دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
عکس

حوزه/ روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی سبب برگزاری میزگردی با موضوع «نفرت پراکنی سیستماتیک و نقض حق آزادی بیان توسط دولت سوئد» شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، به مناسبت گرامیداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی، میزگردی با موضوع «نفرت پراکنی سیستماتیک و نقض حق آزادی بیان توسط دولت سوئد» برگزار شد.

در این میزگرد مقام‌ها و شخصیت‌های داخلی و خارجی از ادیان و مذاهب مختلف و همچنین سکینه سادات پاد، دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی حضور داشتند.

از کشورهایی مانند اکوادور، سنگال، روسیه و پاکستان نیز مهمانانی در این نشست حضور داشتند.

برگزاری چنین نشست‌هایی مورد نیاز است

حجت‌الاسلام والمسلمین احمدی، دبیر نشست «نفرت پراکنی سیستماتیک و نقض حق آزادی بیان توسط دولت سوئد» در سخنان خود گفت: ما در مقابل جبهه ظلمانی و شیطانی که در جهان حاکم است و نمی‌خواهد انسان‌ها به اتحاد برسند و در برابر هرگونه شرک به خدا متحد هستیم.

وی با اشاره به این‌که جبهه باطل کار خود را می‌کند و جبهه حق هم باید کار خود را انجام دهد، به مسئله هتک حرمت‌های اخیر به قرآن کریم پرداخته و گفت: امیدواریم جمع‌هایی از این دست که ما به آن نیاز داریم، همواره تشکیل شوند.

میزگرد «نفرت پراکنی سیستماتیک و نقض حق آزادی بیان توسط دولت سوئد» برگزار شد

شاهد جاهلیت مدرن و نقض سیستماتیک مسلمانان جهان هستیم

سکینه سادات پاد در ابتدای سخنان خود گفت: خیلی غمگین هستیم که امروز با وجود فاصله گرفتن از جاهلیت شاهد جاهلیت مدرن و نقض سیستماتیک مسلمانان جهان هستیم؛ در این دوران تلاش زیادی می‌شود که انسان‌ها از ارزش‌های الهی به دور باشند.

وی افزود: دولت سوئد با صدور مجوزهایی بر خلاف اصول بین المللی و خلاف اعلامیه جهانی حقوق بشر برای قرآن سوزی به صورت نظام‌مند دست به اقدام ضد بشری زده است و متعاقب آن در کشورهایی مانند دانمارک و هلند نیز این اقدام‌ها صورت گرفته و این یک آبروریزی برای کشورهایی است که خود را مدعی می‌دانند.

به گفته «پاد»، این چهره واقعی از این کشورهاست.

دستیار رئیس‌جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در بخشی دیگر تاکید کرد: امروزه شاهد آن هستیم که نگاه‌های دور از توحیددر حکمرانی کشورهایی که منفعت طلبی برای آن‌ها ارجحیت دارد، غلبه کرده است.

هتاکی به کتب مقدس نشانه عجز و ناتوانی است

خاخام رئیس دارالشرع کلیمیان ایران، از سخنرانان این میزگرد تاکید کرد: سوزاندن کتب مقدس اقدامیست که نشان دهنده عجز و ناتوانی است؛ با سوزاندن کتب مقدس، فقط موضوعی که در ذهن فرد جاهل وجود دارد، پاک می‌شود.

وی در ادامه با شرح این پرسش که آیا اجازه دادن برای سوزاندن کتاب مقدس آزادی بیان است یا خیر، گفت: ما وظیفه داریم به عنوان عالمان دینی پیشدستی کنیم؛ بسیاری از مشکلات و اختلافاتی که وجود دارند، ناشی از عدم شناخت هستند.

هتاکی به قرآن کریم شوک برانگیز است

کشیش خسرویان، دیگر سخنران این میزگرد ضمن اشاره به هتاکی به قرآن کریم در سوئد، اظهار کرد: اگرچه این اقدام شوک برانگیز است، اما مایه تعجب نیست.

وی در ادامه بیانیه‌ای را از سوی اسقف اعظم ارامنه تهران قرائت کرد.

در این بیانیه که به شدت هتاکی به قرآن کریم در سوئد را محکوم کرد، آمده است که اتحادیه اروپا در قبال این اقدام‌ها سکوت کرده و این سکوت در تاریخ همواره وجود داشته است؛ کسی نمی‌تواند با چنین اقدام‌هایی مقابل نور خدا بایستد.

میزگرد «نفرت پراکنی سیستماتیک و نقض حق آزادی بیان توسط دولت سوئد» برگزار شد

بزرگ‌ترین آفت آزادی، بی اخلاقی است

پدرام سروش پور، موبد زرتشتیان ایران در این میزگرد گفت: راهی پیش روی جوامع دینی اینست که هرچه سریع‌تر به مسیر خرد و خردورزی بازگردند؛ آزادی هیچ محدودیتی ندارد، جز این که افراد با آزادی خود آزادی و حق دیگران را زیر پا بگذارند.

وی در ادامه تاکید کرد: موضوع مورد تاکید جامعه زرتشتی اینست که بزرگ‌ترین آفت آزادی، بی اخلاقی است.

هتاکی به قرآن کریم یک اقدام ضد آزادی است

مولوی اسحاق مدنی، نماینده ادوار مجلس خبرگان دیگر سخنران میزگرد «نفرت پراکنی سیستماتیک و نقض حق آزادی بیان توسط دولت سوئد» گفت: اقدام‌هایی مانند هتاکی به قرآن کریم، قطعا آزادی نیست بلکه ضد آزادی است.

وی افزود: نکته حائز اهمیت این است که قرآن کتابی است که ذکر خیری از همه ادیان در آن شده است؛ نزد ما اگر شخصی به هر کدام از انبیا توهین کند، مستحق مجازات است.

به گفته مدنی، در حقیقت سوزاندن قرآن، سوزاندن تمام این مطالب است.

وی همچنین گفت: شاید افرادی که این کار را کردند، بر این تصور بودند که با این اقدام کار تمام است، اما اشتباه می‌کنند و با سوزاندن قرآن هیچ هدفی تامین نمی‌شود و فتنه هم به پا خواهد شد؛ این اقدام درست نیست که انسان منشا و آغاز حرکتی باشد که باعث فتنه و جنگ شود.

حق زندگی بر مدار صلح حق همه است

ابراهیمی از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دیگر سخنران میزگرد مذکور گفت: حق زندگی بر مدار صلح حق همه است و گام برداشتن در خلاف این مسیر بر اساس میثاق‌های حقوق بشری، نقض حقوق بشر است.

وی در ادامه اظهار کرد: کمیته حقوق بشر سازمان ملل هم این مسئله را محکوم کرده است؛ کشورهایی مانند فرانسه، آمریکا و آلمان کشورهایی بودند که به قطعنامه اخیر شورای حقوق بشر رای منفی دادند و سوال ما از آن‌ها اینست که دلیل خودداری آن‌ها در دفاع از این قطعنامه‌ها چیست.

توهین به قرآن کریم بخشی از یک اقدام مداوم است

اقبالی، رئیس بخش اوراسیای مرکز مطالعات وزارت امور خارجه با اشاره به این‌که در همایشی حضور داریم که نماد همزیستی است، تصریح کرد: اقدام اخیر در هتاکی به قرآن کریم در عین شنیع و محکوم بودن، نیاز به نوعی هشیاری و وقار بیشتر در میان مسلمانان و تلاش برای همفکری و همکاری بیشتر را به دنبال دارد.

وی اظهار کرد: ما باید به این جمع بندی برسیم که توهین به قرآن کریم فقط توهین به کتاب مقدس مسلمانان نیست، بلکه روندی است که از پیش شروع شده و در پی رویدادهایی مانند حادثه یازده سپتامبر توسعه یافته است.

آمریکا و اسرائیل برای حفظ هیمنه خود بر منطقه تلاش می‌کنند

ماجد غماص، نماینده مجلس اعلای عراق در ایران ضمن اشاره به موضوع تفکر غربی در قبال مسلمانان و اقدام‌های سلوان مومیکا، پناهجوی عراقی مبنی بر هتک مکرر چندباره قرآن کریم در سوئد گفت: با توجه به تلاش آمریکا و اسرائیل برای حفظ هیمنه خود در منطقه، معنویت هسته اصلی هجوم غرب و آمریکاست.

این مقام عراقی گفت: بعد از رژیم صدام، آمریکا و اسرائیل سعی در ایجاد ناآرامی در برخی مناطق مانند مناطق مسیحی نشین در عراق کرد؛ تلاش زیادی انجام شد تا مشکلاتی بین مسیحیان و دیگر گروه‌ها ایجاد شود و مسئله مورد اهتمام نهادهای آمریکا، اروپا و اسرائیل بود.

به گفته وی، سلوان مومیکا خیلی سعی کرد در حشد الشعبی خود را به جاهایی برساند و خود را به جریان‌های شیعی نزدیک کند و دنبال موارد دیگری بود.

ماجد غماص اظهار کرد: برادران مسیحی در عراق در مراسمات مسلمانان شرکت فعالانه داشتند و بعد از اقدام سلوان این مشارکت تشدید شد و برای ما مسجل است که این گونه اقدام‌ها تاثیری در روابط میان مسلمانان و دیگر ادیان ندارد.

میزگرد «نفرت پراکنی سیستماتیک و نقض حق آزادی بیان توسط دولت سوئد» برگزار شد

اسلام راهنمای صراط مستقیم است

«خدیجه تورس»، کارشناس مسائل اسلامی از اکوادور در موسسه نسیم رحمت از دیگر سخنرانان این گردهمایی بود که به موضوع نقض حقوق بشر در اکوادور پرداخت.

وی گفت: اسلام راهنمای صراط مستقیم است و هدف اصلی حقوق بشر در اسلام حفظ افراد از ظلم و استعمار و رها کردن آن‌ها از زنجیر بی عدالتی است؛ ما باید به دنیا بگوییم که مسلمانان از همه آزادی و حقوق خود برخوردار هستند.

در پایان نشست «حسینی»، دکترای تاریخ و کارشناس رسانه‌ای از سوریه به بیان نظرات خود پرداخت و گفت: در اینجا برای بیان یک حقیقت جمع شده‌ایم. قرآن کتاب الهی است و نوشته بشر نیست چه باور کنیم و چه نکنیم.

حسینی افزود: سوریه سخت‌ترین مبارزات و جنگ‌ها را تحمل کرده است. 

این شهروند سوریه در ادامه این سوال را مطرح کرد که «آیا سزاوار است که فردی به کتاب مقدس ۱.۸ میلیارد مسلمان توهین کند و اقدامی در این زمینه صورت نگیرد؟

حسینی تاکید کرد: باید تمام قوای مسلمانان برای فعال کردن پرونده فرد هتاک به قرآن کریم در دادگاه‌های بین المللی به کار گرفته شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha