دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
فیاض

امام جمعه ملک شهر اصفهان گفت: مردم اندلس نه با زور شمشیر بلکه اعتقادی اسلام را پذیرفتند ولی به دلایل متعدد پس از ۸۰۰ سال حکومت سقوط کرد و به دست مسیحیان افتاد.

حجت لاسلام سید روح‌الله فیاض در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان اظهار کرد: این روزها مصادف است با سالروز واقعه مهم در تاریخ اسلام به نام فتح اندلس است. حدود صد سال بعد از استقرار اسلام، مسلمانان طی چند مرحله اندلس که بخش عظیمی از اسپانیا کنونی بود، را فتح کردند.

امام جمعه ملک شهر اصفهان ادامه داد: مسلمان ۸۰۰ سال بر این منطقه مهم و راهبردی حکومت کردند، این تاریخ هشتصد ساله یک عبرت بزرگ تاریخی دارد که اتفاقات مهمی طی این هشت قرن از جمله، مسلمان شدن مردم آن منطقه، پیشرفت فکری، فرهنگی، علمی و تمدنی تا سقوط اندلس و خارج شدن از دست مسلمانان رخ داد که همه این موضوعات قابل تامل است.

حجت‌الاسلام فیاض عنوان کرد: پذیرش اسلام توسط مردم اندلس مانند مسلمان شدن ایرانیان محقق شد که ابدا به زور شمشیر نبود، برخی‌ها می‌گویند در آن زمان ایرانیان با زور شمشیر اعراب مسلمان شدند اما باید بیان کرد، اعتقاد با شمشیر تغییر نمی‌کند.

امام جمعه ملک شهر اصفهان عنوان کرد: ملت ایران ملتی فهیم بوده و زمانی که تعالیم عمیق و انسان‌ساز دین اسلام را مشاهده کردند، دین اسلام را پذیرفتند وگرنه زور شمشیر، جنگ قدرت‌ها و حکومت‌ها بود، اندلسی‌ها نیز با حقیقت اسلام مسلمان شدند و ربطی به جنگ‌ نداشت.

حجت‌الاسلام فیاض گفت: اگر به زور شمشیر عقیده ها تغییر میکرد مغول‌ها نیز به ایران حمل کردند و بیش از ۱۵۰سال با همه خساراتی که به بار آوردند بر اکثر مناطق ایران حکومت کردند، پس باید ایرانیان به دین مغول‌ها که معروف به دین شمنی بود روی می‌آورند، اما ایرانیان نه تنها با حمله مغول‌ها دینشان تغییر نکرد، بلکه عده‌ای از مغول‌ها را نیز با حقیقت اسلام آشنا و مسلمانان کردند.

امام جمعه ملک شهر اصفهان ادامه داد: بنابراین درست است که مسلمانان به اندلس حمله کردند، اما مردم اندلس با حقیقت اسلام آشنا شدند و مسلمان شدند، بعد از هشت قرن حاکمیت اسلام در اندلس، طی جنگ‌هایی که رخ داد بعد از هشتصد سال آندلس سقوط کرد.

وی افزود: یکی از دلایل سقوط اسلام در اندلس تهاجم فرهنگی، فساد و فحشایی بود که به وجود آمد، شواهد زیادی وجود دارد که مسیحیان با ترویج فساد، توسعه مشروبات الکلی و مشکلات اخلاقی اندلس را از دست مسلمانان خارج کردند.

حجت‌الاسلام فیاض خاطرنشان کرد: اگرچه همه معتقدند که فساد باعث از بین رفتن اسلام در اندلس شد، اما عامل دیگری که باعث سقوط اندلس شد، تفرقه‌افکنی میان جامعه اسلامی آن زمان بود که می‌توان گفت این عامل از موضوع فساد اخلاقی مهم‌تر بود.

امام جمعه ملک شهر اصفهان تأکید کرد: موضوعی که امامین انقلاب حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری تاکید اساسی روی آن دارند و تمام قد از آن حراست می‌کنند، موضوع وحدت کلمه و زیست مهربانانه است تا یک ایران همدل و یک‌پارچه داشته باشیم.

وی عنوان کرد: عامل دیگر سقوط اسلام در اندلس پیمان با دشمنان بود که این موضوع نیز خیلی عبرت انگیز است، گروهی از مسلمانان برای اینکه بر گروه دیگر و جناح دیگر پیروز شوند با دشمن مسیحی آن زمان عهد و پیمان بستند.

حجت‌الاسلام فیاض ادامه داد: ملت ایران فراموش نخواهد کرد یکی از وزرای خارجه ایران در مذاکرات با طرف خارجی گفت اگر ما با هم توافق نکنیم، جناح ما در ایران شکست خواهد خورد و باید به هر نحوی که شده حتی یک توافق پوشالی داشته باشیم تا بتوانیم بمانیم که همین اتفاق نیز در اندلس رخ داد و با دشمن خوش‌بینانه برخورد کردند.

امام جمعه ملک شهر اصفهان بیان کرد: تضعیف بنیه نظامی اندلس عامل دیگر سقوط اسلام در اندلس بود، رفته رفته به خاطر اختلافاتی که رخ داد، قدرت نظامی آنها کاهش پیدا کرد و دشمن از این موضوع سوءاستفاده کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین فیاض گفت: بنیه نظامی که در اندلس تضعیف شد قدرت اقتصادی، فرهنگی، علمی و صنعتی نتوانست نجاتش دهد.

وی اضافه کرد: چند سال پیش بعضی در کشور گفتند اکنون زمانه، موشک و تانک نیست و باید با زبان توافق، مذاکره و گفت‌وگو کارها را پیش ببریم، اما تاریخ اندلس نشان می‌دهد اینگونه نیست و اندلس با آن همه قدرت اقتصادی و فرهنگی با از دست دادن قدرت نظامی سقوط کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ب IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۶
    0 0
    سوره بقره آيه ۱۱۱ با ترجمه فارسی گویا گوش کنید
  • اصلی IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 0
    عامل اصلی ایجاد جنون جنسی در جامعه اسلامی آن روز بود که از طریق رواج فحشا و منکرات تحقق یافت.
  • بلا انقطاع IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۸
    0 0
    جامعه ای بلایای گذشته رو تجربه نخواهد کرد که از آنها درس عبرت بگیرد و علمایش بیدار و بلا انقطاع وظیفه امر به معروف و نهی از منکر مسئولان را دنبال کنند
  • ! IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
    0 0
    ما اکثر العبر و اقل الاعتبار!