شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/  نشست تخصصی  تبيين اولويت های تمدنی ۱۲ گانه در ارومیه

حوزه/ حجت الاسلام کشوری گفت: در تفکر نوشهرگرایی هویت مردم از بین می‌رود و مردم به سمت تنهایی و لیبرالیسم حرکت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام علی کشوری امروز در مراسم ارائه راهکارها برای مسائل ۱۲ گانه که در سالن شهید سلیمانی ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: دستگاه کارشناسی که در کشور ما حاکم است، دستگاه کارشناسی توسعه غربی است که در آن برای این مسائل ۱۲ گانه یا راه حل وجود ندارد و یا راه حل ناقص و معیوب ارائه می‌شود.

وی افزود: اولین مسئله‌ای که در مسائل ۱۲ گانه با آن روبرو هستیم و در کشور برای آن راه حل ارائه نشده، مسئله شهرهاست، برای همه شهرها در ایران نوشهرگرایی و یا رهیافت نوشهرگرایی را مطرح می‌کنند و در این تفکر همه شهرها به مناطق بزرگ تقسیم می‌شوند که اولین عیب آن خدمات حداقلی به شهروندان است.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی گفت: در تفکر نوشهرگرایی هویت مردم از بین می‌رود و مردم به سمت تنهایی و لیبرالیسم حرکت می‌کنند.

وی ادامه داد: تقسیمات شهری کوچک که در ادبیات فارسی از آن به محله یاد می‌شود در مقابل تقسیمات منطقه‌ای قرار دارد و در تقسیمات شهری، هر شهر به هزاران محله تقسیم می‌شود که اولین فائده محله محوری امنیت است و در این طرح خودکنترلی هم وجود دارد و وقتی فردی در یک محله‌ای شناخته شده می‌شود خود را ملزم می‌داند که از خطوط قرمز عبور نکند و امروز در نوشهرگرایی به سمت کنترل انسان با هوش مصنوعی و دوربین حرکت می‌کنند که با دوربین نمی‌توان انسان را کنترل کرد و لذا ائمه و انبیاء مسئله خودکنترلی را مطرح کرده‌اند.

حجت الاسلام کشوری خاطرنشان کرد: در دهه ۶۰ به محوریت بسیج محلات امنیت شهرها تأمین شد، در فتنه اخیر خواستند با هوش مصنوعی مسئله را کنترل کنند و این راهکار هزینه‌های زیادی دارد.

وی تصریح کرد: حاکمیت اگر بخواهد مردم را به‌سمت تعالی سوق دهد باید حدود ۴۰ خدمات به آن‌ها ارائه دهد که یکی از آن‌ها خدمات تربیتی است و در تقسیمات بزرگ شهری اصلا حاکمیت توان این خدمات را ندارد و در دولت هوشمند خدمات به حداقلی می‌رسد و در خدمات تربیتی لازم است همه مردم را حاکمیت بشناسد که در تقسیمات بزرگ این امکان وجود ندارد.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ادامه داد: عده‌ای عمدا دروغ کارشناسی می‌گویند و می‌خواهند این را در ذهن مردم وارد کنند که زندگی آپارتمانی بهتر از زندگی در منزل دارای حیاط است و دلیل آن را هزینه‌های زیاد برای ساخت چنین منزلی و عدم وجود زمین مکفی عنوان می‌کنند، در حالی که کمتر از یک درصد از زمین ایران زیر ساخت، ساختمان است.

وی گفت: در مسئله آب هم ما با بحران آب مواجه نیسیتم، بلکه مشکل و بحران ما مدیریت آب است و عده‌ای با ساخت سدّ که آب پشت آن تبخیر می‌شود و از بین می‌رود آب را به هدر می‌دهند، در آمریکا ۲۰ سال است جلوی ساخت سدها را گرفته‌اند، در قدیم نیز انتقال و حفظ آب با قنات اتفاق می‌افتاد که در این طرح حتی یک لیتر آب هم تبخیر نمی‌شد.

حجت الاسلام کشوری تصریح کرد: در یک دهه آینده ایران زیر زباله‌های تولید شده در کشور دفن خواهد شد و مسئله بازیافت زباله و تفکیک از مبداء هم یک افسانه است، معاون سازمان ملل نیز گزارشی منتشر کرد و در آن بیان شد که حدود ۷ درصد پلاستیک زباله در دنیا بازیافت می‌شود و حدود ۹۰ درصد وارد چرخه طبیعت می‌شود و هیچ وقت هم جذب طبیعت نمی‌شود.

وی گفت: ۷۰ درصد زباله‌ها مربوط به زباله‌تر است و اگر منازل دارای حیاط باشند، این تعداد زباله‌ها صرف غذای حیوانات می‌شوند و یا در بخشی از آن حیاط دفن و تبدیل به کود می‌شود.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی، اولویت دیگر تمدنی را کتب درسی عنوان کرد و یادآور شد: باید به سمت تغییر بنیادی در کتب درسی پیش برویم، براساس طبقه بندی صورت گرفته از علم، علوم به سه دسته علوم پایه، تجربی و انسانی تقسیم می‌شود و همین‌ها را به فرزندان ما تدریس می‌کنند، البته این طبقه بندی اشکالات فراوانی دارد که اولین اشکال آن این است که این نوع تدریس فرزندان ما را آماده تشکیل خانواده و حضور در اجتماع نمی‌کند.

وی گفت: بین ۱۲ تا ۱۶ هزار ساعت وقت فرزندان ما برای درس خواندن می‌گذرد، اما با این حال نسل جدید آماده زندگی و اجتماع نیستند و شاهد آن افزایش آمار طلاق است و لذا نیازمند این هستیم که کتب درسی را تقویت کنیم.

حجت الاسلام کشوری تصریح کرد: در وزارت بهداشت ما هم در مسئله مقابله با بیماری‌ها با فقر دانشی مواجه هستیم و افراد علیرغم دلسوزی که دارند سواد لازم برای مقابله و پیشگیری با بیماری‌ها را ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha