سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
همایش طلیعه حضور طلاب خواهر مدارس علمیه خواهران گلستان

حوزه/ نماینده ولی‌فقیه در گلستان در همایش طلیعه حضور طلاب خواهر گفت: تحصیل در حوزه علمیه باید همراه با تهذیب باشد، لذا اگر دکتر یا مهندس و... مهذب نباشد، کار خود را انجام می‌دهد اما حوزه‌های علمیه و شأن و مسئولیت‌های آن بدون تهذیب نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، آیت‌الله نورمفیدی، نماینده ولی‌فقیه در گلستان روز چهارشنبه در همایش طلیعه حضور طلاب خواهر مدارس علمیه خواهران گلستان که در شبستان امامزاده یحیی بن زید گنبدکاووس برگزار شد، شأن حوزه‌های علمیه را معرفت دینی و تفقه در دین دانست و بیان کرد: در تمام زمینه‌ها، حوزه‌های علمیه معرفت دینی لازم را به افراد می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: شما طلاب سالها درس می‌خوانید تا قرآن و احادیث را بفهمید و برداشت صحیح از آنها داشته باشید تا عالم شوید و این شأن اول در حوزه‌های علمیه است.

نماینده ولی‌فقیه در گلستان، تهذیب را شأن دوم حوزه های علمیه دانست و افزود: تحصیل در حوزه علمیه باید همراه با تهذیب باشد، لذا اگر دکتر یا مهندس و... مهذب نباشد، کار خود را انجام می‌دهد اما حوزه‌های علمیه و شأن و مسئولیت‌های آن بدون تهذیب نمی‌شود.

آیت الله نورمفیدی ادامه داد: قطعا معرفتی که پیامبر(ص) و امام علی(ع) داشت را از ما نمی‌خواهند اما کسی که وارد حوزه می‌شود علاوه بر دانش دینی و تفقه در دین تا جایی که می‌تواند باید خود را مهذب کند.

وی شأن سوم حوزه علمیه را تبلیغ خواند و با مطرح کردن این سؤال که چرا به حوزه آمده‌ایم، تصریح کرد: جایگاه حوزه تحصیل، تهذیب و خودسازی است که کار و شأن انبیاء هم همین بوده است اما آنها نیاز به تحصیل نداشتند و معلومات خود را از طریق وحی دریافت می‌کردند، آنان چون شایستگی‌های لازم را داشتند، خداوند وحی نازل کرد.

آیت‌الله نورمفیدی در مورد تحصیل علم به روایتی از پیامبر گرامی(ص) اشاره کرد و افزود: روایت عجیبی از پیامبر وارد شده است که فرمودند: «إذا أتی عَلَیَّ یَومٌ لا أزدادُ فیه عِلما؛ اگر روزی بر من بیاید که در آن روز بر دانش خود چیزی نیفزایم که به خداوند متعال نزدیکم گرداند، طلوع خورشید آن روز بر من مبارک مباد»، لذا آن علم باید ما را به خدا نزدیک کند و رسول خدا با ارتباطی که از طریق وحی پیدا کرد، هر روز علمش زیاد می‌شد؛ بنابراین فرمایش پیامبر خود بالاترین علمی است که انسان می‌تواند از راه ارتباط با خدا بدست بیاورد.

وی در ادامه سخنان خود به مقام و جایگاه امامزاده یحیی بن زید اشاره کرد و ضمن بیان توضیحاتی با اشاره به «وَ جَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاکُمْ» اضافه کرد: خداوند در سوره مبارکه کوثر به پیامبر(ص) بشارت خیرکثیر را داد و این نشان می دهد که همه فرزندان و منسوبان حضرت فاطمه(س) ازجمله یحیی بن زید(ع) منشأ خیر و برکت هستند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha