شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
دوره مصباح الهدی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین حاجتی گفت: تربیت طلاب از تربیت نفس قابل تفکیک نیست اگر استادی تصور کند که فقط باید خود را تربیت کند و نسبت به تربیت طلاب اهتمام نداشته باشد مشخص می شود که نتوانسته نفسش را به درستی تربیت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، حجت الاسلام و المسلمین حاجتی نویسنده کتاب عصر امام خمینی(ره) امروز در دوره مصباح الهدی ویژه اساتید خوزستانی، ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این دوره، اظهار داشت: یکی از خلأ های موجود در نظام آموزشی حوزه برگزاری اینگونه دوره ها جلسات راهبردی است که در آن ها اساتید نقشه ی راه، ابتدا و انتهای مسیر، مقاصد بین راه و اهداف حوزه ها و راه های رسیدن به آنها را مورد بررسی قرار داده تا بتوانند عملکرد بهتر و اثرگذاری بیشتری نسبت به سابق داشته باشند.

وی در ادامه گفت: امروزه همانطور که رهبر معظم انقلاب بیان کردند دشمنان در مقابل اهداف نظام و انقلاب اسلامی آرایش جنگی به خود گرفته اند و ما وظیفه داریم در مقابل آنها حالت جنگی به خود گرفته و از اهداف نظام و انقلاب اسلامی دفاع کنیم. اولین صنف و گروهی که باید در مقابل دشمن آرایش جنگی به خود بگیرد شما اساتید هستید.

نویسنده کتاب عصر امام خمینی(ره) در ادامه بیان داشت: منطقه ی جنگی ما سیر و سلوک اخلاقی است که باید هم خود در حال سیر و سلوک اخلاقی و تزکیه ی نفس باشیم و این منطقه جنگی را در وجودمان آباد کنیم و هم طلابی که در کلاس درس ما شرکت می کنند را با صحبت ها و اعمال خود به سیروسلوک اخلاقی دعوت کنیم.

وی گفت: اولین قدم در سیروسلوک معنوی خودشناسی است، باید بدانیم که ما چه کسانی هستیم. شما اساتید عالم دین و سرباز امام زمان(عج) هستید؛ شما وارث انبیا هستید(إِنَّ اَلْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ اَلْأَنْبِیَاءِ) از این رو باید قدر خود را بدانید و همچنین باید بدانید چه وظیفه و رسالتی بر عهده دارید.

حجت الاسلام و المسلمین حاجتی با اشاره به حدیث «عُلَمَاءُ شِیعَتِنَا مُرَابِطُونَ فِی اَلثَّغْرِ - اَلَّذِی یَلِی إِبْلِیسَ وَ عَفَارِیتَهُ یَمْنَعُوهُمْ عَنِ اَلْخُرُوجِ عَلَی ضُعَفَاءِ شِیعَتِنَا وَ عَنْ أَنْ یَتَسَلَّطَ عَلَیْهِمْ إِبْلِیسُ» از امام صادق علیه السلام ابراز داشت: شما مرزبانان و مدافعان دین و دنیای مردم هستید. شأن شما شان رسالت است، شما رسول هستید و وظیفه ی هدایت مردم و حراست از دین و دنیای آنها را برعهده دارید.

وی تصریح کرد: یکی از وظایف مهم اساتید حوزه های علمیه تربیت طلاب است؛ شما استاد نیستید مربی هستید و باید انسان سازی کنید.

استاد حوزه علمیه خوزستان در ادامه خاطرنشان کرد: تربیت طلاب از تربیت نفس قابل تفکیک نیست، اگر استادی اینگونه تصور کند که فقط باید خود را تربیت کند و نسبت به تربیت طلاب اهتمام نداشته باشد مشخص می شود که نتوانسته نفسش را به درستی تربیت کند.

وی گفت: اساتید حوزه باید اهل ایثار و دلسوز طلاب بوده و در تربیت و تزکیه ی آنها حریص باشند.

حجت الاسلام و المسلمین حاجتی با اشاره به حدیث «المَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ» از پیامبر مکرم اسلام(ص) اذعان داشت: اساتید باید با طلاب دوست و رفیق باشند و با آنها انس بگیرند همچنین باید به گونه ای عمل کنند که طلاب با دیدن آنها به یاد خدا و امام زمان(عج) بیفتند.

وی در ادامه با اشاره به هجمه های استکبارجهانی به اسلام و انقلاب اسلامی بیان داشت: در عصر حاضر دشمن با تمام قوا به اسلام و انقلاب اسلامی هجوم آورده است از این رو یکی از وظایف اساتید نسبت به جامعه و طلاب زیرنظر خود امیدبخشی به آنهاست. اساتید باید نه خود مایوس و ناامید شوند و نه اجازه دهند مردم و طلاب دچار ناامیدی شوند.

نویسنده کتاب عصر امام خمینی(ره) ضمن تاکید بر اطاعت از فرامین مقام معظم رهبری مدظله العالی بیان کرد: امروزه بخشی از مشکلاتی که در جامعه ی اسلامی وجود دارد ناشی از غفلت از رهنمودها و هشدارهای ولی امر مسلمین و نائب حضرت مهدی(عج) است. اساتید حوزه های علمیه هیچگاه نباید دچار این غفلت شوند و بدانند هر کس ولائی تر باشد مومن تر و به مقصد نزدیک تر است و هر که از مسیر ولایت فاصله گرفت دچار خسران می شود.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha