دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
رونمایی از کتاب سنت های کارآمد و سبک زندگی طلبگی

حوزه/ استاد دروس علمیه مشهد در مراسم رونمایی کتاب «سنت های کارآمد وسبک زندگی طلبگی» گفت: این کتاب به معرفی سنت‌های آموزشی، درسی، پژوهشی و قدیمی حوزه علمیه و سیره علما می پردازد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی، نویسنده، پژوهشگر و عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی، عصر امروز شنبه ۲۷ آبان در مراسم رونمایی از کتاب «سنت های کارآمد و سبک زندگی طلبگی» در محل کتابخانه امام خمینی(ره) مشهد اظهار داشت: کلمه سنت از «سنت الماء» به معنای ریختن آب به آرامی گرفته شده است. در واقع اشاره به ماندگاری یک رفتار به عنوان یک سنت دارد.

عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی با بیان اینکه سنت های مختلفی در جامعه و گروه‌های خاص وجود دارد، افزود: با توجه به محتوای کتاب «سنت های کارآمد و سبک زندگی طلبگی» می‌توان آن را در زمره سنت های گروه خاص قرار داد؛ زیرا در حوزه‌های علمیه کارهایی که به صورت متداول انجام شده است، تبدیل به سنت می‌شود.

وی دراین باره توضیح داد: این سنت ها برخی آموزشی و برخی درسی و پژوهشی است، البته سنت در لباس، منبر و ... نیز وجود دارد. در سنت های قدیمی منبر ابتدا به خوانش احادیث، شعر، داستان پرداخته می‌شد و سپس دامن سخن را جمع کرده و با ذکر مصیبت سیره علما پایان می یافت، لذا این سندی برای وجود سنت های مختلفی در حوزه های علمیه است.

حجت الاسلام والمسلمین ربانی بیرجندی در خصوص طبقه بندی کتاب«سنت های کارآمد و سبک زندگی طلبگی»، اظهارداشت: این کتاب در کتابخانه می‌تواند در بخش روش و اخلاق قرار گیرد. شاید از نخستین کتاب هایی که در این زمینه به چاپ رسیده است بتوان به کتاب «سیاحت شرق» آیت الله قوچانی اشاره کرد که به سبک زندگی طلبگی به صورت جزئی پرداخت است، اما به واسطه اینکه فاقد استانداردهای نویسندگی است، به کتاب خاطره تبدیل شد.

عضو هیئت علمی مرکز تخصصی آخوند خراسانی با بیان اینکه سه نوع کتاب شناسیِ کتابخانه ای، توصیفی، تفصیلی داریم، گفت: تفصیلی بالاتر از کتابشناسی توصیفی و اجمالی قرار می‌گیرد، به عبارتی در این سبک نویسنده خط به خط یک اثر را خوانده و به بررسی آن می‌پردازد .

وی افزود: برای فعالیت در حوزه کتاب شناسی تفصیلی باید به مسئله مهمی همچون یافتن ریشه و کارکرد یک کلمه توجه کرد، لذا اساتید برای فعالیت در این حوزه ابتدا باید در فن کتاب شناسی مهارت پیدا کرده و سپس به دیگران منتقل کنند.

حجت الاسلام و المسلمین ربانی بیرجندی تاکید کرد: سنت هایی که در حوزه علمیه و زندگی علما رایج بوده از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا نخستین کار حضرت علی(ع) به همراه شاگردانشان تعامل با مردم، عدم وابستگی به حکومت ها و ... بوده است.

این نویسنده و پژوهشگر خاطرنشان کرد: بزرگترین کتابخانه‌ها در جهان همچون کتابخانه بزرگ آستان قدس رضوی توسط علمای دینی افتتاح شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha