پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
مهدی توکلیان

حوزه/ مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم با بیان اینکه در سال گذشته میزان امانت دهی کتاب در استان قم ۵۷ درصد رشد داشته است، گفت: در حوزه مشارکت‌های مردمی و اهدای کتاب نیز در ۸ ماه گذشته حدود ۱۳ هزار عنوان کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان قم اهدا شده که رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، مهدی توکلیان در دیدار با آیت‌الله سعیدی که امروز در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد با بیان اینکه ۷ هزار و ۵۰۰ کتابدار در ۳ هزار ۷۴۶ کتابخانه در کشور در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند، اظهار کرد: در استان قم ۱۱۱ کتابدار در ۳۵ کتابخانه عمومی مشغول فعالیت هستند و در مجموع ۴۹۹ هزار عنوان کتاب در کتابخانه‌های استان قم موجود است.

وی گفت: تصوری که مردم از نهاد کتابخانه‌های عمومی دارند این است که باید خدمات قرائت‌خانه و سالن مطالعه در اختیارشان قرار دهد درحالی‌که نهاد کتابخانه‌های عمومی در کنار خدمات کتابخانه‌ای که ارائه می‌دهد تبدیل‌شدن کتابخانه‌ها به پایگاه‌های فرهنگی، اجتماعی، آموزشی و تربیتی را دنبال می‌کند.

مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قم با بیان اینکه ما در سطح منطقه غرب آسیا در زمینه خدمات کتابخانه‌ای جزء سه کشور شاخص هستیم و خدمات را در سطح جهانی ارائه می‌دهیم، افزود: باتوجه‌به اینکه رشد قابل‌توجهی در توسعه فضای کتابخانه‌ای بعد از انقلاب ایجاد شده ولی هنوز هم فضای کتابخانه‌های استان قم کفاف تقاضای شهروندان را نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه در سال گذشته میزان امانت دهی کتاب در استان قم ۵۷ درصد رشد داشته است، گفت: در حوزه سطح مشارکت‌های مردمی و اهدای کتاب نیز در ۸ ماه گذشته حدود ۱۳ هزار عنوان کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان قم اهدا شده که رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین در این دیدار حجت‌الاسلام دانشی مسئول مرکز اسناد انقلاب اسلامی استان قم با اشاره به مراکز اسنادی مهمی که در قم وجود دارد ساماندهی این اسناد را ضروری دانست و گفت: یکی از کارهای ما ثبت تاریخ شفاهی شخصیت‌ها و اندیشمندان است و تا کنون در مورد زندگانی حجت‌الاسلام راستگو یک کتاب با عنوان قصه راستگو چاپ شده و یک کتاب هم راجع به علامه سعادت مصطفوی نیز آماده انتشار است.

وی افزود: همچنین دررابطه‌با علمایی همچون سید جعفر شبیری زنجانی، آیت‌الله احمد بهشتی، آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای، آیت‌الله سید محمدعلی لواسانی و آیت‌الله احمد احمدی نیز تاریخ شفاهی‌شان ضبط شده و آماده انتشار است.

گفتنی است سی و یکمین دوره هفته کتاب و کتاب‌خوانی با شعار «آینده خواندنی است» از ۲۳ تا ۳۰ آبان در سراسر کشور در حال برگزاری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha