یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1098828
۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۲
1

حوزه/ آیین پاسداشت متفکران انقلاب «آیت الله شهید مرتضی مطهری، آیت الله شهید سید محمد بهشتی و آیت الله محمدتقی مصباح‌یزدی» در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، آیین پاسداشت متفکران انقلاب «آیت الله شهید مرتضی مطهری، آیت الله شهید سید محمد بهشتی و آیت الله محمدتقی مصباح‌یزدی» با موضوع تحلیل مسائل جاری جبهه فرهنگی در آینه مبانی معرفتی متفکران انقلاب اسلامی، در مجموعه فرهنگی یادمان شهدای هفتم تیر (سرچشمه) برگزار شد.

مهدی جمشیدی، پژوهشگر و فعال فرهنگی جبهه انقلاب در ابتدا گفت: شهید بهشتی، شهید مطهری و مرحوم آیت الله مصباح یزدی از بزرگترین شخصیت های متفکر و تاریخ‌ساز انقلاب اسلامی هستند. این افراد همواره در هر جامعه ای اندک هستند. مقام معظم رهبری در این خصوص فرمودند که این تک شخصیت‌ها قدرت نجات جوامع را دارند.

گزارشی از پاسداشت «متفکران انقلاب»

وی افزود: این افراد ذخائر ایدیولوژیکی ما هستند که باید حقایق ناب را از آنها گرفت. در حقیقت این افراد سرچشمه هستند و باید به آنها مراجعه کرد. مطالعه آثار این افراد بازگشت به سرچشمه حقیقی انقلاب اسلامی است. البته عموما آدم‌های سیاسی اینگونه نیستند و این بزرگان ابتدا متفکرانی بودند که به سیاست هم ورود کردند.

پژوهشگر و فعال فرهنگی جبهه انقلاب با پرداختن به مبانی آیت الله شهید بهشتی در مواجهه با مسائل فرهنگی روز افزود: غنای فکری این متفکران به‌اندازه‌ای‌ است که همچنان می‌شود مسئله‌های امروز را به آنان ارجاع داد.

در ادامه مراسم سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی استاد دانشگاه در رابطه با اصلاح فرهنگ جامعه با تاکید بر مبانی فکری آیت الله شهید مطهری گفت: مریضی تشتت را در جامعه شاهدیم؛ ما افراد زیادی داریم که کارهای نیمه تمام زیادی دارند. کسی که وحدت شخصیت دارد باید نظام فکر داشته باشد. شهید مطهری می گوید انسان برای رسیدن به وحدت شخصیت باید از «تفکر» استفاده کند. فکر کردن شخصیت سازی می‌کند و قلب نیز در این میان اثرگذار است و بعد از این باید مشکلات رفتاری را بررسی کرد. تقویت تفکر، نظام فکری می‌خواهد و این روزها فضای مجازی با بمباران اطلاعات اجازه تفکر و رسیدن به نظام فکری را نمی‌دهد. ما به جای علم مطبوع، علم مسموع داریم؛ حجم زیادی از اطلاعات به درد نخور در ذهن نسل امروز وجود دارد که خلاقیت و استعداد را از بین می‌برد.

گزارشی از پاسداشت «متفکران انقلاب»

وی درباره آسیب‌شناسی‌های وضع فرهنگی جامعه هم گفت: برخی متولیان فرهنگی جامعه و کسانی که پول و امکانات و رسانه در دست دارند، نظام فکری و حوصله مطالعه نداشتند و دائما رهنمود دادند. حتی این دوستان گوش شنیدن هم نداشتند و این تفکر باعث تشتت در جامعه و پراکندگی تفکر در جامعه بود.

هاشمی گلپایگانی همچنین تعدد متولی در عرصه فرهنگ را یکی از آسیب های بزرگ برشمرد و بر رسالت جامعه روحانیت و حوزه های علمیه در این خصوص اشاره کرد.

در پایان مراسم حجت الاسلام الهی راد مسئول سابق طرح ولایت گفت: خود اجتهادپنداری یکی از گره‌های جبهه فرهنگی است و اصرار به محکمات و ارجاع متشابهات به محکمات یکی از راه‌های اصلی رفع آن می‌باشد.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری نسبت به جایگاه آیت الله مصباح یزدی در عرصه فکر افزود: به فرموده ایشان، آیت الله مصباح یزدی استاد فکر و طرح ولایت فرصت بی نظیر برای نظام اسلامی است.

الهی راد، ضعف در حوزه بینش‌ها در میان دانش‌آموزان و دانشجویان را یادآور شد و به اهمیت تعمیق مبانی فکری و معرفتی نیز پرداخت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: رشد در سه حوزه معرفتی، اخلاقی و بصیرتی از تاکیدات آیت الله مصباح یزدی برای تربیت و اصلاح فرهنگ جامعه است.

گزارشی از پاسداشت «متفکران انقلاب»

این مراسم با توجه به تاکید مجدد مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویی امسال مبنی بر رجوع جوانان به کتاب های متفکران برجسته انقلاب اسلامی برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha