یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نشست رئیس همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی با اساتید دروس خارج حوزه خراسان

رئیس همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی گفت: برای آن که فقه سیاست خارجی در کانون توجه دروس فقه قرار بگیرد پا به این عرصه گذاشته‌ایم تا از این رهگذر چالش‌های فقهی دستگاه سیاست خارجی مورد توجه و مداقّه قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین علی صفدری رئیس همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی در نشستی با اساتید دروس خارج حوزه خراسان گفت: هدف این همایش، گفتمان‌سازی در میان اساتید حوزوی نسبت به مباحث سیاست خارجی و شروع تعاملات فکری و فقهی در این عرصه است.

رئیس همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی ادامه داد: برای آنکه فقه سیاست خارجی در کانون توجه دروس فقه قرار بگیرد پا به این عرصه گذاشته‌ایم تا از این رهگذر چالش‌های فقهی دستگاه سیاست خارجی مورد توجه و مداقّه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: مجموعه ما با مأموریت "پیوند فقه و تخصص" گام در راه نهاده است. این همایش نیز در ادامه همین ماموریت پیش‌بینی شده است. ضرورت هم‌نشینی و هم‌فکری متخصصان عرصه‌های گوناگون و فقیهان بر کسی پوشیده نیست. در خلال همین هم‌فکری‌هاست که موضوعات منقح می‌شود و ضرورت‌ها و نیازها شناسایی می‌گردد.

به گفته رئیس همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی، این همایش تصمیم دارد سه نوع محصول تولید کند. نخستین محصول که همان محصول همیشگی همایش‌هاست؛ فراخوان مقاله خواهیم داد. دومین محصول که برای ارتباط فکری بیشتر بین متخصصان عرصه دیپلماسی و فقیهان در نظر گرفته شده، مجموعه مصاحبه هاست که بخشی از آن تا کنون انجام شده است. سومین محصول هم که همت اساتید خارج حوزوی را می‌طلبد، درس‌واره‌هاست.

حجت‌الاسلام والمسلمین صفدری ادامه داد: مصاحبه با مجریان دستگاه سیاست خارجی، می‌تواند رفته رفته نظام مسائل ما را تکمیل کند و نیازهای میدانی آنان را بهتر و دقیق‌تر شناسایی کنیم.

وی افزود: درس‌واره‌ها نیز تلاش فقهی اساتید است که به فراخور موضوع و نیازی که احساس می‌کنند به این حیطه وارد می‌شوند و امیدواریم که این تلاش، به عنوان گام آغازین در این رشته بتواند راهگشا باشد.

رئیس همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی اظهار کرد: تقاضای ما از اساتید حوزه و دروس خارج این است که در بحث درس‌واره‌ها ما را یاری کنند. مجموعه‌ای از موضوعات قابل بحث گردآوری شده که می‌توان پیرامون هر یک از آنها جلسات متعدد فقهی به بحث اجتهادی پرداخت.

به گفته رئیس همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی، این درس‌واره‌ها در کنار یکدیگر می‌تواند نظام تفکر شیعی در عرصه سیاست خارجی را روشن سازد.

اساتید دروس خارج وارد بحث فقه سیاست خارجی شوند

همکاری مشترک با حوزه علمیه خراسان

در رئیس و اعضای دبیرخانه همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی خیاط مدیر حوزه علمیه خراسان هم شیوه‌ها و گستره همکاری حوزه خراسان و این همایش بررسی شد.

مدیر حوزه خراسان بر استفاده از دو ظرفیت "طرح پارسا" و "حلقه‌های نخبگانی حوزه خراسان" تاکید کرد.

در این جلسه همکاری های پژوهشی حوزه علمیه خراسان و همایش بین‌المللی فقه سیاست خارجی مورد تاکید قرار گرفت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha