شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

حوزه/ رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بین‌المللی کردن حضور علمی حوزه علمیه و انتقال تولیدات به خارج از کشور یکی از مأموریت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار با مدیران مؤسسه البیان للتواصل و التاصیل و بنیاد بین‌المللی امامت ضمن ابراز خرسندی از ظرفیت‌ها و فعالیت‌های بنیاد بین‌المللی امامت و مؤسسه بین‌المللی البیان للتواصل و التاصیل بر اهمیت نشر معارف تولیدی حوزه علمیه قم در عرصه بین‌الملل تصریح نمود و اظهار داشت: یکی از مشکلات جدی که حوزه علمیه قم با آن مواجه است، این که علی‌رغم فعالیت تحسین‌برانگیز مراکز علمی چون؛ پژوهشکده‌ها و مراکز تخصصی پژوهش و پژوهشگران زیاد، حاصل تلاش معارفی و علمی که در حوزه قم تدوین و تولید می‌شود در عرصه بین‌الملل دیده نمی‌شود.

وی امکانات تخصیص‌یافته به حوزه فعالیت‌های فرهنگی در عرصه بین‌الملل را ناکافی و به‌دوراز نیازهای مخاطبین دانست و اظهار داشت: بین‌المللی کردن حضور علمی حوزه علمیه و انتقال تولیدات به خارج از کشور یکی از مأموریت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر اهمیت توجه به فرایندهای دیده‌شدن نظریات علمی در دانشگاه‌های بین‌المللی تصریح نمود و ابراز داشت: یکی از نظریات پویای انقلاب اسلامی مردم‌سالاری دینی است؛ حال اینکه این نظریه به‌خوبی دیده نشده و اصلاح فهم و دریافت مجموعه‌های دانشگاهی جهان، نیازمند تبیین علمی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی پور ضمن ابراز خرسندی از تدوین موسوعه معارف شیعه، نشر آن در عرصه بین‌الملل را بسیار مهم ارزیابی نمود و اذعان داشت: برای نقش‌آفرینی معرفتی در عرصه بین‌الملل نباید از موضع انفعال وارد شود؛ بلکه باید عقلانیت و حکمت اسلامی حکمت متعالیه را برجسته نموده، خود را از گردونه پاسخ صرف به شبهات خارج سازیم.

وی بر لزوم پرهیز از نگاه‌های فرقه‌ای در پاسخ به شبهات تأکید نمود و با بیان این که با تمام توان در خدمت مجموعه شما هستیم، تصریح کرد: اگر در مسیر درستی قرار بگیریم و تفسیر دقیقی از شرایط فعلی جهان معاصر داشته باشیم، این گردش تاریخی که رهبر معظم انقلاب از آن به پیچ تاریخی یاد کردند، در مسیر احیای تمدن نوین اسلامی قرار خواهد گرفت.

 رسالت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بین‌المللی‌سازی حضور علمی حوزه

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به گزارش کنگره بین‌المللی علامه میر حامد حسین، کاری که در مدرسه لکهنو هند صورت‌گرفته را بسیار ارزشمند دانست و اظهار داشت: برخی به دنبال پاک‌کردن نشانه‌ها و معالم اسلام در هندوستان هستند؛ درحالی‌که بخشی از آن چیزی که در هند اصالت دارد، مربوط به فرهنگ و تمدن اسلامی است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ایمانی‌پور توسعه نشر دیجیتال معارف اصیل اسلامی در عرصه بین‌الملل را ضرورتی انکارناپذیر توصیف نمود و یادآور شد: برای اثربخشی معرفتی در سطوح دانشگاهی، معارف را باید در مسیر پاسخ به نیازهای روز جوامع قرار داده، در عین توجه به تنوع جوامع و نیازسنجی مخاطبانی، از ادبیات دینی صرفاً اعتقادی کمتر بهره بگیریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha