یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله سید احمد علم الهدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: کشور در عرصه معیشتی باید ثبات پیدا کند؛ باید توسعه اقتصادی پیدا کنیم اما این‌که معیشت مردم ثابت نباشد، درست نیست، معیشت و ثبات معیشتی برای مردم باید اولویت دولت باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، آیت‌ الله سید احمد علم‌ الهدی، ظهر امروز در خطبه دوم نمازجمعه این هفته سوم شهریور ماه که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به آغاز هفته دولت، اظهار کرد: امروز روز دوم هفته دولت هست، در مسئله هفته دولت دو موضوع ارزیابی خدمات دولت و دوم، مطالبات از دولت مورد تذکر است.

وی ادامه داد: تمام عظمت هفته دولت به خاطر ارائه یک اسوه کامل و یک نماد خالصانه در مدیریت اجرایی کشور هست و آن، دو شهید رجایی و باهنر هستند؛ سالگرد شهادت این عزیزان هفته دولت است که معمولا وجود این دو شهید به‌ عنوان دو نماد معیار مقایسه و ارزیابی دولتی است که یک سال از مسئولیت‌های اجرایی در مدیریت‌های اجرایی کشور سپری شده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که در مقام آمار اقدامات و فعالیت‌های دولت، آقای استاندار مطالبی را بیان کردند، افزود: در مقام ارزیابی دولت، نگاه به خدمات، آمار خدمات و پیشرفت‌های اجرایی کشور یک مسئله است اما ارزیابی مدیریت دولت از نظر شرایط موجود و وضعیت خاص کشور، مسئله دیگری است، باید ارزیابی کرد که شرایط مدیریت کشور برای دولت در چه وضعی بوده است.

تفاوت میدان جنگ در جنگ ترکیبی

وی با تأکید بر این‌که دولت در میدان جنگ ترکیبی کشور را اداره کرد، تصریح کرد: جنگ ترکیبی با جنگ نظامی متفاوت است و تفاوت آن در میدان است، میدان جنگ نظامی سر مرزهای کشور است، دشمن حمله می‌کند و نیروهای دفاعی در مقام دفاع برمی‌آیند اما در جنگ ترکیبی، میدان جنگ همان نقطه‌هایی است که دولت می خواهد آنجا را اداره کند.

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: میدان جنگ در جنگ ترکیبی عبارت است از عرصه‌های اقتصادی، عرصه‌های فرهنگی و عرصه‌های امنیتی، دشمن می‌آید در این میدان می‌جنگد، دولت می‌خواهد در عرصه‌های اقتصادی، اقتصاد کشور را توسعه بدهد، و معیشت مردم را اداره کند که همین نقطه خودش می‌شود میدان جنگ دشمن، در عرصه‌های فرهنگی دولت وظیفه دارد در توسعه عرصه دینی، حجاب و دیگر عرصه‌ها مدیریت کامل اجرا کند و دشمن در همین میدان می‌جنگد و مبارزه می‌کند.

اخلال دشمن در مدیریت کشور

وی ابراز کرد: در عرصه‌های امنیتی، دولت موظف است امنیت پایدار در کشور ایجاد کند تا مردم در زندگی، رفت و آمد و کار و کاسبی در پرتو این امنیت زندگی آرام داشته باشند، دشمن دقیقأ در همین میدان با ایجاد ناامنی‌های مهلک، اخلال ایجاد می‌کند و در سایر عرصه‌ها نیز همین است، در عرصه رسانه و عرصه‌های مختلف دشمن می‌جنگند، دقیقأ همان عرصه‌ای که دولت باید مدیریت کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: دولت ما در طول سال گذشته در این عرصه‌ها می‌خواست مدیریت کند، یعنی برود در میدان جنگ و در عین مقابله با دشمن، کشور را اداره کند، دولت چنین فعالیت و وظیفه‌ای داشته است از این رو اگر می‌خواهید دولت را ارزیابی کنید، باید با لحاظ این مطلب ارزیابی کنید.

موفقیت‌های دولت در اداره کشور

وی تصریح کرد: در سایر عرصه‌ها، دولت علاوه بر این‌که توانسته دشمن را عقب براند، پیشرفت‌هایی را نیز به دست آورده است، دولت در عرصه اقتدار دفاعی تحول ایجاد کرده، در ظرفیت بالای دستیابی به فناوری هسته‌ای در شرایط تحریم موفق بوده، در رشد بالای فناوری دانش‌بنیان و بالا بردن سطح فناوری دانش‌بنیان نیز تا سطح صادرات موفق بوده است.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به تحولات مثبت در دیپلماسی و تعامل در عرصه بین‌المللی، ابراز کرد: دشمن می‌خواست این دولت و نظام را زمین گیر کند اما دولت موفق شد جریان تعامل را در عرصه روابط بین‌المللی به جایی برساند که امروز دولت و ملت ما زنده‌تر از همیشه در این عرصه فعال هستند.

وی، عضویت در معاهدات اقتصادی بین‌المللی همچون «شانگهای» و «بریکس» را از دیگر موفقیت‌های دولت در شرایط جنگ ترکیبی برشمرد و گفت: دشمن با افزایش و صدور نفت در روز تا مرز یک میلیون و پانصد هزار بشکه، تحریم دشمن را شکست داد.

امام جمعه مشهد مقدس با بیان این‌که دولت در میدان جنگ وارد شد که علاوه بر عقب راندن آنان، کشور را نیز مدیریت کرد، یادآور شد: اما در عرصه اقتصاد که بزرگ‌ترین مسئله مورد توجه هست، دشمن سعی کرد مشکلات اقتصادی ما را با تحریم‌های شدید، ایجاد مشکلات بین‌المللی و حتی با راهزنی و دزدی در دریا ما را تحت فشار قرار بدهد اما دولت توانست رشد اقتصادی را از صفر به چهار درصد برساند.

وی، احیای کارخانه‌ها و مشاغل را بخشی از موفقیت‌های دولت برشمرد و خاطرنشان کرد: دولت توانست کارخانجات از کار افتاده را احیای کند و تنها در این استان، ۳۰۵ کارخانه احیا شد؛ در مسئله تولید شغل و کسب و کار، کشور از حالت رکود درآمده و هزاران اشتغال به وجود آمده که سبب شد نرخ بیکاری به حداقل برسد و بزرگ‌ترین حرکت اقتصادی و پیشرفت در میدان جنگی که دشمن ایجاد کرده، رقم بخورد.

آیت‌الله علم‌الهدی به افزایش درآمدهای غیر نفتی دولت نیز اشاره و اضافه کرد: درآمد در مالیات و گمرکات به حدی است که بر حسب آنچه در بودجه تصویب کرده‌اند، تا الان صد و بیست درصد مصوبه بودجه دولت مالیات دریافت شده است و در گمرکات نیز رشد ۷۰ درصدی داشتیم که دولت بتواند با این درآمدها پیش برود و مشکلات را برطرف کند.

برخی ناکامی‌های اقتصادی دولت

وی با بیان این‌که دولت در اقتصاد موفق بود اما در بخشی از ابعاد جنگ ترکیبی دچار مشکلاتی شده است، خاطرنشان کرد: آنچه برای دولت در این میدان جنگ ترکیبی مشکل ایجاد کرده و نتوانسته در حل آن موفق باشد، عارضه این جنگ یعنی مسئله «ثبات معیشتی» است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این‍که هشت سال دفاع مقدس را تجربه کردیم و عارضه موشک دشمن را در شهرهایمان دیدیم، گفت: عارضه جنگ ترکیبی نیز برای مردم وجود دارد و از عوارضش، عدم ثبات معیشتی برای مردم است؛ وضع گرانی به‌اندازه‌ای است که سفره امروز معلوم نیست فردا نیز به همین قیمت قابل تأمین باشد یا نه.

وی خاطرنشان کرد: بخش عمده عدم ثبات معیشتی مربوط به جنگ ترکیبی است که پیش آمده و متأسفانه دولت در این قسمت موفق نبود، یک بخش عدم ثبات معیشتی به خاطر دزدی‌ها و سوءاستفاده یک عده عناصری است که از شکم مردم می‌کشند، پول جمع می‌کنند و هر روز درآمدهای روز افزون برای خود جمع می‌کنند، این کار به جنگ ترکیبی دشمن کمک می‌کند.

ثبات معیشت مردم باید اولویت دولت باشد

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: مطالبات ما از دولت در دو عرصه است، نخست این‌که کشور در عرصه معیشتی باید ثبات معیشتی پیدا کند؛ باید توسعه اقتصادی پیدا کنیم اما این‌که معیشت مردم ثابت نباشد، درست نیست، معیشت و ثبات معیشتی برای مردم باید اولویت دولت باشد

وی در بیان اهمیت توجه دولت به ثبات معیشتی مردم، گفت: درآمد آقای تاجر و کاسب در توسعه کسبش، ابتدا در اداره درست زن و بچه‌‍ اش دیده می‌شود، نمی‌تواند به خانواده‌اش بگوید شما گرسنه بمانید تا من توسعه پیدا کنم، دولت باید ثبات معیشتی را ایجاد کند ولو با این که رشد اقتصادی کم شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری، دومین حوزه مطالبه از دولت را حوزه فرهنگ عنوان کرد و ضمن تقبیح بی‌حجابی، ادامه داد: دولت باید با استفاده از همه ظرفیت های مقتدرانه و سیاستمدارانه‌اش، این مشکل فرهنگی را در کشور حل کند تا این نارسایی و ناهنجاری فرهنگی در کشور از بین برود؛ ان‌شاءالله امیدواریم عزیزان ما در دولت در تأمین این دو مطالبه موفق باشند و مردم ما، هم شاهد آرامش و ثبات در سفره و معیشتشان باشند و هم شاهد توسعه فرهنگ حجاب و دین در سراسر کشور باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha