سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
نشست مدیر حوزه و مدیر کانون

حوزه/ مدیر حوزه علمیه استان کهگیلویه و بویراحمد به یکی دیگر از مشکلات پیش روی مبلغین اشاره کرد و گفت: یکی از موانع انجام کار مبلغین، خواسته و یا ناخواسته هیئت امناء مساجد هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، نشست کریم لایقی اصل مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد با حجت الاسلام والمسلمین صفدر پناهی مدیر حوزه علمیه استان به مناسبت روز جهانی مسجد ظهر امروز در محل مرکز خدمات حوزه علمیه برگزار شد.

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه کانونهای فرهنگی مساجد یکی از خوش‌ ظرفیت‌ترین حوزه‌ها برای نظام جمهوری اسلامی است، اظهار کرد: ۶۶۰ کانون فرهنگی هنری مساجد و بالغ بر ۷۵هزار جمعیت در سطح استان داریم که یک شبکه مردمی بسیار قوی برای نظام است

لایقی اصل با بیان اینکه، این شبکه در بعد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و سایر ابعاد نظام جمهوری اسلامی ظرفیت لازم را دارد، بیان کرد: چندین برنامه برای هم‌افزایی حوزه و کانون‌های فرهنگی مساجد پیشنهاد داریم که بتوانیم گام‌های موثرتری برداریم.

وی عنوان کرد: اولین درخواست این است که تعدادی از ائمه جماعات مشکلاتی دارند که شاید بتوان از طریق حوزه مشکلات آنها را حل و فصل کرد.

لایقی اصل با بیان اینکه برخی از ائمه جماعت تنها در حد نماز خواندن در مساجد هستند، افزود: با توجه به سرکشی‌هایی که انجام گرفته گاهی مردم گلایه دارند اگر قرار بر این باشد که نماز را به صورت انفرادی بخوانیم، منزل هم جای بدی نیست؛ ما برای اقامه نماز جماعت این مسافت را طی می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید اجازه بدهیم پایگاه ولایت خالی بماند، اضافه کرد: اگر امکان دارد تعدادی از این ائمه جماعت را توانمند کنید تا در مساجد حضور داشته باشند و علاوه بر اقامه نماز به اجرای کارهای فرهنگی و هنری رقبت نشان دهند.

پناهی: هیئت امنای مساجد مانع فعالیت مبلغین نشوند / لایقی اصل: مسجد بهترین مکان مقابله با دشمن است

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان کهگیلویه و بویراحمد به طرحی تحت عنوان «محلات ایمانی» اشاره کرد و گفت: در این طرح که در حال تکمیل و به طور آزمایشی در چند محله در حال اجراست همه ابعاد آن محله در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: در طرح محلات ایمانی همه خوبی‌ها، بدی‌ها، نگرانی‌ها و مشکلات هر محله در کانون مساجد و با مدیریت امام جماعت در مسجد حل و فصل می شود که اگر ما بتوانیم این طرح را به خوبی اجرا کنیم در آن محله موضوعی به نام دادگاه و پاسگاه و امثال این‌ها کمتر خواهیم داشت.

لایقی اصل افزود: این طرح به گونه‌ای است که با حضور امام جماعت و گروهی از افراد همان محله تشکیل شده و تمام مسائل مربوط به محله از جمله بیماران، تعداد یتیمان، دختران و پسران وقت ازدواج، افراد غنی و تنگدست و تمام شخصیت‌های محله را شناسایی و بررسی می‌کنند و با کمک ستاد کانون‌های فرهنگی مساجد و حوزه علمیه برای آنها برنامه‌ریزی می شود.

این مسئول فرهنگی خاطرنشان کرد: مسجد بهترین و مهم‌ترین ابزار برای مبارزه با هجمه فرهنگی دشمن است و امکان ندارد در مساجد موضوع بدی به فرزندانمان آموزش داده شود لذا می‌طلبد که در این برهه از زمان با مسئولیت و هم افزایی بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشیم.

وی افزود: اگر بتوانیم محله به محله این طرح را اجرا و خلاءها را برطرف نماییم آن گاه می‌توانیم یک شهر ایمانی داشته باشیم.

لایقی اصل اذعان کرد: اگر همه کارمندانی که از محلات مختلفی مشغول به کار هستند را بتوانیم در مساجد جمع کنیم می‌توانیم اکثر مشکلات را حل کنیم.

وی در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اینکه همه هزینه‌هایی که متوجه نظام جمهوری اسلامی است نتیجه بی توجهی به مساجد است، خاطرنشان کرد: اگر این بی‌توجهی ادامه پیدا کند در آینده دچار مشکلاتی خواهیم شد که ممکن است اصلا جمع نشوند.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین صفدر پناهی مدیر حوزه علمیه استان کهگیلویه و بویراحمد ضمن گرامی‌داشت روز جهانی مسجد و تسلیت به مناسبت ایام اربعین حسینی به طرح «اتحاد امارت و ولایت» اشاره کرد و گفت: کلیات این طرح بدین شکل بوده که در هر محله تقریبا چهار قضیه شکل بگیرد و چیزی شبیه کوچک شدن قوای سه گانه و در راس آن مسئله امامت است.

وی در ادامه به مشکلات و برگزاری این طرح پرداخت و گفت: یکی از مشکلات اساسی اجرای این طرح بودجه است. حوزه علمیه به جهت تبلیغی و مبلغات بیشترین حجم را دارد که قریب به ۵۳۰ مبلغ طرح امین خواهر و برادر در مدارس و بیش از 100 نفر طرح هجرت در سطح استان فعال هستند که گاهی در برخی از مسائل آنها کم می‌آوریم .

پناهی: هیئت امنای مساجد مانع فعالیت مبلغین نشوند / لایقی اصل: مسجد بهترین مکان مقابله با دشمن است

مدیر حوزه علمیه کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در حال حاضر نزدیک به 800 مبلغ در سطح استان داریم اما دریغ از یک ریال بودجه استانی و یا اینکه بهتر بگویم حوزه علمیه اصلا کد و ردیف بودجه جاری ندارد، تنها یک کد و ردیف بودجه‌ای داریم که آن هم مربوط به کارهای عمرانی و ساخت و ساز است.

وی با اعلام این خبر که امسال طی سفر اخیر ریاست جمهوری به استان، بودجه‌ای برای مسائل فرهنگی در نظر گرفته شده که در اختیار استاندار و نماینده ولی‌فقیه در استان است، اضافه کرد: اگر بتوانیم برای تمام مبلغینی که در کانون‌های فرهنگی مساجد هستند دوره‌های تخصصی برگزار کنیم، طرح درستی نوشته و عرضه کنیم، بودجه‌ای هم برای این کار در نظر گرفته شود و در محلات گروه‌هایی را تشکیل دهیم که زیر نظر امام‌ جماعت مساجد کار کنند، قطعا میزان آسیب‌های اجتماعی و اختلافات کاهش پیدا می‌کند، مراجعه به دادگاه‌ها کمتر خواهد شد و شاهد مشکلات کمتری در محلات خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهی با تاکید بر اینکه باید طرح و برنامه را آماده کنیم و این دوره‌ها را برگزار کنیم، افزود: باید از ظرفیت همه ارگان‌های مربوطه در این زمینه کمک بگیریم تا کارها به خوبی پیش برود و آن چیزی که در شأن و خور یک جامعه اسلامی است شکل بگیرد.

این مسئول حوزوی به یکی دیگر از مشکلات پیش روی مبلغین اشاره کرد و گفت: یکی از موانع انجام کار مبلغین، خواسته و یا ناخواسته هیئت امناء مساجد هستند که باید با حضور اوقاف و امور خیریه با آنها جلساتی برگزار کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهی به مشکلات مبلغان طرح امین در مدارس اشاره کرد و گفت: برنامه‌ریزی مدارس به گونه‌ای است که ساعت ۱۲قبل از اذان مدارس تعطیل می‌شود و شیفت بعدازظهر نیز بعد از اذان آغاز می شود.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان مربوطه در حال پیگیری در کل کشور هستند که هم برای طرح امین در مدارس وقت موردنظر در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha