شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
کد خبر: 1104705
۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۲
حضرت رقیه

حوزه/ استاد جامعةالزهرا(س) با بیان اینکه حضرت رقیه و اسرا توانستند امام حسین(ع) را در جنگ شناختی پیروز کنند، گفت: یزید شناخت مردم را نشانه گرفت که توانست صحنه کربلا را به وجود بیاورد و حضرت رقیه شناخت انسان‌ها را تغییر داد و مجلس شادی یزید را تبدیل به مجلس عزا کرد.

طاهره حیدری مجد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت شهادت حضرت رقیه (س) عنوان کرد: حضرت رقیه (س) دختر امام حسین (ع) از مادری به نام ام اسحاق است که بعد از تولد حضرت رقیه (س)، مادرشان از دنیا رفتند و ایشان در دامان امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) بزرگ شدند و زمانی که جریان حرکت امام حسین (ع) به سمت کربلا آغاز شد سن زیادی نداشتند.

وی در رابطه با تاثیر حضرت رقیه (س) در انتقال پیام کربلا اظهار کرد: نکته بسیار مهمی که می‌توانیم درباره نقش این دختر ساله بگوییم این است که اگر امام حسین علیه السلام، فرزندان و خانواده را همراه خودش نمی‌آورد به طور حتم تبلیغات بنی امیه در اون زمان به گونه‌ای بود که می‌توانست چراغ روشن اباعبدالله الحسین (ع) را خاموش کند.

استاد جامعه الزهرا (س) ادامه داد: حضور طفلان امام حسین (ع) در روز عاشورا مثل حضرت علی اصغر (ع)، حضرت عبدالله بن حسن، قاسم بن حسن و... و وجود طفلان در بین اسرا مانند حضرت رقیه (س) که سه ساله و امام باقر(ع) که چهار ساله بودند، در واقع درست بودن راه امام حسین(ع) را بیان می‌کند؛ زیرا ممکن بود بگویند که امام حسین (ع) و یزید به دنبال قدرت بودند ولی حضور این اطفال در کربلا و در بین اسرا باعث شد که همه دنیا متوجه شوند که امام حسین(ع) برای برای اقامه‌ حق و عدالت، تبیین دین، رفع ظلم و مبارزه با فساد به میدان آمده بود.

وی ادامه داد: نحوه‌ شهادت امام حسین (ع) و یارانشان و وجود کودکان در بین اسرا نشانگر این است که امام حسین (ع) به قصد اصلاح آمده بود. زمانی که امام حسین (ع) بعد از درخواست والی مدینه برای بیعت تصمیم گرفتند از مدینه به سمت مکه بروند، محمد حنفی برادر امام حسین (ع) در برابر امام حسین(ع) ایستاد که چرا فرزندان را می‌بری اما ایشان پاسخ دادند که من برای جنگ نمی‌روم بلکه برای عمل به سیره جدم و امر به معروف و نهی از منکر می‌روم.

حیدری مجد با بیان اینکه حضور خانواده امام حسین (ع) همراه ایشان از حقیقت این هدف پرده برداری می‌کند، افزود: بعد از جریان عاشورا، اسرا را بسیار اذیت کردند و روشنگری‌های حضرت زینب سلام‌الله‌علیها و امام سجاد (ع)، سخنرانی هایشان در کاخ یزید و کوفه و سختی هایی که در این دوران متحمل شدند، در تاریخ ثبت شده است.

وی اضافه کرد: حقانیت امام حسین (ع) به گونه بود که یهودیان، مسیحیان و حتی کافران مسلمان شدند. مظلومیت امام حسین (ع) و وجود این دختر سه ساله که از کودکی مادرش را از دست داده بود و وابستگی زیادی به پدر داشت این حقانیت را بیشتر ثابت کرد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: هلال بن نافع در تاریخ نقل می‌کند که من جلوی لشکریان عمر سعد بودم و دیدم وقتی امام حسین علیه السلام می‌خواست خداحافظی کند و دختر بچه‌ای‌ سه ساله‌ پای امام حسین (ع) را گرفت و اصرار کرد که نرود و امام حسین (ع) او را در آغوش گرفت و اشکانش جاری شد و من پرسیدم که این دختر کیست؟ گفتند که این فرزند حسین است.

استاد جامعه الزهرا (س) عنوان کرد: سخت‌تر از این وداع این است که این دختر سه ساله شاهد همه آن جنگ‌ها، خونریزی‌ها، تیر خوردن‌ها و سربریدن‌ها بود. مگر یک دختر سه ساله چقدر ظرفیت وجودی دارد که این صحنه‌ها را ببیند و صبر کند.

وی تصریح کرد: نقل می‌کنند در یکی از مسیرها زمانی اسرا را در منطقه‌ای ساکن کردند تا برای تهیه غذا بروند؛ حضرت زینب (س) درگیر رسیدگی شدید به امام سجاد علیه السلام می‌شوند و لحظه‌ای از حضرت رقیه (س) غفلت می‌کنند. زمانی که کاروان قصد حرکت می‌کند متوجه غیبت این دختر سه ساله می‌شوند. امام سجاد(ع) نقل می‌کند دیدیم یکی از شقی‌ترین و ظالم‌ترین افراد آنچنان این بچه را به زمین می‌کوبد که دندان‌های بچه شکست و بعد از این اتفاق این کودک دیگر آرامش نداشت و دائم گریه و بی تابی می‌کرد تا اینکه به شهادت رسید.

حیدری مجد بیان کرد: حرکت دادن اسرا همواره قواعد و اصولی داشته است؛ اما وقتی رفتار شقی‌ترین و ظالم‌ترین افراد را با اسرا و این طفل سه ساله می‌بینیم حقانیت خون امام حسین (ع) و باطل بودن طرف مقابل بیشتر اثبات می‌شود. کدامین سخن و عمل می‌توانست مانند شهادت حضرت علی اصغر(ع) و حضرت رقیه تاثیر گذار باشد.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: وجود حضرت رقیه در واقعه کربلا و کاروان اسرا بدون اینکه سخنی بگوید، شمشیری برای جنگیدن به دست بگیرد یا خطبه‌ای بخواند حقانیت خون امام حسین(ع) را اثبات می کند. امروز هر انسان آگاه، با غیرت و جوانمردی که حتی لازم نیست مسلمان هم باشد را بیدار کند و این امر مخصوص آن عصر یا شیعیان نیست.

استاد جامعه الزهرا (س) با تاکید بر اینکه حضرت رقیه بدون هیچ جنگ و خطبه ای سندی برای اثبات این حقانیت بود، تصریح کرد: امروز نیز مادران و فرزندان ما اگر در مسیر حق باشند حتی اگر سخنی نگویند تبیین عملی اسلام هستند.

وی ادامه داد: مادرانی که دختران کوچک دارند اگر او را با یک پوشش ساده اسلامی بیرون بیاورند همین عمل یک تبلیغ عملی است. برخی تصور می‌کنند چون کودک تکلیف نشده است با لباس کوتاه و با پای برهنه بیرون بیاوریم در حالی که این یک تبلیغ کفر و ضد دین است.

حیدری مجد با اشاره به اینکه جهاد تبیین را می‎‌توان با گفتار، عمل و رفتار انجام داد، اظهار کرد: ما می‌توانیم فرزندان مان را ارزش‌های اسلامی در این جامعه آماده و حاضر کنیم و این یک تبلیغ دینی است.

وی اضافه کرد: امروز در برنامه‌های کودکی که در تلویزیون ساخته می‌شود یا در حضور اجتماعی که مادران با دخترهایشان دارند می‌توانند تبلیغ عملی داشته باشند البته نباید آن قدر سخت بگیرند که بچه‌ها از دین گریزان شوند بلکه با یک پوشش ساده می‌توان نشان داد که دختر بچه من و پدر و مادرش مسلمان هستند.

حیدری مجد یادآور شد: اگر قرار باشد که فکر کنیم که بچه‌ من هنوز تکلیف نشده است و می‌توانم نیمه برهنه بیرون بیاورمش چه تفاوتی بین بچه مسلمان با بچه‌ای که دین ندارد وجود دارد؟

وی با تاکید بر اینکه دختر سه ساله امام حسین (ع) قیام امام حسین علیه السلام را تایید کرد، گفت: هر سندی مهری می‌خواهد و خون شهیدان کربلا به ویژه شهادت علی اصغر و حضرت رقیه مهر قرآن بود که ثابت کرد این راه اهل بیت (ع) و قرآن است و امام حسین (ع) برای حفظ دین آمده بودند و دشمن به قصد کشتن یک حقیقت و از بین بردن یک حقیقت که اون روز تجسم کاملش در امام حسین علیه السلام بود به میدان آمده بود.

وی عنوان کرد: اگر حضرت رقیه، طفلان و دوران اسارت نبود دشمن با تبلیغات منفی که انجام می‌داد می‌توانست این حقیقت را کتمان کند چنانچه در جریان شهادت حضرت علی علیه السلام می‌بینیم که معاویه به مدت بیست سال در شام و کشورهای اسلامی یک جنگ شناختی علیه امیرالمومنین ایجاد کرد به طوری که وقتی حضرت علی (ع) شهید شد مردم می‌پرسیدند مگر علی نماز هم می‌خواند؟

حیدری مجد تاکید کرد: پس اگر حضرت رقیه، اسرا و تحمل آن سختی ها نبود بار دیگر همان سیاست‌ها ادامه پیدا می‌کرد و جنگ تبلیغاتی علیه امام حسین (ع) شروع شد. وجود حضرت رقیه یک حقیقتی بود که یزیدیان در این جنگ شناختی شکست داد، زیرا یزید در کوفه اینگونه تبلیغ کرده بود که امام حسین (ع) خارج از دین است و بر علیه حکومت اسلامی قیام کرده است.

استاد جامعه الزهرا (س) بیان کرد: یزید شناخت مردم را نشانه گرفت که توانست صحنه کربلا را به وجود بیاورد و حضرت رقیه شناخت انسان‌ها را تغییر داد و مجلس شادی یزید را تبدیل به مجلس عزا کرد.

وی با تاکید بر اینکه حضرت رقیه و اسرای توانستند امام حسین علیه السلامرا در جنگ شناختی پیروز کنند، گفت: با شهادت امام حسین علیه السلام دینش زنده شد و امروز هر انسان آزاده‌ای وقتی از امام حسین علیه السلام نام می‌برد به بزرگی و قداست یاد می‌کند اما یزید را با لعنت یاد می‌کنند.

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: امروز ما باید دقت داشته باشیم و در جنگ شناختی دشمن همه اعم از کودکان و بزرگان باید آگاه باشیم؛ زیرا قیام امام حسین علیه السلام هم مردانی مانند حبیب بن مظاهر و هم کودکان مانند رقیه داشت.

وی یادآور شد: در این عصر نیز دشمنان اسلام و قرآن و یزیدیان زمان شناخت مردم را نشانه گرفتند و مسلمان و شیعیان باید آگاهانه برخورد کنند و در یک جنگ شناختی به گونه‌ای عمل کنند که دشمن را خار و اسلام را پیروز کنند.

۶۲/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha