دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تبریز

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی گفت: حضرت علی(ع) هم در مقام نظر معتقد به حکمرانی مطلوب بود و هم در عمل می‌کوشید که آن را در جامعه حاکم کند و به همین دلیل هرگز حاضر نبود حکومت را به هرشکل به دست بگیرد. 

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، امروز در دومین همایش ملی حکمرانی مطلوب(ع) از منظر امام علی(ع) تحت عنوان «امیرالمومنین(ع) معیار زندگی، الگوی حکمرانی» در دانشگاه پیام نور تبریز، گفت: حضرت علی(ع) هم در مقام نظر معتقد به حکمرانی مطلوب بود و هم در عمل می‌کوشید که آن را در جامعه حاکم کند و به همین دلیل هرگز حاضر نبود حکومت را به هرشکل به دست بگیرد.

وی با تاکید بر این‌که امیرالمومنین(ع) معتقد بود حکومتی مصداق حکمرانی مطلوب است که مبتنی بر رعایت اصول مورد تایید باشد، گفت: با مقایسه اشتراک و افتراق ویژگی‌های حکمرانی مطلوب در حکومت علوی و دوران مدرن، می‌توان حکمرانی مطلوب از منظر حضرت(ع) در ۱۴۰۰ سال قبل را به خوبی درک کرد که با یک بررسی ساده در مواردی چون حاکمیت قانون، مشارکت مردم در امر حکومت، شفاف سازی اقتصادی، مسئولیت پذیری و پاسخگویی و همچنین کارایی و اثربخشی به اشتراک زیادی بین حکومت مدرن و حکومت علوی برخورد می‌کنیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین آل‌هاشم با اشاره به ویژگی حکمرانی مطلوب در دوران مدرن در هشت اصل و تطبیق آنان با سیره امیرالمومنین(ع)، گفت: قانومندی، مشارکت مردم، انتقادپذیری، شفافیت، مسئولیت پذیری، پاسخگویی، اثربخشی، کارایی، شایسته سالاری، پرهیز از بی پروایی در قدرت و اخلاق مداری در راه رسیدن به اهداف از جمله اصول حکمرانی مطلوب در دوران مدرن است.

وی با اشاره به سخنان امیرالمومنین(ع) هنگام بیعت مردم در مسجد مدینه، یادآور شد: در همین یک روایت می‌توان مشارکت مردمی در حکومت، قانونمندی، پاسخگویی و شفافیت اقتصادی که از مختصات حکمرانی مطلوب در دوران مدرن است را پیدا کرد.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که امام علی حکومت را جز وسیله‌ای برای برپاداشتن حق و عدالت نمی‌بیند و در حکومت نیز جز حق و عدالت عمل نمی‌کند، گفت: امام علی(ع) در خطبه شقشقیه نیز بر این امر تاکید داشته و حکومت را بی‌ارزش ترین چیزها می‌داند، مگر اینکه وسیله برپایی حق یا زدودن ستمی شود.

وی افزود: از منظر حضرت علی(ع) حکومت تنها زمانی اعتبار دارد که وسیله‌ای برای تحقق اهداف انسانی و الهی، ابزار برپایی عدالت و رفاه همگانی، حفظ حرمت و حقوق انسانی و بستر تعالی آدمی باشد.

امام جمعه تبریز، با اشاره به اهم مفاهیم در حوزه حکمرانی که در آموزه‌ها و سیره امیرالمومنین(ع) نیز قابل مشاهده است، یادآور شد: دولت باید دارای پشتوانه و اعتماد مردمی باشد، فرآیند قانون گذاری و عملکرد دولت از شفافیت برخوردار باشد و در انتخاب کارگزاران اصل شایسته سالاری رعایت شود؛ همچنین خدمات عمومی مورد نیاز مردم به صورت مطلوب توسط دولت فراهم شده و حاکمیت قانون در جامعه نهادینه و با فساد به صورت جدی و همه جانبه مبارزه شود.

وی با اشاره با شاخص‌های حکمرانی مطلوب از منظر امیرالمومنین(ع)، پاسخگویی و حق اظهارنظر، ثبات سیاسی و نبود خشونت، اثربخشی دولت، کیفیت قوانین، حاکمیت قانون و کنترل فساد را از این شاخص‌ها عنوان کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین آل‌هاشم به رونمایی از کتابی در ارتباط با حضرت آیت‌الله سید جواد خامنه‌ای، پدر بزرگوار رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و افزود: این کتاب روز چهارشنبه در مسجد جامع تبریز رونمایی می‌شود و روایتی از ارادت مردم آذربایجان به رهبر معظم انقلاب و والد ایشان است که در مسجد جامع تبریز و مسجد کریم خان تبریز مدتی اقامه نماز جماعت داشتند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha