یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1116164
۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
نشست

حوزه/ آیین رونمایی از نرم افزار کتابخانه و درختواره جامع اصول فقه نسخه ۳، پنجشنبه ۱۱ آبان ساعت ۱۰ با حضور و سخنرانی آیت الله صادق آملی لاریجانی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سید جلال بختیاری، مدیر گروه علمی فقه و اصول، در نشست خبری نرم‌افزار کتابخانه و درختواره جامع اصول فقه نسخه ۳ که در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) برگزاری شد، عنوان کرد: اولین نرم افزار جامع اصول فقه در سال‌های اولیه تشکیل مرکز به صورت دیسک تولید شد که شامل کتب کفایه الاصول، رسائل و مستمسک بود.

وی افزود: اولین نرم افزار جامع اصول فقه که به صورت سی دی تولید شد با نام نورالاصول و با بیش از ۲۰۰ کتاب اصولی روانه بازار شد که مورد استقبال مخاطبین قرار گرفت.

حجت‌الاسلام بختیاری ادامه داد: مدتی بعد نرم افزار جامع نور اصول۲ با بیش از ۴۰۰ کتاب اصولی اهل تشیع در اختیار مخاطبین قرار گرفت که امکانات بیشتری از جمله جست‌وجوهای پیشرفته، قابلیت دسترسی آسان به شرح متون و مقایسه بین متون را در اختیار علاقه مندان قرار می‌داد.

وی با بیان اینکه این نرم افزارها به صورت کتابخانه‌ای بودند و فقط امکان جست‌وجو داشتند، اضافه کرد: تصمیم گرفته شد که در اصول فقه، توسعه‌ای جدی‌تر صورت بگیرد و مباحث علم اصول از مرحله کتابخانه‌ای به مرحله پژوهشی ارتقا پیدا کنند و در کنار اینکه کتابخانه ای غنی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد کارهای پژوهشی هم صورت گرفته باشد.

مدیر گروه علمی فقه و اصول اظهار کرد: این نرم افزار، علاوه بر اینکه کتاب خانه قوی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد مباحث علم اصول را به صورت یک ترتیب منطقی و درختواره در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد همچنین نمایه‌های مکمل و امکان جستجو بر اساس کلید واژه را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

حجت الاسلام بختیاری ادامه داد: این درختواره بر اساس ۱۵ کتاب اصولی که بیشتر مورد استفاده حوزویان است مانند کتب امام (ره)، کتب شهید صدر و... تنظیم شده است.

وی با اشاره به اینکه برای رفاه حال مخاطبین تصمیم گرفته شده درختواره و کتابخانه در یک نرم افزار قرار بگیرد، بیان کرد: بیش از ۱۱۰۰ کتاب اصولی در این نرم افزار گرفته است همچنین ۲۲۳ عنوان از کتاب‌های علم اصول اهل تسنن نیز در این نرم افزار قرار گرفته است.

مدیر گروه علمی فقه و اصول بیان کرد: فیلم‌های آموزشی و راهنمای استفاده از نرم افزار نیز در نظر گرفته شده است و کاربران می‌توانند آموزش های مورد نیاز را دریافت کنند.

وی یادآور شد: آیین رونمایی از این نرم افزار، پنجشنبه ۱۱ آبان ساعت ۱۰ با حضور و سخنرانی آیت الله صادق آملی لاریجانی صورت می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha