دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کلب جواد

حوزه/ دبیرکل مجلس علمای هند گفت: عزای امام حسین فضیلت و اهمیت فراوانی دارد و بهترین وسیله نجات مردم است. بنابراین عزاداری باید با اخلاص کامل برگزار شود.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه» برپایی مراسم محرم الحرام، عزاداری و سینه زنی در هند با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید کلب جواد نقوی دبیرکل مجلس علمای هند در حسینیه غفران مآب شهر لکهنو برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سید کلب جواد نقوی در سخنانی گفت: عزای امام حسین فضیلت و اهمیت فراوانی دارد و بهترین وسیله نجات مردم است. بنابراین عزاداری باید با اخلاص کامل برگزار شود. امام جعفر صادق (ع) نام های متعددی همچون محل نزول ملائکه، محل فرستان درود بر اهلبیت(ع) و عرفات، برای عزای امام حسین (ع) بیان کرده اند که نشانگر بزرگی مجلس سوگواری ابا عبدالله الحسین(ع) است.

دبیرکل مجلس علمای هند در ادامه ضمن قدر دانی از خدمات حجت الاسلام سید دلدار علی غفران مآب برای برپایی عزاداری و عزاداران، اظهار داشت: زمانی که شیعیان در هند نا شناخته بودند، حجت الاسلام غفران مآب برای شیعیان به عنوان یک ملت و یک مکتب، هویت جداگانه ای قائل شد و برای ترویج و گسترش تشیع در هند ضمن بیان ویژگی های عزاداری، برپایی نماز جمعه و جماعت، کتاب های متعددی تألیف کرد و شاگردان زیادی را تربیت کرد. امروز شاگردان مکتب او به ترویج و تبلیغ مکتب اهل بیت(ع) در سراسر هندوستان مشغولند.

وی در پایان گفت: سید غفران مآب در تبلیغ دین هیچ وقت مرعوب هیچ حکومت و پادشاهی نشد. روش او بعد از وفاتش توسط نسلش نیز جاری است.

گفتنی است سید دلدار علی غفران مآب نقوی (‍۱۲۳۵ق-۱۱۶۶ق) مجتهد، فقیه و متکلم شیعه اهل هندوستان بود. او در نجف و مشهد به تحصیل پرداخت و از عالمانی مانند بحرالعلوم، صاحب ریاض و میرزا مهدی شهرستانی اجازه روایت و اجتهاد کسب نمود. سید نقوی مؤسس مکتب اصولی در هند شناخته شده و کتابی با عنوان «اساس الاصول» نوشته است.

وی مورد احترام حاکمان شیعه سلسله اوده در لکهنو بود و توانست اولین نماز جمعه شیعه در شبه قاره هند را در لکهنو اقامه کند. او حسینیه و مساجدی در هند تأسیس کرد. «مرآة العقول فی علم الاصول»، «منتهی الافکار فی اصول الفقه» و همچنین کتاب‌هایی در نقد تحفه اثناعشریه را تألیف کرده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha