شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: پیامبر (ص) و یاران آن حضرت برای مؤمنین «رُحَماءُ بَینَهُم» هستند، یاران پیامبر (ص) وقتی به هم می‌رسند فدای هم می‌شوند، باید قدر این‌ها را دانست، در روایات آمده مؤمنین آن‌هایی هستند که هوای هم را دارند و حتی در پشت‌سر نیز هوای یکدیگر را دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی شب گذشته در مراسم شب میلاد پیامبر (ص) و امام جعفر صادق (ع) که در مسجد امام حسن عسکری(ع) برگزار شد، اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۲ سوره نور فرمود "اوست که در میان مردم بی‌سواد، پیامبری از خودشان برانگیخت تا آیات او را بر آنان بخواند و آنان را از آلودگی‌های فکری و روحی پاکشان کند و به آنان کتاب و حکمت بیاموزد، و آنان به یقین پیش از این در گمراهی آشکاری بودند"، خدا از مردم پیغمبری از جنس خودشان را فرستاد، کسی را فرستاد که مردم می‌گفتند این چه پیامبری است که مانند ما غذا می‌خورد و در میان مردم زندگی می‌کند، چون تصور می‌کردند پیامبر باید جور دیگری باشد

وی ادامه داد: این رسول و فرستاده‌ای که از طرف خدا آمده، برای چه چیزی آمده است؟ خداوند می‌فرماید او آمده تا آیات خدا را برای شما تلاوت کند، تلاوت با قرائت فرق دارد، پیامبر (ص) طوری قرآن را تلاوت می‌کرد که مردم دنبال آن حرکت می‌کردند، حتی کسانی که پنبه در گوش خود فرو می‌کردند تا آیات به گوششان نرسد، کمی عقلشان را به کار گرفتند و گوش کردند، به محض اینکه آیه در گوششان نشست ایمان آوردند و جاذبه کلام پیامبر (ص) آن‌ها را به دنبال خود می‌کشاند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: این تنها متعلق به آن روز نیست، امروز هم هر کس جاذبه کلام خدا و جملات حکیمانه پیامبر (ص) و ائمه (ع) را بفهمد حتماً به دنبال آن حرکت می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: امام رضا (ع) فرمودند خدا رحمت کند هر کسی را که امر و آرمان‌های ما را زنده می‌کند، شخصی سؤال کرد چه کسی امر شما را زنده می‌کند؟ امام (ع) فرمود آن کسی که علوم و مطالب ما را یاد می‌گیرد و به مردم یاد می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است برخی تصور کنند مردم امروز دیگر به دنبال علوم ائمه (ع) نیستند اما باید بدانیم هر کجا ما حرف خودمان را بزنیم مردم ممکن است دنبال ما نیایند ولی هر جا کلام ناب ائمه (ع) را بگوییم به دل مردم می‌نشیند، امام رضا (ع) فرمودند این مردم اگر شیرینی کلام ما به جانشان بنشیند به دنبال ما حرکت کرده و از ما تبعیت می‌کنند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین با بیان اینکه وجود رسول خدا (ص) عصاره همه پیامبران الهی است، تأکید کرد: رسول خدا (ص) عصاره همه پیامبران الهی است، حضرت آمدند آدم‌ها را از هر جهتی پاک کردند، اگر پیامبر (ص) نمی‌آمد ما مشرک بودیم و هر کسی را خدا قرار می‌دادیم، خداوند در آیه ۲۸ سوره توبه می‌فرماید «إِنَّمَا الْمُشْرِکُونَ نَجَسٌ»، یعنی مشرک آلوده و ناپاک است، پیغمبر آمد ما را از شرک بیرون آورد و موحد کرد.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: مردم شراب و گوشت خوک می‌خوردند، پیامبر (ص) از حرام خوردن پاکشان کرد، مردم دروغ می‌گفتند، تهمت می‌زدند و آدم می‌کشتند، پیامبر (ص) آمد مردم را از این قضایا پاک کرد، پیامبر (ص) هر کدام از این آلودگی‌ها اعم از آلودگی لسانی، چشمی، قلبی، اعتقادی و فکری را از انسان‌ها پاک کرد.

وی یادآور شد: پیامبر (ص) وقتی دل‌ها را شست و پاک کرد حکمت و کتاب خدا را در آن ریخت، وقتی بخواهیم چیزی را در ظرفی بریزیم، ابتدا باید ظرف آن پاک باشد، علم، حکمت و دانش حساس است، ظرف آن‌ها باید پاک باشد، اگر ناپاک شد شاید فرد عالم ‌شود ولی فتوا به اعدام شیخ فضل‌الله نوری می‌دهد یا حکم قتل امام حسین (ع) را صادر می‌کند، چرا که علم درونِ ظرف آلوده و ناپاک دل رفته است، بنابراین ابتدا آمد ما را پاک کند، سپس به ما علم و دانش بدهد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: اگر ما آیاتی که راجع به رسول خداست را بشماریم، باید ساعت‌ها درباره آن صحبت کنیم، خداوند در آیه ۱۰۷ سوره انبیاء فرمود «وَ ما أَرْسَلْناکَ إِلاّ رَحْمَةً لِلْعالَمِینَ»، ما تو را جز رحمت برای همه اهل عالم نفرستادیم، یعنی پیامبر نیامده با یک عده‌ای همراه شود و با یک عده دیگر به جنگ در آید، پیامبر (ص) رحمه للعالمین است، یعنی رحمت برای همه زمان‌ها و مکان‌هاست، قرآن نیز رحمه للعالمین است، خداوند رحمت برای همه است، مگر آن‌هایی که می‌خواهند این رحمت را از میان بردارند و به روی رحمت شمشیر می‌کشند

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: پیامبر (ص) و یاران آن حضرت برای مؤمنین «رُحَماءُ بَینَهُم» هستند، یاران پیامبر (ص) وقتی به هم می‌رسند فدای هم می‌شوند، باید قدر این‌ها را دانست، در روایات آمده مؤمنین آن‌هایی هستند که هوای هم را دارند و حتی در پشت‌سر نیز هوای یکدیگر را دارند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: پیامبر (ص) برای ما آیه ۱۰ سوره حجرات را آورد که خداوند فرموده «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ»، مؤمنین همه با هم برادرند، همه مؤمنین رابطه خواهری و برادری مؤمنانه دارند، اگر کدورتی پیدا کردند باید جلوی اختلاف آن‌ها را گرفت و دل‌های آنان را به هم متصل کرد.

وی تصریح کرد: امیرالمؤمنین (ع) راجع به پیامبر (ص) فرمود زمانی خدا پیغمبری را در جزیره‌العرب به نبوت مبعوث کرد که نه کسی کتابی خوانده بود و نه کسی نوشتن می‌دانست، در آن زمان در کل جزیره‌العرب فقط ۱۷ نفر سواد داشتند، ۵ نفر از آن‌ها هم می‌توانستند بخوانند و هم می‌توانستند بنویسند، ۱۲ نفرشان هم فقط می‌توانستند بخوانند و نوشتن نمی‌دانستند، پیامبر (ص) در چنین شرایطی به رسالت مبعوث شد و با همین مردم کار کرد.

وی ادامه داد: خدا در مردم سرمایه‌هایی قرار داده است، پیغمبر این سرمایه‌ها را کشف کرد و با همین مردم دنیا را فتح کرد و بقیه دنیا را هم فتح خواهد کرد.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین (ع) فرمود قبل از اینکه پیامبر (ص) مبعوث شود خدا از همه پیامبران عهد و پیمان گرفت که جامعه را منتظر بعثت رسول اکرم (ص) نگاه دارند و مردمشان را با بعثت پیامبر (ص)، ویژگی‌ها و اخلاقیات آن حضرت آشنا کنند، بشارت بدهند و بگویند آینده جهان آینده‌ای روشن است.

وی تأکید کرد: ائمه (ع) نیز همین کار را برای امام زمان (عج) کردند و هر امامی آمد امام قبل از خود را تصدیق کرده و امام بعد از خود را معرفی کرد، همچنین آمدن امام زمان (عج) را نیز بشارت داد، یعنی مردم را آماده کردند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: پیامبران هم کاری کردند که قبل از آمدن رسول خدا (ص) جهان انتظار بعثت آن حضرت را بکشد، خداوند می‌فرماید حرف‌های عیسی (ع) را گوش کنید که می‌گوید من به تورات که پیش از من بوده ایمان دارم و بشارت می‌دهم آمدن رسولی را که نام او احمد است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: امیرالمؤمنین (ع) فرمود وقتی در جنگ خیلی کار سخت می‌شد و خطر خیلی نزدیک می‌شد، ما به رسول الله (ص) پناه می‌بردیم، هیچ کس از ما از پیغمبر به دشمن نزدیک‌تر نبود، پیغمبر ما در شجاعت این گونه بودند، مثل اکنون که وقتی صحبت دفاع از حرم می‌شود می‌گوییم هیچ کس به اندازه حاج قاسم سلیمانی به دشمن نزدیک نبود.

وی اظهار کرد: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند در زمین دو پناهگاه از عذاب خدا وجود داشت، یک پناهگاه رفت، آن که رفت رسول خدا بود اما آن پناهی که اکنون باقی است استغفار است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین اظهار کرد: امیرالمؤمنین (ع) این حدیث را با استناد به آیه ۳۳ سوره انفال فرموده‌اند، خداوند در این آیه فرموده «وَمَا کَانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِیهِمْ وَمَا کَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ یَسْتَغْفِرُونَ»، یعنی (و خدا بر آن نیست که آنان را در حالی که تو در میان آنان به سر می‌بری، عذاب کند و تا ایشان طلب آمرزش می‌کنند، خدا عذاب کننده آنان نخواهد بود)، خداوند می‌فرماید تا وقتی مردم پناهگاه استغفار را دارند خدا آنان را عذاب نمی‌کند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: امام صادق (ع) فرمودند خوشا به حال کسی که روز قیامت در نامه اعمال خودش ببیند هر گناهی که از او سر زده یک استغفار هم پای این گناه ثبت شده است.

وی بیان کرد: امام صادق (ع) فرمود هر کس را خدا اراده کند و بخواهد به او خیر بدهد، حرص دنیا، عشق به دنیا و علاقه به مال و مقام را از او می‌گیرد، یعنی به دنیا بی‌رغبت می‌شود، علاقه به شناخت و فهم دین در او قوت می‌گیرد، بدی و عیب‌های دنیا را هم به او می‌فهماند، هر کس این موارد در او باشد خیر دنیا و آخرت را خواهد برد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه فرمود دنیا آدم‌ها را فریب می‌دهد، وقتی فریب‌شان داد آبرویشان را می‌برد و دین‌شان را از آن‌ها می‌گیرد، به جای محبت و مهربانی، در دلشان قساوت ایجاد می‌شود، دنیا به آن‌ها ضرر می‌رساند و بعد هم به دنبال کارش می‌رود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: ان‌شاءالله دل‌های همه ما با خوبی‌های آیات و احادیث هر چه بیشتر نورانی شود و عاقبت‌مان به خیر شود و حکمت معرفت نبوی و علوی را هر چه بیشتر از گذشته بفهمیم.

پیامبر (ص)  و یاران آن حضرت «رُحَماءُ بَینَهُم» هستند

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha