سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
مستند

حوزه/ در نشست نقد و بررسی مستند "لاتارینو" سیاست ها و سیاستگذاری های غلط برخی مسئولان کشور در حوزه استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان، مورد نقادی و چالش قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مجید رستگار، کارگردان «لاتارینو» در جلسه اکران و نقد و تحلیل این مستند که به همت مدرسه علوم انسانی فکرت و انجمن سواد رسانه طلاب در مؤسسه شناخت برگزار شد، با اشاره به این که این اثر محصول یک پژوهش ۲ ساله است که البته فیلمنامه آن به صورت چکیده در ۴۰ صفحه نوشته شده بود، اظهار داشت: همه تلاش گروه بر این بود که به لحاظ محتوایی یک اثر قوی و پخته ارایه کنیم که در عین حال اثرگذاری لازم را روی مخاطبش داشته باشد.

وی افزود: به جهت صرفه جویی در منابع بیت المال، تولید کار تنها در ۶ روز انجام شد و حدود یک ماه و نیم نیز زمان تدوین کار به طول انجامید و در این اثر از کارشناسان مختلفی بهره مند شدیم که آقای تکلو یکی از آنهاست. ما چالش‌های بسیاری در حوزه کارگردانی و فیلمنامه نویسی داشتیم از جمله این که خود من، آشنایی کمی درباره زیست بوم استارتاپی داشتم اما حقیقتاً کارشناسان و به خصوص تهیه کننده اثر کمک کردند که کار را درک کنم و آنچه را لازم است عرضه کنم.

وی گفت: ۵ برابر محتوای عرضه شده در مستند ما محصول پژوهشی آماده داشتیم اما ناگزیر از این بودیم که برای حفظ جذابیت، مستند را در ۷۶ دقیقه و آن هم با یک فرم مدرن ارایه کنیم، ضمن آن که تجربه نشان داده امکان ساخت سریالی چنین مستندهایی عملاً وجود ندارد.

رستگار همچنین با بیان این که در جلسات اکران و نقد و تحلیل این اثر، بازخوردهای خوبی از مخاطبان عام و خاص گرفته است، ابراز داشت: ما سعی کردیم در این کار یکی از ایرادات جدی در عرصه اقتصاد و کسب و کارهای نوین را نشان دهیم و به نظر بنده، مشکل اصلی ما این است که سیاستگذاران کشور ما در مواجهه با مسایل بیشتر به دنبال مسکن موقت هستند و حال آن که ما باید فراتر از این مباحث در سایه اتاق فکرهای قوی به دنبال علاج ریشه ای مسایل و مشکلات باشیم.

حسن پناهی، تهیه کننده مستند نیز با بیان این که رسیدن به درک و فهم مشترک از طرح مساله و چرایی وقوع آن از جمله دغدغه های ما در این کار بود، گفت: هدف ما در این مستند در واقع نقد سیاست گذاری ها و سیاست ها در حوزه استارتاپ ها بوده و به همین خاطر مجبور به ارایه مصادیقی در این زمینه شدیم و به این نکته هم باید توجه داشت که به هر حال یک طبقه اجتماعی و زیست خاصی از این طریق شکل گرفته که ثمره اش، گرایش به سبک زندگی غربی بوده است.

وی افزود: امیدواریم که به واسطه برگزاری چنین نشست هایی این مسایل به درستی تحلیل و واکاوی شود، ضمن آن که به طور خاص در این مستند به دنبال آن بودیم که تبیین کنیم جوانانی که سالهای حیاتی عمرشان را در این مسیر دنبال می کنند چه اهداف و برنامه هایی داشته و با چه چالش ها و مشکلاتی روبرو بوده اند.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه بعد از سال ها بخشی از این جوانان با سرابی مواجه شده اند که خود این مسئله زمینه ساز ناامیدی در بین آن ها شده و لذا بحث مهاجرت نخبگان پیش می‌آید که خود این قضیه هم نیاز به تحلیل عمیق و دقیق دارد.

مسعود جلیلوند، نویسنده و پژوهشگر مستند نیز بیان داشت: بعد از اکران مستند در برخی پژوهشگاه ها و دانشگاه، به تدریج زمزمه هایی می شنیدیم در این خصوص که افراد محتوا و نقد ما در این کار را تأیید می کردند، هر چند که نقدهایی هم به بخشی از کار داشتند اما بازخوردهای مثبتی از مخاطبان نسبت به این کار که پژوهش بسیاری درباره اش صورت گرفته، داشتیم که برای ما ارزشمند و امیدوارکننده بود.

وی افزود: در مستند لاتارینو، این را نشان دادیم که هجمه افراد تازه واردی به اکوسیستم استارتاپی که افراد پرتوقعی هستند، زمینه ساز شکل گیری یک زیست خاصی شده اما در نهایت خروجی این روند برای اقتصاد ایران چندان مطلوب نبوده است. البته ما مخالفتی با اقتصاد دیجیتال و دانش بنیان نداشته و نداریم بلکه می گوییم این فرآیند باید اصلاح شود.

جلیلوند ادامه داد: نکته اصلی مستند ناظر به این است که فراخوان عمومی معاون وقت علمی رئیس جمهور اشتباه بوده که خواسته همه را به این سمت و سو بکشاند و حال آن که از سوی دیگر نباید نخبه را طوری تعریف کرد که بعد نتوان حمایت جدی و شایسته را از او به عمل آورد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha