شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه/ امام جمعه قزوین گفت: کسانی که اصرار دارند کسی با سفارش جایی بنشیند، معمولا پشت این سفارش‌ها طمع و انتظارات بیجا قرار دارد و همه کسانی که می‌خواهند سفارشی آدم جابجا کنند، سر جای خود بنشینند تا دولت خدمتگزار بهتر بتواند به وظایف خود بپردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در خطبه‌های نماز جمعه که در مسجدالنبی (ص) برگزار می‌شود، اظهار کرد: مهم‌ترین و برجسته‌ترین هدفی که قرآن برای انسان در زندگی دنیایی معرفی می‌کند این است که به کرامت برسد، انسان بزرگوار بشود و شخصیتی شود که انسان خدایی در او نمایان شود.

وی ادامه داد: اینکه انسان بزرگوار باشد یعنی با صداقت زندگی کند، امانت‌دار و جوانمرد باشد، اهل عدالت، رأفت و عطوفت باشد، دارای عزت‌نفس باشد، وقتی همه خوبی‌ها را جمع می‌کنیم تبدیل به کرامت انسانی می‌شوند، همان که خدای متعال فرمود «و لقد کرّمنا بنی آدم»، خداوند می‌فرماید ما به بنی‌آدم کرامت داده‌ایم و شخصیت او را بر اساس کرامت آفریده‌ایم، حال اینکه او بتواند نگهدار این امانت و شکرگزار این نعمت باشد اهمیت دارد، شکر بگذارد یعنی این نعمت را بپروراند، این بذر کرامت را در وجودش پرورش دهد، این هدف است، همه دستورات دینی برای این است که ما از نظر انسانی به این هدف برسیم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: از نظر معرفتی هم ما باید نسبت به خدا، قیامت، نبوت، امامت، وحی و کتاب‌های آسمانی به یقین برسیم، از نظر انسانی ما باید شخصیت کریمانه تحصیل کنیم و این به دست خود ماست، خدای متعال در آیه ۳ سوره انسان فرمود «إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا»، یعنی (ما راه را به او نشان دادیم خواه شاکر باشد و پذیرا گردد یا ناسپاس).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خدا فرموده ما راه را نشان می‌دهیم، حال برخی‌ها شکر به جا می‌آورند و راه درست را انتخاب می‌کنند، بعضی هم کفران نعمت می‌کنند و راه غلط را می‌روند، یعنی به بیراهه می‌روند، بعضی‌ها بهشت، کرامت، انسانیت، عدالت و خوبی‌ها را بر می‌گزینند، برخی‌ها جنسشان به سمت زشتی، بدی، خیانت و دروغ رفتن است، یک نفر امام حسین (ع) را الگوی خود می‌داند، یک نفر هم یزید را الگوی خود می‌داند، البته ممکن است برخی به ظاهر از یزید ابراز تنفر کنند اما رفتار و منش آن‌ها، ظلمی که می‌کنند، نفاقی که می ورزند، دروغی که به زبان جاری می‌کنند، این‌ها نشان می‌دهد طرفدار یزید هستند.

وی خاطرنشان کرد: چند مناسبت را لازم است یادآوری کنیم و درس بگیریم، یک مناسبت در اول ماه صفر، سالروز ورود کاروان اهل بیت (ع) به شام است، این روز مصیبت‌باری است، نقل شده از امام زین‌العابدین (ع) سؤال شد این مسیر، این سفر و این حوادثی که پیش آمد، کدام یک برای شما از همه سخت‌تر بود؟ حضرت سه بار فرمودند الشام، الشام، الشام.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: مردم شام بسیار نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت بی‌معرفتی کردند ولی همان‌طور که امام حسین (ع) پیش‌بینی کرده بودند اهل بیت (ع) سختی کشیدند اما همیشه باعزت بودند، همیشه با سربلندی زندگی کردند، در حقیقت یزیدیان اسیر بودند، اهل بیت امام حسین (ع) امیر و فرمانده بودند، سخنرانی‌های امام زین‌العابدین (ع) و حضرت زینب (س) را که می‌شنویم کاملاً این را می‌بینیم که این بزرگواران مسلط بودند و دشمنان‌شان خود را باخته بودند و احساس سرافکندگی، سرشکستگی و ذلت می‌کردند، یزید منفعل شده بود و تقصیر را به گردن دیگران می‌انداخت و می‌گفت در حادثه کربلا من مقصر نبودم، او مجبور بود این دروغ را بگوید.

خطیب نماز جمعه قزوین تصریح کرد: روز جهانی مسجد را در پیش داریم، حال مساجد ما باید خیلی بهتر از این بشود، جوان‌های ما باید به مساجد بیشتر روی بیاورند، کارهای ما، فعالیت‌های اجتماعی، کلاس‌های درسی، جلسات تفسیری، دعاها، محافلی که اکنون به خانه‌ها کشیده شده، همه باید در مساجد برگزار شود، البته اشکالی ندارد در خانه‌ها هم محافلی برگزار شود اما اساساً مراسم و محافل باید در مساجد برگزار شود، مؤمنین باید در مساجد دور هم جمع شوند، محل اجتماع مسجد است.

وی یادآور شد: هر مسجدی مثل یک چشمه است که اگر بخواهیم نماز جمعه باشکوه داشته باشیم، این چشمه‌ها باید به هم وصل شوند و به رودخانه تبدیل شوند، و این رودخانه‌ها به اقیانوس نماز جمعه در همه جای کشورهای اسلامی بیایند، این نگاه را باید به مساجد داشته باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خداوند در آیه ۱۸ سوره جن فرمود «وَأَنَّ الْمَسَاجِدَ لِلَّهِ»، یعنی (مساجد ویژه خداست)، مسجد متعلق به خداست، هر کسی احساس کند مسجد متعلق به اوست غلط است، هیئت امنا، بانی مسجد، امام جمعه، امام جماعت، هر کانون و فعالی، باید بداند مسجد متعلق به خداست، باید کار خدایی در آنجا انجام شود، هر کسی در مسجد حرف از «من» زد، خودش هم اهل مسجد نیست و مسجد را نشناخته است، مسجد متعلق به خداست، همه ما خادم مسجدیم، یک نفر خدمت علمی می‌کند، یک نفر خدمت اجتماعی می‌کند، یک نفر خدمت پزشکی می‌کند، یک نفر خدمت مواساتی می‌کند، باید به این مسائل جدی‌تر توجه کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اظهار کرد: روز صنعت دفاعی را در این ایام داریم و جا دارد تشکر کنم از سرور گرانقدر امیر دریادار رستگاری که لطف فرمودند و محفل نماز جمعه ما را با سخنرانی ارزشمندشان آراستند، تشکر کنم.

خطیب نماز جمعه قزوین بیان کرد: خداوند فرموده «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّة»، هر چه می‌توانید خودتان را قدرتمند کنید. بودند کسانی که می‌گفتند ما اسلحه نیاز نداریم و این‌ها از روی جهالت و نادانی بود و آن کسانی که این حرف‌ها را می‌زدند اگر درکی از آیات قرآن داشتند، هرگز این پیشنهاد را نمی‌دادند.

وی افزود: خداوند فرموده «وَ مِنْ رِباطِ الْخَیْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُمْ وَ آخَرینَ مِنْ دُونِهِم» یعنی دشمنان خودتان که همان دشمنان خدا هستند را بترسانید، خدا آنها را می‌شناسد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به فرمایشات مهم رهبر انقلاب اسلامی در دیدار پاسداران انقلاب اسلامی گفت: رهبر معظم انقلاب به معانی قوت و قدرت اشاره کردند و این قوت و قدرت ماست که امروز امریکایی‌ها سر جای خود نشسته‌اند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: آمریکایی‌ها در خلیج فارس هواپیمای مسافربری ما را سرنگون کردند و نزدیک ۳۰۰ نفر از مردم مظلوم و بی‌گناه آن هواپیما را به شهادت رساندند و آن افسری که این کار را انجام داده بود به عنوان قهرمان ملی در امریکا تجلیل شد.

وی ادامه داد: امروز شرایط تغییر کرده و آمریکایی‌ها هیچ غلطی نمی‌توانند انجام دهند چرا که دریافته‌اند که ایران آنها را تنبیه خواهد کرد و این را به خوبی باور کرده‌اند و اگر یک روزی در شاهچراغ فتنه انگیزی کردند فردای آن کارخانجات تولید سلاح آنها منفجر شد، معلول بدون علت نمی‌شود و این سیلی‌های محکمی است که از نظام مقدس جمهوری اسلامی دشمنان ما دریافت می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره به روز بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک بیان کرد: ما واقعا از همه پزشکانی که دلسوزانه زحمت می‌کشند و مؤمنانه درمان می‌کنند، قدردانی می‌کنیم و دستشان را تجلی شفای خداوند می‌دانیم.

خطیب نماز جمعه قزوین با تبریک هفته دولت بیان کرد: قدردان خدمات همه دست اندرکاران دولت به خاطر کارهایی که انجام داده‌اند هستیم و می‌دانیم خواست دولت بر پیش رفتن کارها استوار است اما اگر جایی کاری پیش نمی‌رود بخاطر حضور یک مسئولی است که شایستگی آن مسئولیت را ندارد و کار دولت را خراب می‌کند.

وی افزود: خواهش ما این است که بازماندگان کسانی که قصد خدمت نداشتند، سفارشی مسئولیت گرفتند و با نظام، رهبری، ارزش‌های دینی و گرفتاری‌های مردم سرو کاری ندارند، جابجا شوند و مدیران شایسته و لایق در مسئولیت‌ها قرار گیرند تا به مردم خدمت کنند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: کسانی که اصرار دارند کسی با سفارش جایی بنشیند، معمولا پشت این سفارش‌ها طمع و انتظارات بیجا قرار دارد و همه کسانی که می‌خواهند سفارشی آدم جابجا کنند، سر جای خود بنشینند تا دولت خدمتگزار بهتر بتواند به وظایف خود بپردازد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: برخی از فرصت رسانه ملی استفاده می‌کنند و به شهرت می‌رسند در حالی که لیاقت آن را ندارند و از همان شهرت استفاده می‌کنند و در نهایت به ملت خیانت می‌کند. از رسانه ملی می‌خواهیم آدم‌ها را به خاطر ژست عروسکی‌شان استفاده نکنند بلکه به ماهیت شخصیت، ایمان، جوانمردی، تقوا و انسانیتشان بنگرد و به آنها میدان بدهد.

وی با اشاره به حادثه تروریستی در حرم شاهچراغ اضافه کرد: حادثه در حرم احمدبن‌موسی (ع) را تسلیت عرض می‌کنم و هم کار آن خادم جوانمرد حرم را که جلوی آن حادثه را گرفت و با فداکاری و ایثارگری مانع خرابکاری آن تروریست نابکار شد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اظهار کرد: اربعین حسینی (ع) را در پیش داریم و با تمام توان در این کار عظیم مشارکت کنیم و از خداوند بخواهیم لیاقت حضور در اربعین را به همه ما عنایت کند و اگر توفیق داشتیم خدا را شکر کنیم و اگر قسمت نشد برای هر چه با شکوه‌تر برگزار شدن این حرکت پای کار باشیم.

خطیب نماز جمعه قزوین تصریح کرد: جا دارد سالروز شهادت شهید لاجوردی، شخصیت بزرگ و انقلابیِ به معنای واقعی را گرامی بداریم و هم سالروز شهادت شهید سید علی اندرزگو را نیز یادآور بشویم و گرامی بداریم.

وی بیان کرد: خدا را شاکریم که عزیزان آزاده ما که سال‌های سال سختی و شکنجه را در زندان بعثی ها تحمل کردند، به میهن اسلامی بازگشتند و این ایام سالروز بازگشت این عزیزان به میهن است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha