یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
وحیده محمدلو

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی گفت: بهتر است کودکانمان را با داستان‌های کربلا و شجاعت امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) و باقی خاندان مطهر و اصحاب عاشورایی امام مثل حضرت علی اکبر(ع) که جوان با بصیرت و شجاع و فداکار بود، آشنا کنیم که در شجاعت و معنویت بچه‌های مان بسیار تأثیر گذار خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، وحیده محمدلو امروز در جلسه تبیینی و تربیتی که در مدرسه علمیه الزهرا (س) خوی برگزار شد، اظهار داشت: مکتب امام حسین(ع) مکتبی است که حماسه، انسانیت، شجاعت و غیرت را با هم جمع کرده و همیشه زنده و پویا است و در همه اعصار تاریخ نیز جریان دارد و اثرگذار است.

وی افزود: امام حسین(ع) شخصیت مسلمین را زنده کردند و لذا ملتی که شخصیت دارد، حس استغنا و بی‌نیازی در او وجود دارد و خود را به‌ کارها و چیزهای بیهوده و پَست آلوده نمی‌کند و در مقابل شدائد و مشکلات، ایستادگی، مقاومت، صبر و بردباری دارد.

استاد حوزه علمیه آذربایجان غربی تصریح کرد: باید فرزندان خود را شجاع بار بیاوریم که این امر موجب می‌شود آن‌ها اعتماد به نفس بالایی داشته و در گفتن حقایق و واقعیات واهمه‌ای نداشته باشند و از ظالم نترسند و در مقابل آن‌ها مقاوم باشند.

وی عنوان کرد: از آنجا که شخصیت و شجاعت افراد از همان دوران کودکی شکل می‌گیرد، بنابراین لازم است از دوران کودکی به این مسئله توجه کرد که والدین باید الگوی شجاعت برای فرزندانشان باشند و نباید با رفتار خودمان کودکانمان را تحقیر کنیم و یا آن‌ها را با دیگران مقایسه کنیم، لازم است به حرف‌های آن‌ها گوش داده و بازخورد مناسب بدان بدهیم تا احساس کنند افکارشان، احساساتشان، خواسته‌ها و نظراتشان مهم است.

محمدلو یادآور شد: باید کمک کنیم کودکان با ترسهایشان روبرو شوند تا خودشان متوجه شوند چیزی که از آن می‌ترسیدند، در واقع ترس ندارد و باید علل ترس اجتماعی در کودکان را با دقت شناسایی کرده و برای حل آن راهکار مناسب پیدا کنیم، دانستن علت ترس کودک و نشان دادن عکس العمل متناسب با آن بسیار مهم است.

وی اظهار کرد: نباید کودک را به خود وابسته کنیم و لازم است اجازه دهیم فرزند مستقل بار بیاید؛ بهتر است کودک را از نظر ذهنی و جسمی تشویق کنیم تا بتواند خودش با ترسش روبرو شود و اجازه دهیم بعضی مواقع با سعی و خطا راه حل برای حل مشکلات خودش پیدا کند، چرا که این کار سبب رشد عزت نفس و شجاعت در کودک می‌شود.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: شجاعت را باید به کودکان خودمان یاد بدهیم و با مهرورزی و محبت و همدلی با کودکان آنها را برای این امر تشویق کنیم و اجازه ندهیم فیلم‌های وحشناک ببینند، چون کودکان قوه تخیل بالایی دارند و این امر برای آنها ترس ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: کتاب‌هایی با موضوع شجاعت برای کودکان بخوانید و تشویق کنید با قهرمان‌های داستان همانند سازی کنند، همانند داستان‌های کربلا که مملو از صحنه‌های شجاعت و جنگاوری است.

محمدلو خاطرنشان کرد: بهتر است کودکانمان را با داستان‌های کربلا و شجاعت امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) و باقی خاندان مطهر و اصحاب عاشورایی امام مثل حضرت علی اکبر(ع) که جوان با بصیرت، شجاع و فداکار بودند آشنا کنیم که در شجاعت و معنویت بچه‌های مان بسیار تأثیر گذار خواهد بود.

وی یادآور شد: یکی از زیبایی‌های کربلا هم همین است که از همه سنین و از هر دو نوع جنس زن و مرد داریم و هرکدام می‌توانند از واقعه کربلا برای خود الگوگیری کنند.

استاد حوزه علمیه خواهران آذربایجان غربی اظهار کرد: وقتی دغدغه‌های نوجوانان و جوانان ما مسائل با اهمیت و بزرگ باشد، از لحاظ روحی نیز بزرگ می‌شوند و وقتی روح‌ها و اندیشه‌ها بزرگ شد، می‌توانند کارهای بزرگ انجام دهند و علت اینکه دشمنان خارجی و نفوذی‌های داخلی بر روی علائق و خواسته‌ها و دغدغه‌های نوجوانان و جوانان ما کار می‌کنند تا ذائقه ایشان را به دلخواه خودشان تغییر دهند هم همین است و آن‌ها نمی‌خواهند که جوانان ما کارهای بزرگ انجام دهند، بلکه می‌خواهند با مشغول کردن ذهن جوانان ما به چیزهای پوچ و بی‌ارزش و حتی ضد ارزش، بر ایشان مسلط شوند و جلوی پیشرفت اینها را بگیرند و پیشرفت جوان گرفته شود و ایران اسلامی هم عقب می‌ماند.

وی تأکید کرد: تأکید رهبر معظم انقلاب بر بصیرت جوانان و سپردن کار به جوانان به خاطر این است که جوانان موتور محرکه جامعه‌اند و اگر کارهای بزرگ به آن‌ها سپرده شود و بدان‌ها اعتماد شود، این جوانان حسینی و ولایی هستند که می‌توانند کوه‌ها را جابجا کنند.

انتهای خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha