شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر جلسه اخلاق آیت الله هاشمی علیا، موسس مدرسه علمیه قائم عج چیذر که هر هفته روزهای های سه شنبه در مدرسه علمیه قائم (عج) بصورت جلسه عمومی برگزار می شود.

حوزه/ مؤسس مدرسه علمیه حضرت قائم (عج) چیذر با اشاره به متخلق بودن انبیاء و اولیاء الهی به اخلاق حسنه و برخورداری ایشان از فضائل اخلاقی، گفت: عالم اگر حلیم باشد علم او ارزش دارد و اگر حلم نداشته باشد همه را از خودش دفع می کند. حلم است که موجب جذب مردم به علماست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله هاشمی علیا، مؤسس مدرسه علمیه حضرت قائم (عج) چیذر تهران در ادامه جلسات درس اخلاق در مدرسه علمیه حضرت قائم (عج) چیذر با شرح عبارت هایی از دعای هشتم صحیفه سجادیه پرداخته و اظهار داشت: رذائل اخلاقی و افعال مذموم، خُلق های نفسانی هستند که هر یک به تنها برای شقاوت انسان در دنیا و آخرت کافی است. اگر انسان خود را در این امور اصلاح نکند، نتیجه منفی آن رذیله در دنیا و آخرت دامن‌گیر انسان خواهد شد.

مؤسس مدرسه علمیه حضرت قائم (عج) چیذر تهران افزود: شأن انسان این است که قبل از مرگ و لقاء الهی، خودسازی را برنامه خود بداند و رذائل اخلاقی را از خود دور کند و در کسب فضائل اخلاقی همت کند.

وی با اشاره به رذیله اخلاقی غضب گفت: دومین رذیله اخلاقی که امام سجاد علیه السلام در دعای هشتم از آن به خدا پناه میبرد و همانطور که هریک از دیگر رذائل اخلاقی یک ضدی دارد و حضرت سید ساجدین علیه السلام برای درمان رذیله اخلاقی غضب نسخه حلم و بردباری را تجویز می کند.

مؤسس مدرسه علمیه حضرت قائم (عج) چیذر تهران با اشاره به متخلق بودن انبیاء و اولیاء الهی به اخلاق حسنه و برخورداری ایشان از فضائل اخلاقی بیان داشت: یکی از کمالات انبیاء و اولیاء الهی عفو و گذشت آن ها بود. اگر زندگی پیغمبر اکرم (ص) و ائمه معصومین علیه السلام را شما مطالعه شود، زندگی این عزیزان سرتا پا عفو و گذشت بوده و با این اخلاق مردم را به دین و معارف الهی جذب کرده اند.

وی ادامه داد: در مورد علما نیز به همین صورت است. عالم اگر حلیم باشد علم او ارزش دارد و اگر حلم نداشته باشد همه را از خودش دفع می کند. حلم است که موجب جذب مردم به علماست.

آیت الله هاشمی علیا با تأکید بر این مطلب که ماندگاری رذائل اخلاقی آثار سوء بسیاری در زندگی مادی و معنوی آدمی دارد گفت: گاهی ممکن است یک فرد مؤمن ۶۰-۷۰ سال درگیر حسد، ریا، بخل، عجب باشد و با این ها هم نماز هم می خواند، روزه هم می گیرد، مکه هم می رود، کربلا و نجف هم می رود، ولی نتوانسته نفس خود را بسازد.

وی با تاکید بر این که اصلاح روح و روان انسان از کارهای مشکل دنیا است ابراز داشت: اصلاح روح خیلی مشکل است اما در قیامت آنهایی رستگارند که با روح سالم در آنجا حاضر باشند: یَوْمَ لَا یَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ اِلاّ مَنْ اَ تَی الله بِقَلْبٍ سَلیمْ. منظور از قلب سالم قلبی است که دچار رذائل اخلاقی نیست و از همه رذائل اخلاقی عاری گشته است.

مؤسس مدرسه علمیه حضرت قائم (عج) چیذر تهران در پایان خاطرنشان کرد: تمام مراحل زندگی پیامبر اکرم (ص)، امیرالمؤمنین علیه السلام و ائمه معصومین علیه السلام برای ما درس و عبرت است. اینها قصه نیست، درس زندگی است و ما باید از روش زندگی ایشان برای زندگی خود درس بگیریم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha