یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
نشست سوم دوره کارگاهی گفت وگوی دینی در عرصه بین الملل

حوزه/ سومین نشست کارگاه گفت‌وگوی دینی در عرصه بین‌الملل در مرکز مدیریت حوزه ­های علمیه به زبان انگلیسی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست سوم کارگاه گفت‌وگوی دینی در عرصه بین‌الملل با همت دفتر ادیان و مذاهب مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه علمیه، مجتمع آموزشی پژوهشی بین الملل و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حضور بیش از ۵۰ نفر از خواهران و برادران طلبه زبان دان و ارائه دکتر فنایی استاد فلسفه و عرفان حوزه و دانشگاه در مرکز مدیریت حوزه های علمیه به زبان انگلیسی برگزار شد.

دکتر فنایی عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به برخی از تجربیات عملی خود در این زمینه به مبانی قرآنی گفت وگوی دینی اشاره کرده و افزود: آیه ۱۲۵ سوره نحل، طرح کلی و منشور گفت وگو و دعوت است؛. این آیه پیرامون سه مرحله گفت وگوی دینی سخن می گوید که عبارتند از: گفت وگو براساس حکمت و استدلال منطقی، موعظه حسنه و جدال احسن که هر یک از این مراحل باید با توجه به شرایط مختلف توسط گفت وگوگر دینی اتخاذ گردد.

وی در ادامه به تعریف هر یک از این مراحل پرداخته و جایگاه هر کدام را در گفت وگوی دینی تبیین نمود و افزود: در مرحله بیان آموزه‌های اعتقادی، حکمت و روش منطقی و استدلالی مورد استفاده واقع شود. هنگام بیان آموزه‌های اخلاقی موعظه حسنه که هم در قالب گفتار و هم در قالب رفتار نمود دارد، راهبرد اصلی می باشد که در این مرحله نوعی تحریک احساسات برای دعوت به خیر نیز لازم می باشد. اما هنگام مواجهه با سوالات و شبهات، گفت وگو باید بتواند با جدال احسن گره ذهنی طرف مقابل خود را برطرف کند.

وی سپس به تشریح ابزارهای مورد نیاز هریک از این مراحل پرداخت و در ادامه تأکید کرد: در همه این مراحل، رعایت اصول اخلاقی و احترام به طرف مقابل، پرهیز از توهین و تمسخر باورها و نظام اخلاقی وی، تسلط بر مبانی دینی خود و آگاهی و شناخت نسبت به مکتب و مذهب طرف مقابل بسیار حائز اهمیت می باشد.

در انتهای جلسه دانش پژوهان به بیان سوالات و نقطه نظرهای خود پیرامون مطالب مطرح شده توسط استاد فنایی پرداختند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha