جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
احمد وحیدی، وزیر کشور

حوزه / احمد وحیدی در همایش علمی محله اسلامی گفت: برای دستیابی به محله اسلامی علاوه بر اینکه باطن باید شکل اسلامی به خود گیرد فیزیکی و ظاهر نیز باید این ویژگی را داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، همایش علمی محله اسلامی، امروز ۱۴ اردیبهشت در سالن شهید چمران دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار شد. در این همایش احمد وحیدی، وزیر کشور، سردار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران و سردار حسن‌زاده حضور داشتند.

در ابتدای این همایش وحیدی وزیر کشور در سخنانی اظهار کرد: وقتی می‌خواهیم سیاست‌های اجتماعی را طراحی کنیم به مجتمع انسانی می‌رسیم، برای این مجتمع‌ها هم باید تعریف داشت. مجتمع‌های انسانی هر کدام مختصات خودش را دارد که باید به آنها توجه کرد تا سیاست اجتماعی قابلیت تحقق پیدا کند. در موضوعات اجتماعی متاسفانه خلا داریم در صورتی که اگر بدانیم چگونه و کجا سیاست‌های اجتماعی تعریف شود این مشکل وجود نخواهد داشت. همچنین در سیاست اجتماعی بعد از کلیت، طراحی متناسب برای هر موضوع داشته باشیم.

وی افزود: در محله‌ها باید به فیزیک و ظاهر هم توجه داشت زیرا محله اسلامی در ساخت و ساز هم باید مبتنی بر الگوی ایرانی اسلامی باشد. شکل‌گیری دولت و جامعه اسلامی توصیه رهبری است و یکی از قدم‌های رسیدن به این خواسته نیز از محلات شروع می‌شود.

سردار فدوی نیز در این همایش بیان کرد: محله اگر شکل اسلامی داشته باشد می تواند کمکی برای انسان ها بوده تا مسیری برای راهنمایی به سمت بهشت باشد. در تشکیل محله اسلامی عوامل مختلف نقش دارد؛ برای مثال می توانم به معماری اشاره کنم. بهترین شکل معماری را در فرهنگ ایرانی اسلامی می‌توان مشاهده کرد اما متاسفانه این مسئله امروز در معماری شهرهای ما چندان رعایت نمی‌شود.

در بخش دیگری از این همایش سردار حسن زاده تاکید کرد: تجربه نشان داده هر کاری به مردم محول شده نتیجه‌اش مطلوب بوده است. توجه به محله اسلامی اقدامی در جهت دستیابی به این موفقیت اجتماعی است. در محله مسجد باید پایگاه اقسام فعالیت‌های اجتماعی باشد. اهداف محله‌های اسلامی در چند بخش نمود پیدا می‌کند. مردمی کردن افراد محله با محوریت مساجد، تعمیق باورهای دینی و اسلامی در سطح محله، ارتقاء امنیت روحی و روانی و ظهور و اعتلای مظاهر اسلامی از جمله اهداف محله‌های اسلامی هستند.

بخش دیگر این همایش به سخنرانی محمد ناظمی اردکانی دبیر علمی همایش اختصاص داد وی گفت: محله اسلامی یکی از موضوعات مهم انقلاب است این همایش نیز با محور قرار دادن محله‌های اسلامی برگزار می‌شود. در این همایش ۱۰۷ مقاله به دستمان رسید که از میان آنها ۳۰ مقاله برای شرکت در همایش انتخاب و در نهایت شش مقاله به عنوان اثر منتخب برگزیده شدند.

در انتهای همایش مقالات برتر معرفی شد و از نویسندگان مقالات تجلیل به عمل آمد. مهدی احمدی، محمد حیدری‌منش، حمزه شیخیانی، هوشمند زارعی، یدالله صادقی و جابر علیزاده برگزیدگان این دوره از همایش بودند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha