شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
رضا مصطفوی

حوزه/ روزنامه نگار و مدرس دوره های نویسندگی گفت: اثرگذاری بر مخاطب در کمترین جملات، از جمله مهم ترین شاخصه های یادداشت نویسی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، رضا مصطفوی در ششمین نشست گعده نویسندگان که به همت مجموعه رسانه ای «فکرت» که در مؤسسه شناخت برگزار شد، با بیان این که در یادداشت مطبوعاتی باید در کمترین کلماتِ ممکن، بیشترین معنا به مخاطب منتقل شود، اظهار داشت: برای موفقیت در عرصه یادداشت نویسی باید همه نکته و حرف ما مثل مصرع چهارم رباعی، همان ۱۶۰-۱۷۰ حرفی باشد که در توییتر زده می شود چرا که که اگر نویسنده نتواند این کار را درست انجام دهد، مخاطب خود را از دست خواهد داد.

وی افزود: از سویی باید توجه داشت که ما در یادداشت، جمله اضافی نداریم، ضمن آن که یادداشت نویس در آخرین جمله، ضربه نهایی را می زند و بیشترین بهره را می برد، از سوی دیگر یادداشتی که می خوانید باید به نحوی باشد که مخاطب احساس کند هنوز تشنه دریافت مطالب دیگر است و لذا طوری کلمات و جملات را کنار هم بچینید که یادداشت خوان این احساس را داشته باشد که همه چیزش به جا و اندازه بوده است.

عضو انجمن قلم حوزه علمیه قم همچنین گفت: در یک فیلم سینمایی نیز وقتی تعلیق و گره ای در کار می اُفتد این نگرانی وجود دارد که چطور گره گشایی می شود و بر این اساس، یادداشت حرفه ای نیز مثل یک فیلم حرفه ای است.

وی ادامه داد: در شروع یک یادداشت، طوری قلم بزنید که واقعاً می خواهید با مخاطب حرف بزنید نه برای مخاطب و مهم این است که مخاطب شما احساس کند که دارید با او گفت و گو می کنید.

مصطفوی افزود: وقتی عناصر یادداشت برای مخاطب دارای منطق روشن باشد و از گزاره های ملموس در این باره استفاده شود، این حس که دارید با او گفتگو می کنید، منتقل می شود.

وی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این که پیش از ورود به یادداشت نویسی، ما بحث نویسندگی را داریم و در این باره نیز الزامات و مؤلفه هایی مطرح است که نمی توانیم از آن ها غافل شویم، ضمن آن که پیشتر هم متذکر شویم که یادداشت نویس خوب کسی است که در کمترین کلمات مثل توئیت نویسی بتواند بیشترین معنا را برساند و بر مخاطبش تأثیر بگذارد.

این نویسنده و فیلمنامه نویس ابراز داشت: برخی کلمات و عبارات کلیشه ای مثل "بی شک"، "واضح و مبرهن است" و ... را از دایره لغات ذهنتان خارج کنید، شما باید بدانید که در مواجهه با مخاطب هوشمندی طرف هستید، ضمن آن که از سویی قرار نیست که همه مثل هم فکر کنند به این خاطر که به هر حال کارکرد یادداشت مطبوعاتی برای کسانی است که قاعدتاً مثل ما فکر نمی کنند.

وی گفت: از دیگر سو، یادداشت ها معمولاً انتقادی هستند که اندیشه یا شخصیت یا شرایطی را نقد می کنند که در این زمینه ارجاعاتی به گذشته نیز وجود دارد و از تکنیک های مختلف نویسندگی نیز استفاده می شود. البته در یادداشت حداقل ارجاعات باید باشد و این کار باید هوشمندانه صورت گیرد.

مصطفوی افزود: برای قوی شدن در این عرصه باید زیاد مطالعه کرد و قالب ها و فرم ها را شناخت، هر چند که محتوا مهم تر از فرم است، البته برای یادداشت، ایده یک خطی خوب باید داشته باشید و بتوانید برای رسیدن به آن ایده، منطق درستی را چاشنی کار کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha