شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نمایشگاه اقتصاد مقاومتی

حوزه/ نمایشگاه و بازارچه اقتصاد مقاومتی قم شامل ۵۰ غرفه عرضه محصولات متنوع و مختلف صاحبان مشاغل خانگی و تولیدکنندگان نوشت افزار و پوشاک ایرانی - اسلامی افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، این نمایشگاه که به همت سازمان بسیج سازندگی سپاه استان قم راه‌اندازی شده است، تا تاریخ ۳۰ شهریورماه از ساعت ۹ تا ۱۴ و ۱۶ تا ۲۳ در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) (جنب گلزار مطهر شهدا) برپا می‌باشد.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه قم در مراسم افتتاح رسمی بازارچه و نمایشگاه اقتصاد مقاومتی استان قم گفت: اقتصاد مقاومتی باید بومی، علمی، دانش‌بنیان و مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی و فرهنگ غنی ما باشد.

امیر جعفری با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در نام‌گذاری سال‌های متمادی از سال ۸۷ تاکنون با عناوین مختلف اقتصادی گفت: وقتی شعار یک‌سال با عنوان اقتصادی نام‌گذاری می‌شود، به این معناست که رویکرد اصلی کشور هم بایستی متوجه مقوله اقتصادی باشد.

وی با بیان اینکه، عناصر اقتدار هر کشوری متکی به علم، اقتصاد و فرهنگ آن کشور است، بیان داشت: ما در بحث علمی پیشرفت خوبی داشتیم و الحمدلله در بعضی از علوم هم به مرز علم دنیا رسیدیم. لذا علاوه بر علم، اقتصاد و فرهنگ از اولویت‌های کشور هست. سال ۹۳ حضرت آقا عنوان سال را «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری کردند و ایشان پیرو این شعار فرمودند که فرهنگ خیلی مهم است و فرهنگ مانند هوایی است که تنفس می‌کنیم، ولی اقتصاد اولویت کشور است.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه قم با اشاره به دغدغه رهبر معظم انقلاب مبنی بر اقتصاد بر پایه اقتصاد مقاومتی، خاطرشان کرد: بنده به کسانی‌که دغدغه کار اقتصاد مقاومتی دارند پیشنهاد می‌کنم تا به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی سال ۹۲ که از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شد مراجعه کنند و مطالعاتی داشته باشند و آنگاه ببینند که ما در مجموعه سپاه، بسیج، نیروهای ارزشی و انقلابی کارهای اقتصادی بسیاری، جدا از بحث‌های درآمدزایی انجام داده‌ایم و این رویکرد به این سبب است که امروز دغدغه معظم له برای ما حکم جهاد را دارد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در همان ابلاغیه سیاست‌های کلی، تعبیری دارند که می‌فرمایند ما در بحث اقتصادی درگیر یک جنگ تحمیلی هستیم. وقتی بحث جنگ و جهاد پیش می‌آید، بالاخره یک تعداد افرادی بایستی بیایند و در عرصه مجاهدت کنند، امروز عرصه مجاهدت ما اقتصاد مقاومتی است.

جعفری با تشریح تعبیر رهبر انقلاب از اقتصاد مقاومتی بیان کرد: اقتصاد مقاومت یک اقتصادی بومی و علمی برگرفته از فرهنگ ایرانی اسلامی است. برخی از بزرگوارانی که در عرصه اقتصادی، مشاغل خرد و عرصه‌های بزرگتر و کلان‌تر فعالیت می‌کنند، وقتی مشاغل آنها را بررسی می‌کنید؛ می‌بینید که آنها انسان‌های دلسوز و دغدغه‌مندی هستند، ولی تولیدات آنها برگرفته از بحث بومی، علمی و فرهنگ ایرانی اسلامی نیست. مثلا فردی تولیدکننده لباس، پوشاک و اقلام زیست خواب هستند ولی وقتی تولیداتش مشاهده می‌شود محصول ارائه دهنده مظاهر فرهنگ غربی و سبک زندگی غربی است.

وی اضافه کرد: اقتصادمقاومتی که رهبر معظم انقلاب از ما مطالبه می‌کند، باید بومی، علمی و دانش‌بنیان باشد. بایستی از ظرفیت مختلف علمی و دانش‌بنیان برای تولید آن استفاده شود. امروز عرصه اقتصادی یک عرصه رقابت است یعنی ما اگر محصولی را در کارگاه، پایگاه، مسجد و محله خودمان تولید کنیم و آن محصول مبتنی بر فرهنگ غنی ایرانی اسلامی، علمی و دانش‌بنیان نباشد و همچنین توان رقابت در بازار را نداشته باشد، آن مسیر درستی نیست و زحمت ما بیهوده است.

جعفری افزود: شما می‌بینید که یک تکان اقتصادی جزیی وضعیت ارز و تورم ما را بهم می‌ریزد. هرچقدر این مشاغل خرد و خانگی با توجه به ذائقه‌های نسل جدید و نوجوان و بر مبنای آن سه مولفه توسعه پیدا کنند آنگاه ما می‌توانیم مدعی شویم که در حوزه اقتصاد مقاومتی یک کار تاثیرگذار انجام داده‌ایم.

معاون هماهنگ کنند سپاه قم در پاسخ به افرادی که می‌گویند کالای داخلی کیفیت خوبی ندارد و از کالای داخلی استفاده نمی‌کنند، گفت: مجاهدت فقط برای تولیدکنندگان نیست، مجاهدت برای مصرف‌کننده هم نیز هست. اگر شما انتظار دارید که تولید و اقتصاد کشور رشد کند شما هم باید مثل کشورهای شرقی حمایت کنید، برای مثال مردم کره وقتی فناوری تلویزیون رنگی به بازار آمد، مردم همه تلویزیون‌های سیاه و سفید را خریدند تا وضع اقتصادی‌ کارخانه و کشورشان بهتر بشود و بتوانند در حوزه تلویزیون رنگی پیشرفت خوبی داشته باشند. این مجاهدت‌ها هم لازم است ولی حالا رویکرد صحبت ما بحث تولیدکنندگان خرد و غرفه‌داران است. تولیدکنندگان واقعا باید به کیفیت و ذائقه جوان و نوجوان و به بحث فرهنگ توجه کنند.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha