دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نماز

حوزه/ سجود، خضوع برای خداوند متعال است و سزاوار نیست بر خوردنی ها و پوشیدنی ها سجده کرد، زیرا دنیاپرستان بنده خوردنی ها و پوشیدنی ها می باشند و کسی که سجده می کند در حال سجود مشغول عبادت خداست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، روایت مشهور «الصَّلاةُ عَمودُ الدِّین» از جمله احادیثی است که زیاد شنیده ایم و پیرامون این دستور الهی، سؤالاتی وجود دارد که در شماره های مختلف به انتشار این پرسش ها و پاسخ آنها خواهیم پرداخت.

سؤال: چرا شیعیان بر زمین سجده می کنند؟

پاسخ: هشام بن حکم از امام صادق علیه‌السلام سؤال کرد، بر چه چیز می توان سجده کرد و برچه چیز نمی توان سجده کرد؟

امام فرمود: «السُّجُودُ لاَ یَجُوزُ إِلاَّ عَلَی الاَْرْضِ أَوْ مَا أنْبَتَتْ الأرْضُ إِلاَّ مَا أُکِلَ أوْ لُبِسَ».

سجود جایز نیست مگر بر زمین یا چیزی که از زمین می روید، مگر خوردنی ها و پوشیدنی ها.

هشام می گوید: گفتم فدایت شوم حکمت آن چیست؟

فرمود: «لاَِنَّ السُّجُودَ هُوَ الْخُضُوعُ لِلهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَلاَ یَنْبَغِی أنْ یَکُونَ عَلَی مَا یُؤْکَلُ وَ یُلْبَسُ لاَِنَّ أبْنَاءَ الدُّنْیَا عَبِیدُ مَا یَأْکُلُونَ وَ یَلْبَسُونَ

و السَّاجِدُ فِی سُجُودِهِ فِی عِبَادَةِ اللهِ فَلاَ یَنْبَغِی أنْ یَضَعَ جَبْهَتَهُ فِی سُجُودِهِ عَلَی مَعْبُودِ أبْنَاءِ الدُّنْیَا الَّذِینَ اغْتَرُّوا بِغُرُورِهَا».

زیرا سجود خضوع برای خداوند متعال است و سزاوار نیست بر خوردنی ها و پوشیدنی ها سجده کرد، زیرا دنیاپرستان بنده خوردنی ها و پوشیدنی ها می باشند و کسی که سجده می کند در حال سجود مشغول عبادت خداست.

بنابراین سزاوار نیست پیشانی را در سجده اش بر چیزی بگذارد که معبود دنیاپرستانی است که فریفته زرق و برق دنیا هستند.

سپس امام افزود: «وَالسُّجُودُ عَلَی الاَْرْضِ أَفْضَلُ لاَِنَّهُ أبْلَغُ لِلتَّوَاضُعِ وَالْخُضُوعِ لِلهِ عَزَّ وَ جَلَّ»؛ سجده بر زمین افضل است، چراکه تواضع و خضوع در برابر خدا را بهتر نشان می دهد.

منبع: کتاب شیعه پاسخ می گوید – آیت الله مکارم شیرازی، ص ۱۴۶.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha