دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
الامام الرضا عليه السلام

حوزه/پژوهشگر مطالعات سیاسی و اجتماعی تصریح کرد: اهتمام در راستای حل مشکلات مردم و اصلاح جامعه، تأسی عملی به سیره نورانی ثامن الحجج(ع) است.

محمدصادق خرسند در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن تسلیت سالروز شهادت مظلومانه امام رضا(ع) ابراز داشت: حضرات معصومین(ع) در زمینه گره گشایی از مشکلات مردم به ویژه اقشار کم بضاعت و نیازمند، بهترین الگوی مردم زمانه خود بوده اند، کما این که در سیره و سبک زندگی حضرت رضا(ع) نیز این مساله بسیار مشهود و برجسته بوده و البته باید توجه داشت که این الگو بودن محدود به ابعاد زمانی و مکانی خاصی نیست.

وی با بیان این که سیره و سبک زندگانی حضرات معصومین(ع) برای ما شیعیان و محبان از ابعاد و زوایای مختلف، بهترین قابلیت الگوگیری را دارد، گفت: آن چه اهمیت دارد این که ما نه صرفاً در حرف و شعار بلکه در عمل پیروی واقعی ائمه اطهار(ع) به خصوص ثامن الحجج (ع) باشیم که اگر این طور باشد در مسیر سعادت دنیا و آخرت قرار گرفته ایم.

این پژوهشگر همچنین با تأکید بر لزوم الگوگیری از سیره اخلاقی و رفتاری امام رضا(ع) در جامعه امروز افزود: نحوه رفتار حضرت در مواجهه با یاران و نیز آحاد مردم می تواند برای ما بسیار مفید و کاربردی باشد به ویژه این که برخوردی که ایشان دارند متمایز و متفاوت است و هر کدام در جای خود حاوی نکته های بسیار مهمی است.

وی بیان داشت: به لطف الهی و به برکت فعالیت مخلصانه محدثین شیعی، از ثامن الحجج علی بن موسی الرضا(ع) احادیث نورانی بسیاری به دست ما رسیده که اگر حتی به بخشی از آن ها نیز عمل کرده و به این طریق به اصلاح سبک زندگی خود بر اساس تعالیم حضرت بپردازیم، قطعاً زمینه لازم برای عاقبت بخیری ما در دنیا و آخرت فراهم می شود.

خرسند افزود: از سوی دیگر باید توجه داشت که نهضت علمی و فرهنگی امام رضا(ع) بهترین الگو برای جامعه امروز ما و البته همه جوامع در همه زمان هاست.

وی گفت: این مساله از این حیث حائز اهمیت است که بدانیم ریشه بسیاری از بدبختی های جوامع انسانی، غفلت و جهل آن هاست، لذا با نگاهی به بیان و سیره نورانی حضرت متوجه می شویم که چنانچه بتوانیم با این جهل و غفلت مبارزه کنیم در هدایت انسان موفق خواهیم بود و به تبع آن جامعه نیز به نقطه مورد نظر از حیث رشد و تعالی معنوی دست خواهد یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha