سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به واگذاری مسئولیت های شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی گفت: این موضوع می‌تواند منشأ تحول و ارتقای فضای قرآنی کشور شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره انتقال شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی از منظر مقام معظم رهبری قرارگاهی است برای مدیریت فضای فرهنگی کشور و این جایگاه قرارگاهی شورای عالی، ساختار چابکی را ایجاب می‌کند.

وی افزود: باید مجموعه‌های تخصصی وزین، امور تخصصی را بر عهده بگیرند، بر همین اساس در راستای چابک سازی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، با رای اکثریت اعضای حقیقی و حقوقی تصویب شد تا دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان تبلیغات اسلامی منتقل شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دلیل انتخاب سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن الکریم چند امر بود:

۱. سابقه و قدمت درخشان این سازمان در امور قرآنی از سال ۶۱ تا به امروز در عرصه‌های مختلفی همچون تجربه سیاستگذاری در برنامه سوم و چهارم توسعه، طراحی دوره‌های آموزشی و تربیتی قرآنی در سطح کشور، نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم و حمایت از تشکل‌های مردمی قرآنی

۲. قبل از شروع به کار شورای توسعه فرهنگ قرآنی در دهه هشتاد طرحی به نام طرح جامع قرآن کشور در سازمان دارالقرآن الکریم شکل گرفت که مباحثه و ویرایش آن طرح به تدوین منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور منجر شد و این نشان‌دهنده شأنیت این سازمان برای ورود به عرصه‌های کلان سیاستگذارانه از همان ابتداست.

۳. برش استانی شورای توسعه فرهنگی قرآنی نیز نکته مهم بعدی است، ریاست این شورا در همه استان‌ها با نماینده، ولی فقیه در استان است و اگر دبیری این شورا با مدیر کل سازمان تبلیغات هر استان باشد شاهد اقدامات هم‌افزاتر و پرثمرتر این شورا خواهیم بود.

۴. سیاستگذاری‌های کلان نیازمند ثبات مدیریتی است، میانگین عمر مدیریتی در این سازمان بالای ۸ سال است و این نشان‌دهنده ثبات مدیریتی بیشتر این سازمان نسبت به مجموعه‌های دولتی دیگر است.

حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه افزود: همگی نهادها و سازمان‌های بالادستی که در طراحی‌ها و نگاه‌های سیاستگذارانه و راهبردی دخیل هستند، اعم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امورخیریه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و ... باید با قوت مثل قبل نقش خود را در شورای توسعه فرهنگ قرآنی ایفا کنند و با تقویت و حمایت جدی شورای عالی انقلاب فرهنگی، امیدواریم آن نقش سیاستگذارانه و راهبری کلان شورای توسعه با دبیری سازمان تبلیغات اسلامی با قوت ادامه پیدا کند.

انتهای پیام

منبع: صدا و سیما

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha