یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
صفایی بوشهری

حوزه/ امام جمعه بوشهر گفت: استان بوشهر با ۵٠٠ سال تاریخ مقاومت افتخار می‌کند که پایتخت مبارزات ضد استعماری منطقه خلیج فارس است و همواره این نگاه را دارد که رهبرش چه می‌گوید، زیرا تاریخ این استان ریشه در اسلام و قرآن دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان بوشهر امشب در کنگره ملی سردار جنوب شهید رئیسعلی دلواری با اشاره به دو خط فکری در زمان این شهید در اواخر قرن سیزدهم در ایران، اظهار داشت: در جغرافیای ملی، دولت مرکزی در نهایت ضعف اقتصادی، سیاسی و نظامی بود به طوری که مدیریت اقتصاد در ایران، مدیریت عرصه‌های دفاعی، حوزه سیاسی و فرهنگی را سفارتخانه‌های روس و انگلیس طراحی می‌کردند و دستور می‌دادند.

وی افزود: یکی از خطوط فکری حاکم بر آن زمان تسلیم و اتکاء به قدرت غرب بود که در آن، پیمان‌نامه‌ها و عهدنامه‌ها بسته و بخش‌هایی از ایران داده می‌شد و به‌خاطر آنکه حمایت غرب به ویژه انگلیس را داشته باشند تمام سرمایه‌های مادی و معنوی مملکت به‌راحتی هدیه داده می‌شد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر گفت: بسیاری از کسانی که دارای اندیشه بودند و قشر روشنفکر آن زمان را تشکیل می‌دادند با یک دلیل که اگر ما سلطه نامحسوس غرب را نپذیریم به ما حمله کرده و تلفات زیادی بر ما وارد خواهند کرد، به آن‌ها امتیازات فرهنگی سیاسی اقتصادی و نظامی می‌دادند.

امام جمعه بوشهر عنوان کرد: خط فکری دیگر، خط الهی بود برای کسانی که می‌خواستند خدایی زندگی کنند، رئیسعلی دلواری در مکتب اسلام در کنار علما و مراجعی مانند علامه بلادی، سید علی نقی دشتی، مجاهد برازجانی و آقا سید مرتضی اهرمی آموخت که سلطه غیر مسلمان بر مسلمان جایز نیست و در مقابل تهاجم استقامت اصل است نه ترس از جنگ، پس استقامت کرد و پیروز شد و به هدف خود که میهن اسلامی نباید تحت سلطه انگلیس باشد رسید.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با بیان اینکه هم اکنون از انگلیس در ایران به جز گورستان ننگشان چیزی باقی نمانده، خاطرنشان کرد: مجاهدین این منطقه درسی به انگلیس دادند که پس از حمله به دلوار به هیچ کشوری در حوزه خلیج فارس حمله نکردند، دلوار شناسنامه تابناک مبارزات ضد استعماری ایران و رئیسعلی دلواری تجسم عینی تمامی شاخص‌های انسان با هویت دینی و ملی، بصیر، ولایتمدار و جان بر کف است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر، با اشاره به اینکه این دو خط فکری همیشه وجود خواهد داشت، یادآور شد: استان بوشهر با ۵٠٠ سال تاریخ مقاومت افتخار می‌کند که پایتخت مبارزات ضد استعماری منطقه خلیج فارس است و همواره این نگاه را دارد که رهبرش چه می‌گوید، زیرا تاریخ این استان ریشه در اسلام و قرآن دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha