دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دکوپاژ

حوزه/ منتقد و پژوهشگر سینما و رسانه تصریح کرد: باید زمینه ای فراهم کنیم که فرهنگ تولید فیلم و نقد عالمانه آثار در جریان انقلابی تقویت گردد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر زهرا راد، عصر دوشنبه در نشست نقد و بررسی فیلم" بدون قرار قبلی" که تحت عنوان "دکوپاژ" به همت انجمن سواد رسانه طلاب و مدرسه فکرت در کافه جهان نما(قم) برگزار شد، با اشاره به پیام ارایه شده در این فیلم ارتباط مهمی با زیست جهان شیعیان و ارتباط با امام رضا(ع) دارد، اظهار داشت: وقتی این فیلم را در جشنواره دیدم، از آن جا که واقعاً آثار ارزنده زیادی در همان جشنواره یعنی سال ۱۴۰۰ دیدم، حقیقتاً با تماشای ساخته آقای بهروز شعیبی، حس و حال خوبی به من دست داد.

وی افزود: البته طبیعی است که این فیلم مثل هر اثر دیگری واجد نقاط ضعف و قوتی است و چه بسا اگر فیلم با پیام و داده هایی که با مخاطب در میان می گذارد، از فرم قوی تری برخوردار می بود، با مخاطب عام ارتباط بهتر و مؤثرتری نیز برقرار می کرد.

منتقد و تحلیلگر سینمای ایران همچنین گفت: ارزشمند فیلم بدون قرار قبلی را وقتی می فهمیم که آن را در کنار انبوه آثار غربزده، روشنفکری و نیز فیلم های تلخ اجتماعی مشاهده می کنیم، چه آن که در این جا پیام های خوب و امیدبخشی در خصوص جامعه ایرانی به مخاطب منتقل می شود.

وی بیان داشت: شخصیت اصلی فیلم (یاسمین) با بازی پگاه آهنگرانی وقتی از خارج به ایران می آید، می بینیم که به تدریج هم خودش و هم فرزندش حال و هوای بهتری پیدا می کنند و این برخلاف رویه بسیاری از فیلم های سال های اخیر سینمای ماست که جامعه ایرانی را سیاه و فلاکت بار به تصویر می کشند و می خواهند بگویند که هیچ کس در داخل از زندگی در ایران راضی نیست و بسیاری از مردم اگر شرایطش را داشته باشند قصد مهاجرت از این کشور را دارند.

راد همچنین با اشاره به این که تلاش فیلمساز در نشان دادن مناسبات خانوادگی و علقه های خویشاوندی و نیز میل فرد برای بازگشت به اصالت ایرانی خویش در این اثر، ستودنی است، گفت: ثمره زندگی در آلمان با وجود رفاه خوب شخصیت اصلی فیلم چیزی جز افسردگی نبوده و حال آن که بازگشت به ایران و رجوع به ریشه های ملی و دینی برای فرد، بازخورد خوبی داشته و از این حیث به نظر می رسد که اتفاقاً فیلم شعیبی در راستای گفتمان انقلاب اسلامی است.

وی همچنین با اشاره به این که حاکمیت باید از تولید و اکران چنین آثاری با وجود برخی ضعف ها، حمایت به عمل آورد، خاطرنشان کرد: جریان انقلابی باید ضمن تقویت خود و تلاش در مسیر حرفه اش شدن با جلسات نقد و بررسی و ایده پردازی، فضا را به سمت گفتمان انقلاب اسلامی تغییر دهد.

منتقد و پژوهشگر فیلم و رسانه افزود: به شدت معتقد هستم که باید فرهنگ تولید فیلم و نقد و بررسی عالمانه آثار باید در جریان انقلابی تقویت شود، چرا که متأسفانه از این حیث ما دچار ضعف های جدی هستیم و باید در راستای رفع آن قدم برداریم.

سیدمحمدمهدی موسوی، مجری- کارشناس این نشست نیز با اشاره به این که فیلم بدون قرار قبلی به جهت برخورداری از ایده خوب و دغدغه مندانه، قابل احترام است، گفت: با این حال از آن جا که این اثر در زمینه فرم و ساختار، در قالب سینمای قصه گو و دارای قهرمان و ضدقهرمان نمی گنجد، لذا نمی تواند ارتباط چندانی با مخاطب عام برقرار کند.

وی افزود: از سوی دیگر باید به ضعف در شخصیت پردازی و ریتم کند فیلم اشاره کرد و حال آن که تلاش فیلمساز در زمینه ارتقای ساختار فرمی اثر می توانست باعث بهتر دیده شدن آن از منظر مخاطبان عام سینمای ایران شود.

گفتنی است: نشست "دکوپاژ" با رویکرد نقد و بررسی فیلم های مطرح سینمای ایران و جهان به ویژه از منظر تحلیل اندیشه ای، دوشنبه هر هفته به همت مجموعه رسانه ای فکرت و انجمن سواد رسانه طلاب در قم برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha