شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام حسین قربانی

حوزه/ اولین نشست از سلسله نشست های بلاغ مبین با موضوع «تبلیغ مؤثر» با حضور مبلغین حوزه علمیه خواهران استان اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام حسین قربانی، صبح امروز در اولین نشست از سلسله نشست های بلاغ مبین با موضوع «تبلیغ موثر» در جمع بانوان مبلغه حوزه علمیه خواهران استان اصفهان گفت: درباره اهمیت تبلیغ همین بس که محدث کلینی در کافی نقل کرده، وقتی حضرت نبی اکرم (ص) و حضرت امام علی(ع) به یمن می روند سوگند یاد می کند که ...لَان یَهدیَ اللهُ عَزَّوَجَلَّ عَلی یَدَیکَ رَجُلاً خَیرٌ لکَ مِمَّا طَلَعَت عَلیهِ الشَّمسُ وَ غَرَبَت «یاعلی! اگر خدای عزّوجلّ یک نفر را بدست تو هدایت کند برای تو بهتر است از آنچه خورشید بر آن می تابد و از آن غروب می کند.

استاد حوزه افزود: طلبگی خیلی ارزشمند و قابل معاوضه با چیزی نیست، منبری که برای تبلیغ می خواهیم برویم ساختار و محتوایی دارد که ساختارش با خطبه، گفتن مسئله شرعی، بدنه منبر(بیان موضوع اصلی)، روضه و دعا شکل می گیرد.

وی بر درست خواندن خطبه و الزام گفتن مسئله شرعی تأکید و اضافه کرد: برای گفتن مسئله شرعی از عروه الوثقی، تحریر الوسیله و منهاج صالحین استفاده کنید و این مسائل را خیلی خشک و رسمی نگویید. روایات را در وسائل ببینید و با روایات بگویید تا انگیزه گوش کردن و عمل کردن برای مخاطبتان ایجاد شود، در بیان مسئله هم سلیقه داشته باشید مثلا استفاده از بیان نماز شتری (یک مرتبه بلند شدن مثل شتر) با روایت خواندن نماز که حضرت علی(ع) فرمودند کسی که با طمأنینه، سجده ها را انجام ندهد همین که سر برمی دارند فوری سجده بعدی، به نماز جفا کرده است یا مثلاً درباره احترام، احترام نماز داریم و این استراحت بین سجده ها یعنی بزرگ شمردن نماز و احترام به آن.

حجت الاسلام قربانی با بیان اینکه برای بدنه منبر داشتن طرح الزامی است افزود: گام اول داشتن طرح، انتخاب موضوع براساس مناسبت ها و مخاطب (سن و جنسیت) است، مثلا برای ماه محرم، انتخاب احادیث از حضرت سیدالشهدا(ع) یا خطبه ها، نامه ها یا دعاهای آن حضرت، زیارات باید موضوع منبرها باشد؛ برای مثال برای زیارت عاشورا، فرازی را موضوع بحث قرار و درباره اش توضیح دهید، دراین باره، «شِفاءُ الصُّدور» کتاب خوبی برای استفاده است.

استاد حوزه ادامه داد: اصحاب حضرت امام حسین(ع) هم موضوع خوبی برای منبرهای محرم است و کتاب «مقتل جامع سیدالشهدا» پیشنهاد می شود.

وی گفت: بعد از انتخاب موضوع، تهیه مطالب گام دوم است، برای مثال اگر می خواهید در منبر از قرآن بگویید، خانواده آیات تشکیل دهید، مطالب مرتبط را باهم بگویید؛ یا خانواده حدیث و روایات تشکیل دهید که در شرح حدیث خیلی کمک کننده است؛ اگر جایی درحدیث و روایت، ابهام بود از منابع مختلف که مستند هستند استفاده کنید تا متوجه ابهام شوید و بعد از آن استفاده کنید. حاج آقا فلسفی در فن خطابه می فرماید: «چوب حراج به مطالبتان نزدید»؛ بیان ۸ تا ۱۰آیه یا حدیث بدون شرح و توضیح فایده ندارد، مطالب باید پردازش شود.

استاد حوزه با بیان اینکه منبر داستان می خواهد و بدون آن جذابیت ندارد گفت: داستان های خود معصومان(ع) در اولویت است پس از آن داستان راویان حدیث (لوح فشرده رجال، کتاب های معجم رجال الحدیث از سید ابوالقاسم خویی، مستدرک الوسائل از محدث نوری)، داستان از علماء (کتاب های الفواید رضویه از شیخ عباس قمی، روزنه هایی از عالم غیب اثر خرازی که به توصیه آیت الله بهجت نوشته شده، جرعه ای از دعا در چهار جلد از شبیری زنجانی که سه جلد آن در قالب نرم افزار هم آمده است) هم در منبر باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام قربانی افزود: منبر، شعر هم می خواهد (پیشنهاد استفاده از لوح فشرده «درج»)، از طرفی از مطالبی که قرار است در منبر بگویید، فیش برداری و بعد تنظیم نهایی کنید؛ سپس روضه بگویید، روضه ای که مطالب آن، احترام و عزت معصوم(ع) خدشه دار نشود، مطالب جعلی نباشد(پیشنهاد استفاده از امثال لهوف و مقتل جامع) و طبق رسوم روضه بخوانید مثلا روضه حضرت ابالفضل (ع) در شب تاسوعا و انتهای منبر حتما دعا بکنید، دعا به رهبری.

وی پیشنهاد کرد: طلبه ها از لوح فشرده نرم افزار جامع تفاسیر، جامع الاحادیث، رجال، سیره معصومان، کتابخانه حدیث اهل بیت (ع) استفاده کنند.

استاد حوزه اظهار کرد: مشکلی که در تبلیغ داریم، بعضی ها منبر که می روند، ذوقی از خودشان مطلب بیان می کنند که اشتباه است از طرفی سعی کنیم مطالب را حفظ کنیم و سلیقه داشته باشیم و نکته مهم پایانی اینکه منبر را مدیریت کنیم، با یک تن صدا منبر را پیش نبریم، از زبان بدن استفاده کنید.

حجت الاسلام قربانی در پایان پاسخگوی سؤالات خواهران طلبه بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha