دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‌الاسلام محمد عزیزی امام جمعه میامی استان سمنان

امام جمعه میامی استان سمنان گفت: معادن ثروتمند و غنی در روستاهای میامی وجود دارد اما متأسفانه هیچ گونه عایدی و منفعتی برای مردم منطقه ندارند.

حجت‌الاسلام محمد عزیزی امام جمعه میامی استان سمنان در گفتگو با خبرگزاری حوزه با اشاره به اینکه در شهرستان میامی بیش از ۲۰ معدن وجود دارد، گفت:از این تعداد ۱۰ معدن فعال است و از لحاظ درآمدی، معادنی با ارزش افزوده بالا هستند، اما این در حالی است که هیچ گونه عایدی و منفعتی برای مردم منطقه ندارند.

امام جمعه میامی افزود: همراه با استاندار سمنان، مدیران کل، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی از روستاهای عباس آباد، استربند، فیروزآباد سفلی، فیروزآباد علیا و فرومد که دارای این معادن فعال هستند بازدید به عمل آمد. در این روستاها از معادن بسیار ثروتمندی همچون مس عباس آباد، کرومیت فرومد و... میلیاردها تومان پول حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: طبق قانون اساسی ۱۵ درصد از برداشت معادن باید به دولت پرداخت شود و این هزینه دوباره به مردم بر میگردد و از طرف دیگر ۲ درصد از برداشت معادن بایستی به مردم همان منطقه پرداخت شود. اما متأسفانه هیچ کدام از این موارد اجرایی نمی‌شود و در اصل این معادن هیچ‌گونه آورده‌ای برای مردم منطقه ندارند و حتی ضربه‌های زیادی به مردم وارد می‌کنند. نمونه‌ای از این ضربه‌ها این است که معادن مس در کوه هستند و لرزش و انفجارهای زیادی در زمان برداشت دارند و همین اتفاقات موجب می‌شود که محصولات رویش پیدا نمی‌کنند و از طرفی پسماندهای حاصل از این معادن نیز اراضی را لم یزرع می‌کنند.

امام جمعه میامی تصریح کرد: این معادن فقط گرد و مشکلاتشان برای مردم است وگرنه هیچ گونه منفعتی برای اهالی منطقه ندارند.

حجت‌الاسلام عزیزی به پیگیری‌های صورت گرفته در این زمینه اشاره کرد و گفت: این موضوع در خطبه‌های نماز جمعه به عنوان خواست و مطالبه مردمی مطرح شد که این ثروت عظیم کجاست و چرا با وجود دارا بودن این همه ذخایر غنی، میامی بایستی جزو ۳۱ شهرستان کم برخوردار کشور باشد. در حقیقت ثروتمند ، فقیر هستیم روی گنج نشسته‌ایم اما فقیر هستیم و همین باعث شده است تا بیشترین آمار افراد تحت پوشش نهادهای کمیته امداد و بهزیستی را داشته باشیم.

خطیب جمعه میامی سمنان عنوان کرد: وقتی از معدن‌داران هم مطالبه می‌کنیم اعلام می‌کنند که از اهالی روستاها برای کارگری بهره برده‌ایم، این موضوع درست است اما باز هم به نفع خودشان بوده است زیرا نیروی کار را در نزدیکی معدن با کمترین حقوق و مزایا به کار گرفته‌اند. ریه و زندگی مردم را نابود می‌کنند و خودشان در پول غلت می‌زنند.

حجت‌الاسلام عزیزی تصریح کرد: همین موضوعات و پیگیری‌ها باعث شد تا استاندار و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی پای کار بیایند و از نزدیک شاهد تضییع حقوق مردم روستاها باشند.

وی ادامه داد: در همین بازدید، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خطاب به معادن داران گفت شما ثروت مردم را برده‌اید و مردم در فقر هستند و آب و خوراک ندارند. آب موجود در روستا کرومیت دارد و سرطان‌زا است، آب شرب و زمین‌های حاصلخیز مردم را از بین برده‌اند.

امام جمعه میامی در پایان افزود: در حال حاضر با پای کار آمدن مسئولین ارشد استان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و ... و پی بردن به عمق فاجعه؛ منتظر هستیم تا اقدامات اساسی در جهت احقاق حقوق مردم این مناطق باشیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha