شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
«صلاح الدين المصري» رئيس الرابطة التونسية للتسامح

حوزه/ «صلاح الدین المصری» رئیس "رابطة التسامح" تونس گفت: حج حرکت معنوی و سیاسی و رحمتی از جانب پروردگار عالمیان برای حفظ اسلام و امت اسلامی است.

همزمان با ایام الله حج ابراهیمی سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه با «صلاح الدین المصری» رئیس "رابطة التسامح" (انجمن مدارا) به گفت و گو پرداخته است که ترجمه آن به شرح ذیل است:

حوزه: امسال پس از سال ها وقفه، برخی از زائران مانند یمنی ها می توانند در حج تمتع شرکت کنند. در برنامه های عبادات و زیارت حج چه درس ها و پیام هایی برای زندگی امروز ما وجود دارد؟

حج از نظر ابعاد معنوی، اجتماعی و سیاسی یکی از بزرگترین عبادات اسلامی به شمار می رود و این عبادت حاوی نمادهای مختلفی است که مسلمانان و عموم مؤمنان به خدا و موحدان پدر پیامبران را گرد هم می آورد. امسال پس از طلوع افق راه حل و مذاکره و امکان دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران و توقف تجاوزات سعودی، یمنی ها در حال بازگشت به حج هستند و حج می تواند یک مناسبت اسلامی جهانی استثنایی در این زمینه باشد.

حوزه: حفظ وحدت مسلمانان یکی از مهم ترین تاکیدات امام خمینی و رهبر انقلاب اسلامی است. اقوام و مذاهب مختلف، شیعه و سنی می توانند زیارت حج را به محل اجتماع و نماد یک ملت تبدیل کنند. از اهمیت این موضوع برایمان بگویید. وظایف زائران و متولیان حج در این زمینه چیست؟

امام خمینی رحمه الله یکی از دغدغه مندترین فقهای مسلمان معاصر در احیای فرمول معنوی، اجتماعی و سیاسی عبادت اسلامی محمدی به شمار می رود که معتقد بودند یک میلیارد مسلمان باید هویت، کرامت و رسالت الهی خود را در زمین بازیابند. راهپیمایی برائت از مشرکان و ظالمان و مستکبران که امام خمینی(ره) در مناسک حج خواستار تحقق آن شدند، گامی در مسیر اصلاح دینی و تجسم معاصر دعوت مقدس به شمار می رود. قرآن حج را دلیلی اساسی به ارمغان آوردن فواید بزرگ برای امت اسلامی دانسته که بزرگترین منفعت آن وحدت و رهایی است.

حوزه: بیزاری از مشرکان و اعلام انزجار از مستکبران از برنامه های مهم حج است. اعلان این برائت چه تأثیری در روشن شدن اذهان مسلمانان دارد؟

می توان در مورد یکی از اهداف اصلی رویکرد انقلاب اسلامی مدنظر امام خمینی یعنی بازگرداندن بینش عمیق و همه جانبه توحیدی و مقابله با شرک و ظلم همه جانبه صحبت کرد. حج یک رویداد اسلامی میدانی جهانی است که بینش توحیدی را در درون خود دارد و آن را در بهترین مظاهر خود مجسم می کند اما حاکمان ظالم بنا به ماهیت و کارکرد خود ویژگی های اساسی معنوی حج را استخراج کردند و واقعیت آن را از دست دادند و ظاهرش را حفظ کردند. حج تبدیل به یک عبادت فردی منزوی از امت اسلامی و مسئولیت‌های اسلامی شد و امام خمینی (ره) این حج را «حج آمریکایی» نامیدند. روش اصلاح و تغییری که امام خمینی (ره) اتخاذ می کند، فعال کردن ظرفیت های معنوی نهفته در امت اسلامی و در اسلام محمدی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بر اهمیت حرکت به سوی ابعاد معنوی سفر حج از ابتدا تا پایان آن تأکید می‌کنند و زائر باید تمام وقت حج را صرف انجام عبادات و طواف کند. با تلاوت آیات معطر در مسجد اعظم می توانیم حج را سکوی پرشی واقعی برای تحول در زندگی امت اسلامی قرار دهیم.

در کتاب آسمانی خداوند برای هر مسلمانی که قصد قیام در راه خدا و طواف خانه خدا و قدم برداشتن در رکاب نماد توحید و عدالت حضرت ابراهیم علیه السلام دارد، دستور بزرگی دارد: (الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَّعْلُومَاتٌ ۚ فَمَن فَرَضَ فِیهِنَّ الْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِی الْحَجِّ ۗ وَمَا تَفْعَلُوا مِنْ خَیْرٍ یَعْلَمْهُ اللَّهُ ۗ وَتَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیْرَ الزَّادِ التَّقْوَیٰ ۚ وَاتَّقُونِ یَا أُولِی الْأَلْبَابِ﴾.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha