شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1115071
۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۴
النفیسه

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه تخصصی خواهران النفیسه اصفهان، گفت: توجه به قرآن نخستین و اساسی‌ترین ماده درس هر طلبه است که باید با آن انس بگیرد و در عمل به آن کوشا باشد و در مرحله بعدی با اهتمام و توجه به احادیث حضرات معصومین از نورانیت این احادیث بهره‌مند شود.  

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، ملیحه صباغان مدیر مدرسه علمیه تخصصی خواهران النفیسه اصفهان پیش از ظهر امروز در نشست با عنوان «زی طلبگی» در جمع کارکنان، اساتید و طلاب این مدرسه علمیه، با استناد به روایت امام صادق(ع) در اهمیت علم آموزی، اظهار داشت: مَن تَعَلَّمَ العِلمَ و عَمِلَ بِهِ و عَلَّمَ للّه، دُعِیَ فی مَلَکوتِ السَّماواتِ عَظیما، فقیلَ: تَعَلَّمَ للّه، و عَمِلَ للّه، و عَلَّمَ للّه، هر که برای خدا علم بیاموزد و به آن عمل کند و به دیگران آموزش دهد، در ملکوت آسمان‌ها به بزرگی یاد شود و پس بگو، برای خدا آموخت، برای خدا عمل کرد و برای خدا آموزش داد.

وی با بیان این نکته که نباید جوینده و طالب علم تنها به دنبال اهداف مادی باشد، ادامه داد: از منظر اسلام طالب علم دارای انگیزه الهی است و نباید هدف او جاه طلبی، شهرت و فخر فروشی و یا فقط داشتن آینده شغلی باشد، همه این موارد آفت علم آموزی و مانع رشد به حساب می‌آید.

استاد حوزه علمیه، التزام و مقید بودن به شعائر دینی را از اولین شاخصه‌های اخلاقی و رفتاری طلبه در حوزه فردی برشمرد و گفت: توجه به قرآن نخستین و اساسی‌ترین ماده درس هر طلبه است که باید با آن انس بگیرد و در عمل به آن کوشا باشد و در مرحله بعدی با اهتمام و توجه به احادیث حضرات معصومین از نورانیت این احادیث بهره‌مند شود.

وی در ادامه تلاش برای برطرف نمودن رذائل اخلاقی را ضروری دانست و یادآور شد: حُسن خُلق، عزت نفس، همت بلند در مسیر علم آموزی، پاکیزگی و آراستگی ظاهر از شاخصه‌های طلبگی است و رعایت تمام این موارد برای یک طلبه لازم است، زیرا طلبه در جامعه به‌عنوان یک الگو برای عموم بشمار می‌رود.

صباغان، جایگاه و مقام استاد را رفیع و مهم برشمرد و تأکید کرد: تواضع و فروتنی در برابر استاد امر بسیار مهمی است که باید از طرف طلاب رعایت گردد، مراقبت در گفتار، رفتار و محترمانه صحبت کردن، پرهیز از شوخی و ورود به کلاس قبل از استاد از دیگر مواردی است که طلاب باید نسبت به آن التزام داشته باشند.

مدیر مدرسه علمیه تخصصی خواهران النفیسه اصفهان، توسل به حضرات معصومین و مدد جستن از امام زمان(عج) را به‌طلاب توصیه کرد و یادآور شد: هیچگاه در مشکلات احساس غربت و ناتوانی نکنید و با توکل، توسل و تضرع به درگاه خدا و حضرات معصومین از جمله امام زمان(عج) موانع را برطرف کنید، هنگام ورود به حوزه با سلام به امام زمان (عج) وارد شوید، همچنین در رعایت حق فرزند و همسر و اعضای خانواده به خاطر درس کوتاهی نکنید تا از برکات و فیوضات بهره‌مند شوید.

وی با بیان اینکه سیره بانو امین یک الگو برای بانوان است، خاطرنشان کرد: بانو مجتهده امین در حالی که مشغله شاگردان و درس را داشتند، اما زمانی که همسرش در منزل بود ساعت‌هایی را در کنار وی سپری می‌کرد و جایگاه درس و خانواده و امورات دیگر را حفظ می‌نمود.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha