به این مقام برسند و خداوند در پاسخ فرمود: عهد ما به ظالمان نخواهد رسید. عهد الهی به فردی می رسد که تابع باشد؛ کسی که گوش به فرمان و منتظر امر مولا و امامش باشد.

وی در ادامه با توجه به بحث عبودیت و اطاعت از ولی به بحث تلقین هنگام مرگ پرداخت و گفت: خواندن تلقین برای میت با دو هدف انجام می شود؛ اول اینکه به میت در این لحظه حساس موارد بیان شده را یادآوری کنیم و دوم اینکه این تلقین برای ما و افرادی است که زنده ایم، تا هم تلنگری باشد برای یاد مرگ و روز حساب و هم اینکه تا فرصت هست به دنبال اطاعت از امر الهی و ولی خدا باشیم و در راه تحقق و قرین شدن با آنچه در تلقین بیان می شود، گام برداریم.

حسینی در پایان با اشاره به اینکه در حدیث قدسی وارد شده است که هرگاه دانستید این نعمت از جانب پروردگار است، آن هنگام شکر الهی را به جاآورده اید گفت: فردی شاکر است که خود را عبد بداند و صاحب نعمت را بشناسد و چه بسا کسی که متوجه نزول نعمت از جانب پروردگار نباشد در دام شیطان و اغوای او گرفتار شده و از مسیر بندگی خارج شده است. خداوند در آیه ۱۴ سوره لقمان می فرماید: «أَنِ اشْکُرْ لی وَ لِوالِدَیْکَ؛ برای من و برای پدر و مادرت شکر به‌جا آور» اگر خواستار رسیدن به شکر الهی هستیم باید شکرگزار و قدردان پدر و مادر باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha