شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: جهاد کبیر از مسائل مربوط به جهاد تبیین است، بیان مسائل قرآن، خطبه‌های نهج‌البلاغه، تحلیل‌های صحیح سیاسی و بیانات عبرت‌آموز تاریخی می‌تواند در حیطه جهاد تبیین بگنجد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی امروز در نشستی با کارکنان سپاه ناحیه امام حسن مجتبی (ع) قزوین ضمن تبریک هفته بسیج اظهار کرد: اگر روز و هفته بسیج داریم برای این است که تمرکزی برای بازخوانی وضعیت‌مان باشد که ببینیم تا حالا چه کرده‌ایم و در آینده چه باید کنیم، یعنی خودمان را ارزیابی کنیم و محک بزنیم و خدا را شاکر باشیم به خاطر برکاتی که با این عنوان در جامعه، زندگی و روحیات مردم ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: یک بسیجی همیشه و همه روزها بسیجی است و یک لحظه در بسیجی بودن غایب نیست، بسیجی خواب و بازنشستگی ندارد، در دوران بازنشستگی باز هم بسیجی است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: بسیجی‌ها سرمایه‌ها و عقبه کار ما هستند، آیت‌الله شهید نوری، مرحوم سید علی‌اکبر ابوترابی، شهید انصاری، شهید اندرزگو و شهید مدرس عقبه بسیجیان ما هستند، اگر بخواهیم پرونده‌خوانی کنیم و سلسله و هویت صنفی بسیج را مطالعه کنیم، به ائمه (ع) و یاران باوفای آن‌ها می‌رسیم و از ائمه (ع) نیز به سلسله انبیاء می‌رسیم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: یکی از مطالبات خدا از بسیجیان در آیه ۱۰ سوره انبیاء آمده است، خداوند در این آیه می‌فرماید «لَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَیْکُمْ کِتَابًا فِیهِ ذِکْرُکُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ»، یعنی (در حقیقت ما کتابی به سوی شما نازل کردیم که یاد شما در آن است آیا نمی‌اندیشید).

وی یادآور شد: یکی دیگر از مطالبات خدا از بسیجیان در آیه ۱۹ سوره رعد آمده است، خدای متعال در این آیه فرموده «أَفَمَنْ یَعْلَمُ أَنَّمَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ الْحَقُّ کَمَنْ هُوَ أَعْمَی إِنَّمَا یَتَذَکَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ»، یعنی (پس آیا کسی که می‌داند آنچه از جانب پروردگارت به تو نازل شده حقیقت دارد مانند کسی است که کوردل است تنها خردمندانند که عبرت می‌گیرند).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خداوند در اینجا از ما سؤال می‌کند آیا آن کسی که خودش به این حقیقت رسیده که قرآن از سوی خدا نازل شده با آن کسی که کور است شبیه هم هستند؟ خداوند در این آیه آدم‌ها را به دو دسته تقسیم می‌کند، یک دسته آدم‌هایی که به این معرفت می‌رسند و ایمان می‌آورند که قرآن از طرف خداست و حق است، و یک دسته هم هستند که زحمت این‌ کار را به خودشان نمی‌دهند و کورند.

وی عنوان کرد: خداوند در انتهای آیه ۱۹ سوره رعد می‌فرماید این حقیقت را اولو الالباب درک می‌کنند، این رسالت یک بسیجی است؛ یک بسیجی می‌گوید من می‌خواهم عمرم را بگذارم و خودم را اصلاح کنم، از حرام، غیبت و دروغ پرهیز کنم، به خانواده‌ام، خودم، همسایه‌ام، فرزندم و به مردم ظلم نکنم و از هر چه بدی دور باشم تا خدا عنایت کند در دل من نوری ایجاد شود که من حقیقت کتاب خدا و وحیانی بودن آن را بفهمم.

وی بیان کرد: سومین مطالبه خدا از بسیجیان نیز در آیه ۳۵ سوره نور آمده است، خداوند در این آیه فرموده (خدا نور آسمان‌ها و زمین است، ‌ خدا هر که را بخواهد با نور خویش هدایت می‌کند).

امام جمعه قزوین ادامه داد: در این آیه آمده خداوند هر کس را که بخواهد با نور خود هدایت می‌کند، و سپس در آیه ۳۶ همین سوره از قرآن و اهل بیت (ع) صحبت می‌کند، یعنی قرآن و اهل بیت (ع) به عنوان تجلی‌گاه نور خدا و حبل الهی هستند که ما را به نور می‌رسانند، در آخرین جمله آیه ۴۰ سوره نور نیز آمده (خدا به هر کس نوری نداده باشد، او را هیچ نوری نخواهد بود).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: اگر کار امام (ره) پیش رفت به خاطر نوری بود که خدای متعال در دل ایشان قرار داده بود، آن نور را هم بر اساس تقوا، ایمان و استقامت در راه خدا به ایشان عنایت کرده بود، اگر رهبر حکیم انقلاب در مقابل همه دنیا با اقتدار، عظمت و عزت جهان را رهبری می‌کنند، این قدرت، نورانیت و درک درست یعنی خدا یک نرم‌افزار نور را به خاطر نماز شب‌ها، اخلاص، عبادت و زحمات قبل از انقلاب به ایشان داده که با این نور جهان را روشن می‌کنند و برای همه اهل عالم روشنگری دارند.

وی تأکید کرد: اگر خدا این نور را در دل کسی قرار ندهد، هیچ نوری ندارد، برای مثال یک نفر علم دارد اما کارش بی‌برکت است، علم هست اما نور نیست، مال هست اما نور نیست، اطلاعات و مهارت‌ها هستند اما نورانیت نیست، خدا می‌فرماید من این نور را بر اثر محبت نسبت به اهل بیت (ع) و ارتباط مستمر با قرآن به صورت خالصانه در وجود آدم‌ها نصب می‌کنم.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: خداوند در آیه ۱ سوره ابراهیم فرموده (قرآن کتابی است که آن را به سوی تو فرود آوردیم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاریکی‌ها به سوی روشنایی بیروی آوری)، بنابراین هر کس نور می‌خواهد باید آیاتی را که پیامبر (ص) از سوی خدا و به منظور نجات انسان از تاریکی به سوی روشنایی آورده، مطالعه کرده و در آن‌ها تأمل کند و زندگی خود را بر اساس آن‌ها تنظیم کند.

امام جمعه قزوین یادآور شد: یکی دیگر از مطالبات قرآن و خدا به عنوان بسیجی از ما در آیه ۷۵ سوره نساء آمده است، خدای متعال در این آیه می‌فرماید «وَمَا لَکُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَذِهِ الْقَرْیَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْکَ نَصِیرًا»، یعنی (شما را چه شده که در راه خدا و رهایی مردان و زنان و کودکان مستضعفی که ستمکاران هر گونه راه چاره را بر آنان بسته‌اند نمی‌جنگید؟ آن مستضعفانی که همواره می‌گویند پروردگارا! ما را از این شهری که اهلش ستمکارند، بیرون ببر و از سوی خود، سرپرستی برای ما بگمار و از جانب خود برای ما یاوری قرار ده).

وی اظهار کرد: این همان چیزی است که امروز خواب و قرار را از ما گرفته است، شرایطی که امروز مردم مظلوم غزه و کودکان آواره، بی سر پناه، مجروح و یتیم آنجا دارند بسیار دردناک است، خداوند در این آیه می‌فرماید شما را چه شده که در راه خدا برای نجات مستضعفان نمی‌جنگید؟ خداوند در این آیه نمی‌گوید این مظلومان حتماً باید مؤمن و مسلمان باشند.

وی بیان کرد: از دیگر مطالبات قرآن از شما بسیجیان در آیه ۷۸ سوره حج آمده است، خداوند در این آیه می‌فرماید «وَجَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ»، یعنی (در راه خدا چنانکه حق جهاد در راه اوست جهاد کنید).

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه فرموده حق جهاد را ادا کنید، پیامبر (ص) حضور در جنگ و شهادت را جهاد اصغر نامیدند، یاران حضرت تعجب کردند و پرسیدند پس جهاد اکبر چیست؟ حضرت فرمودند جهاد اکبر جهاد با نفس است.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: اخیراً رهبر حکیم انقلاب اسلامی به ما یاد دادند که در کنار این‌ها، آیه ۵۲ سوره فرقان را هم ببینیم، خدای متعال در این آیه فرموده‌اند «فَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَجَاهِدْهُمْ بِهِ جِهَادًا کَبِیرًا»، یعنی (پس از کافران اطاعت مکن و با الهام گرفتن از قرآن با آنان به جهادی بزرگ بپرداز).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: جهاد کبیر از مسائل مربوط به جهاد تبیین است، بیان مسائل قرآن، خطبه‌های نهج‌البلاغه، تحلیل‌های صحیح سیاسی و بیانات عبرت‌آموز تاریخی می‌تواند در حیطه جهاد تبیین بگنجد.

وی یادآور شد: جهاد اکبر از همه مهم‌تر است چرا که اگر در آنجا شکست بخوریم همه جا شکست خورده‌ایم، آن کسی که در جهاد اکبر شکست می‌خورد عامل اجنبی و عامل شیطان می‌شود، چنین کسی نه تنها از هوای نفس خود، بلکه حتی از هواهای نفسانی دیگران هم پیروی می‌کند و در ظلم و فساد اجیر دیگران می‌شود.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۱۰۲ سوره آل‌عمران می‌فرماید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ»، یعنی (ای کسانی که ایمان آورده‌اید! آنچنان که حق تقوی و پرهیزکاری است، از خدا بپرهیزید!).

امام جمعه قزوین عنوان کرد: همچنین خداوند در آیه ۱۲۱ سوره بقره فرموده است «یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلَاوَتِهِ»، یعنی (قرآن را چنانکه باید می‌خوانند).

وی بیان کرد: بنابراین سه حق در قرآن حائز اهمیت است، آن‌هایی که حقیقتاً جهاد می‌کنند، آن‌هایی که حقیقتاً به دنبال تقوا می‌گردند و آن‌هایی که قرآن را به معنای واقعی تلاوت می‌کنند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: تقوا دو چیز مهم به انسان عنایت می‌کند، یکی از آن‌ها فرقان و شناخت است، خداوند در آیه ۲۹ سوره انفال می‌فرماید (ای اهل ایمان، اگر خداترس و پرهیزکار شوید خدا به شما فرقان بخشد، یعنی دیده بصیرت دهد تا به نور باطن حق را از باطل فرق گذارید).

وی عنوان کرد: خیلی وقت‌ها ما در مسائل سیاسی، اقتصادی، معیشتی، علمی، دانشی و تحقیقی راه را اشتباه می‌رویم، در این آیه آمده اگر اهل تقوا باشید خدای متعال به شما قدرت تشخیص می‌دهد که به اشتباه نیفتید.

وی تصریح کرد: خداوند در آیه ۲۰۱ سوره اعراف می‌فرماید (مسلماً کسانی که نسبت به گناهان، معاصی و آلودگی‌های ظاهری و باطنی تقوا ورزیده‌اند، هر گاه وسوسه‌هایی از سوی شیطان به آنان برسد، خدا و قیامت را یاد کنند، پس بی‌درنگ بینا شوند و از دام وسوسه‌هایش نجات یابند).

امام جمعه قزوین یادآور شد: خداوند در این آیه می‌فرماید کسانی که تقوا پیشه می‌کنند، اگر شیطان بخواهد در فکر و اندیشه آن‌ها نفوذ کند، راهشان را گم کند یا اطلاعات غلط را به آن‌ها تزریق کند، متوجه می‌شوند و درک می‌کنند، برقی از بصیرت و بینایی در وجودشان می‌درخشد و نمی‌گذارد این‌ها راه کج بروند و اشتباه کنند، آن‌هایی که به اشتباه رفتند و دیگر از مسیر غلط برنگشتند، به خاطر بی‌تقوایی بوده وگرنه خدا نمی‌گذاشت این‌ها ضایع شوند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: هر کس تقوا نداشته باشد، حتی اگر ظاهراً راه درستی را برود، هیچ تضمینی وجود ندارد که راهش را تا آخر به درستی ادامه بدهد.

وی عنوان کرد: بنابراین تقوا به عقل انسان دانایی و نورانیت می‌دهد، ما غیر از عقل، اراده هم داریم، عقل راه درست و غلط را به ما نشان می‌دهد و اطلاعات به ما ارائه می‌دهد، بعد از این مرحله نیازمند عملیات هستیم، در عملیات هم اراده لازم است، همین تقوایی که به ما شناخت و دانایی عقلانی می‌دهد، قوت اراده هم می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: عقل به وسیله تقوا دانا می‌شود، اراده هم به وسیله تقوا توانا می‌شود، انسان باتقوا هم به معنای انسان دانای تواناست، ما اگر این دو عنصر ارزشمند را داشته باشیم چیزی کم نداریم، البته تقوا به انسان یقین نسبت به خدا و قیامت هم می‌دهد، بنابراین اگر بخواهیم یقین پیدا کنیم، راهش فقط مطالعه نیست، راهش تقواست، خداوند فرموده آنقدر عبادت کنید تا به یقین برسید، بنابراین عبادت ما را به تقوا می‌رساند، تقوا نیز ما را به یقین می‌رساند که بالاتر از تقواست.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: حق‌مداری از مطالبات قرآن از همه مردم به‌ویژه بسیجیان است، خداوند فرموده مبادا حق و باطل را با هم مخلوط کنید و مبادا در مقابل حق و باطلی که با هم در جنگ هستند، تماشاچی باشید، خدا تماشاچی لازم ندارد، باید مرد میدان و جوانمرد باشید.

وی تأکید کرد: امام عسکری (ع) فرمودند هیچ آدم عزتمندی حق را رها نکرد و آن را نادیده نگرفت، مگر اینکه ذلیل و خوار شد و هیچ آدم ضعیف و ناتوانی حق را نگرفت و پای حق نایستاد مگر اینکه خدا به او عزت داد، چقدر آدم‌ها را می‌شناسیم که پای حق بوده‌اند و عزتمند شده‌اند، مانند امام (ره)، رهبر حکیم انقلاب اسلامی و حاج قاسم سلیمانی که پای حق ایستاده‌اند و خدا آن‌ها را در جهان عزتمند کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: خدای متعال در آیه ۳۰ سوره فصلت می‌فرماید (در حقیقت کسانی که گفتند پروردگار ما خداست، سپس ایستادگی کردند، فرشتگان بر آنان فرود می‌آیند و می‌گویند هان بیم مدارید و غمین مباشید و به بهشتی که وعده یافته بودید شاد باشید).

وی اظهار کرد: ان‌شاءالله خدا عزت شما را زیاد کند، برکت بسیجی بودن همواره در زندگی شما و خانواده‌تان جاری باشد و همه ما لیاقت داشته باشیم که اسممان در تشکیلات امام زمان (عج) با آرم سربازی رهبر حکیم انقلاب ثبت و ضبط شود.

مطالبات خداوند از بسیجیان

مطالبات خداوند از بسیجیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha