شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی - رئیس جمهور

رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، حمایت و پشتیبانی همه‌جانبه از شکل‌گیری نهضت فعالیت‌های فرهنگی مردم‌پایه در کشور را از وظایف همه دستگاه‌های اجرایی و دولتی برشمرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی امروز یکشنبه در همایش «چیستی و چگونگی قرارگاهی شدن شورای‌عالی انقلاب فرهنگی» ضمن قدردانی از همه کسانی که در سال‌های سپری شده از تاسیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در این دستگاه مهم خدمت کردند، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی را یکی از مهمترین ارگان‌های نظام توصیف می‌کنند و این جلسه نیز برای توجه دادن همه ما به این امر مهم است.

رئیس جمهور بیانات هر ساله رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در سالروز تاسیس این نهاد را به مثابه چراغ راهی برای این شورا دانست و افزود: این جلسه همچنین بهانه‌ای برای یادآوری دوباره این سخنان مهم و نیز یادآوری مسئولیت مهم این شورا برای هدایت حرکت فرهنگی و علمی کشور به سمت و سوی مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی و اقتضائات انقلاب شکوهمند اسلامی است.

رئیسی با بیان اینکه اهمیت فرهنگ به عنوان جهت دهنده به اقدامات اساسی و زیربنایی در جوامع انسانی بر کسی پوشیده نیست، اظهار داشت: این فرهنگ است که هم به عنوان شتاب‌دهنده و هم عامل کند کننده حرکت به تمام اقدامات و فعالیت‌ها جهت‌دهی می‌کند؛ فرهنگ مهمترین و برترین ابزار برای پیشرفت و موفقیت یک جامعه در هر یک از اجزای تمدنی آن است و اگر از این ابزار فرهنگی به شکل صحیح، بجا و در زمان مناسب استفاده شود، در بسیاری عرصه‌ها نیازمند استفاده از ابزار الزام‌آور یا تحمیل کننده و تحکمی نخواهیم بود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه موفقیت یک جامعه در گرو میزان کارآمدی ابزارهای فرهنگی آن است، تصریح کرد: ابزارهای کارآمد فرهنگی ما را از بسیاری بایدها و نبایدها و ابزارهای الزام‌آور بی‌نیاز می‌کند.

رئیسی با بیان اینکه امروز شاکله و آرایش عمومی فرهنگ در همه بخش‌های گسترده آن نیازمند یک نظم و محتوای انقلابی است که نقش قرارگاهی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند به خوبی از عهده ایفای آن برآید، گفت: اگر چه همه بخش‌های دیگر نیز در این زمینه مسئولیت دارند و فعال هم هستند، اما نقش و سهم شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه مهم‌تر است.

رئیس جمهور در ادامه اظهار کرد: جهان امروز جهان ارتباطات است و تهاجم فرهنگی به فرهنگ‌ها و خرده فرهنگ‌ها و تحمیل الگوهای فرهنگی یک واقعیت غیرقابل انکار است. از سوی دیگر همه عرصه‌های زندگی ما با ابزارها و اقتضائات ارتباطی درهم پیچیده و بر بستر یک نظام اطلاعاتی گسترده قرار دارد، لذا امکان نادیده انگاشتن یا کنار گذاشتن این ابزارهای نوین ارتباطی برای هیچ جامعه‌ای وجود ندارد و یگانه راه مقابله موثر با تهاجم فرهنگی و رسانه‌ای برنامه‌ریزی شده بیگانگان بدخواه، مصون‌سازی فرهنگ عمومی با تکیه بر مبانی غنی فرهنگی و دینی است.

رئیسی، سیاست‌گذاری و هدایت دستگاه‌های متولی علم، دانش و فرهنگ در جهت اهداف و محتوای انقلاب اسلامی را از جمله مسئولیت‌های شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک مرکز قرارگاهی برشمرد و خاطرنشان کرد: بسیار مهم است که آموزش و پرورش، رسانه‌ها و به ویژه رسانه ملی و دستگاه‌های فرهنگی، علمی و تبلیغی ما ذیل یک مرکز قرارگاهی در جهت تقویت و ارتقای فرهنگ در راستای ارزش‌ها و اهداف انقلاب اسلامی فعالیت کنند.

رئیسی: دولت از فعالیت‌های فرهنگی مردم‌پایه حمایت می کند | خسروپناه: باید به ساختار قرارگاهی در حوزه علم و فرهنگ برسیم


رئیس جمهور در ادامه با اشاره به مسئولیت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نسبت به ارتقای توأمان علم و فرهنگ در کشور، شناسایی نیازهای فرهنگی جامعه، برنامه‌ریزی برای برآوردن نیازهای فکری سایر دستگاه‌ها و ظاهر شدن در نقش قرارگاه فرهنگی کشور را از دیگر ملزومات مصون‌سازی جامعه از شبیخون فرهنگی دانست و گفت: در این راستا رصد دائمی عملکرد دستگاه‌ها و ارزیابی میزان اثرگذاری اقدامات انجام شده در موفقیت اهداف تعیین شده بسیار حائز اهمیت است.

رئیسی «سیاست‌گذاری»، «تدوین ضوابط» و «نظارت» را از جمله اقدامات مهم در کار قرارگاهی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به عنوان یک جایگاه کانونی و محوری در راستای بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و امکانات با تقسیم کار منطقی میان نیروها و دستگاه‌های فعال در میدان عنوان کرد.

رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اهمیت پیگیری مستمر برای اجرایی شدن ضوابط تصریح کرد: ما در بخش برنامه‌ریزی و قانون‌نویسی با کاستی مواجه نیستیم، اما در بخش پیگیری اجرای آنها نیازمند کار تحولی هستیم چرا که ضامن اجرای برنامه‌ریزی‌ها و قانون‌گذاری‌ها پیگیری مستمر از سوی مسئولان است.

تاکید بر ضرورت کنشگری فعال در تقابل با تهاجم فرهنگی

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت کنشگری فعال در تقابل با تهاجم فرهنگی تصریح کرد: کنشگری فعال در این میدان ایجاب می‌کند که تمامی مراکز علمی، آموزشی و فرهنگی به صورت جهادی کار کنند.

رئیسی در ادامه زمان‌بندی در اجرای تصمیمات فرهنگی را حائز اهمیت دانست و افزود: اگر چه تحقق اهداف تصمیمات فرهنگی نیازمند زمان است، اما در این زمینه باید به مقوله زمان‌بندی نیز توجه داشت تا نتیجه کارها مشخص شود.

رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در ادامه حمایت و پشتیبانی همه‌جانبه از شکل‌گیری نهضت فعالیت‌های فرهنگی مردم‌پایه در کشور در سطوح مختلف را از جمله وظایف همه دستگاه‌های اجرایی و دولتی برشمرد.

تلاش برای افزایش سهم ایران در خزانه علمی و فرهنگی جهان

رئیسی همچنین با تاکید بر مسئولیت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم نسبت به افزایش سهم ایران در خزانه علمی و فرهنگی جهان، تصریح کرد: یکی از مزیت‌های مهم کشور ما داشتن دست برتر در علوم انسانی به واسطه داشتن تمدنی غنی است و باید با تلاش مضاعف نسبت به ارتقا و افزایش سهم جمهوری اسلامی ایران در تکامل و تحول علوم انسانی برای انسانی‌تر شدن علوم و فناوری‌های نوین، در مراکز علمی جهانی تلاش شود؛ تحول علوم انسانی می‌تواند نقش بسیار مهمی در انسانی‌تر شدن فناوری‌های مدرن در جهان ایفا کند.

رئیس جمهور در پایان، برگزاری این نشست را در جهت بازنگری اقدامات انجام شده در بخش فرهنگ و برنامه‌ریزی دقیق و متقن برای آینده حائز اهمیت برشمرد و بهره‌گیری از منظومه فکری رهبری معظم انقلاب اسلامی برای برداشتن گام‌های استوار و اساسی در بخش فرهنگ را موثر و راهگشا دانست.

رئیسی: دولت از فعالیت‌های فرهنگی مردم‌پایه حمایت می کند | خسروپناه: باید به ساختار قرارگاهی در حوزه علم و فرهنگ برسیم

خسروپناه: باید به ساختار قرارگاهی در عرصه علم و فرهنگ برسیم

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این مراسم با قدردانی از رئیس جمهور و رئیس مجلس به دلیل حمایت از شورای عالی انقلاب فرهنگی و حضور در این همایش اظهار کرد: مقام معظم رهبری درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی اصطلاحات و عناوین مختلفی را به کار برده‌اند که یکی از این اصطلاحات بحث قرارگاهی شدن شوراست، بنابراین خیلی مهم است که ببینیم که قرارگاه چیست؟.

وی افزود: این واژه یک اصطلاح نظامی است که در برخی از مراکز نظامی دنیا تحقیقات زیادی پیرامون آن نوشته شده است در جاهایی مثل آمریکا و کشورهای اروپایی مفصل درباره قرارگاه سخن گفته‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: گروهی درباره کار قرارگاهی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تحقیق می‌کنند و باید به ساختار قرارگاهی در حوزه علم و فرهنگ برسیم ممکن است در این مسیر به فرایند تغییر و تحول در شورا دست یابیم که اگر این تغییرات احتمالی پس از مباحث کارشناسی پذیرفته شد، رئیس جمهور این پیشنهاد را در اختیار رهبر معظم انقلاب قرار دهند تا پس از موافقت ایشان، رشد و بالندگی برای شورا به ارمغان بیاید.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه گفت: وقتی ستاد انقلاب فرهنگی تشکیل شد، دوره سلبی و ایجابی طی شد، در ادامه در سال ۱۳۶۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد و در این دوره ایجاد ساختارها و نهادهای علم و فرهنگ برای ایران اسلامی در اولویت بود، دوره سوم شورای عالی انقلاب فرهنگی تا سال ۱۴۰۰ دوره سندنگاری است و اسناد ارزشمندی نوشته شد، دبیران شورای عالی انقلاب فرهنگی در دوره‌های پیشین در اجرای سندها تلاش زیادی داشتند.

وی ادامه داد: اکنون دو مأموریت کلان راهبری و راهبردی در شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال می شود، در این مسیر راه بینی و راه‌سنجی نیز مدنظر است، بدون این رویکردها کار قرارگاهی امکان پذیر نیست.

حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه همچنین از جدیت و پیگیری رئیس جمهور نسبت به موضوعات علم و فرهنگی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تقدیر کرد و گفت: رؤسای قوه‌های مقننه و قضائیه نیز در اجرای مصوبات جدیت قابل توجهی دارند که جای تشکر دارد.

رئیسی: دولت از فعالیت‌های فرهنگی مردم‌پایه حمایت می کند | خسروپناه: به ساختار قرارگاهی در حوزه علم و فرهنگ نیاز داریم

رشاد: هیچ جای کشور خارج از پوشش امتداد فرماندهی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست

استاد علی اکبر صادقی رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این همایش اظهار کرد: برگزاری این نشست باعث می‌شود که خود دیدن به ارمغان آید البته این خود دیدن به معنای خودفریفتی نیست بلکه به معنای دیدن واقعیت وضعیت موجود و تصمیم‌گیری برای آینده است، این سنت باید همه ساله دنبال شود.

وی با تقدیر از رئیس جمهور به‌دلیل حضور فعالانه در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: رئیس جمهور حضور فعال در جلسات دارد و همین رویکرد سبب شده که جلسات شورا با شور و نشاط برگزار شود در حالی که در دولت قبل این رویکرد نبود و حتی در جلسات حضور نمی‌یافتیم چراکه جلسات را راهگشا نمی‌دانستیم. روسای دیگر قوا نیز هم اکنون در جلسات حضور مؤثر پیدا می‌کنند و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز پیگیری مناسبی دارد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران با تاکید بر راهبری و مدیریت بیان کرد: این دو مفهوم کارکرد مختص به خودشان را دارند، راهبری عبارت است از ارائه تعاریف، قانون بخشی، هدف گزینی، تعیین سیاست‌ها و راهبردها، آینده نگاری، رصد صحنه، ارزیابی پیامدهای عملیاتی، بازبینی مسیر رفته، نگاه به مسیر باقیمانده، تعیین اینکه در کجا ایستادیم و تسریع مسیر آینده.

وی ادامه داد: مدیر، مسئول تحقق بخشی به همه راهبردهاست، مدیر باید امکان سنجی، ظرفیت شناسی، نهادسازی، ایجاد سازوکارهای مناسب، نگاشت نهادی، توجیه عوامل و مباشرت در اجرا و پاسخگویی در دستور کار داشته باشد.

استاد رشاد اضافه کرد: حال راهبری در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال می‌شود و رکن مدیریت و قرارگاهی در دبیرخانه و ستادهاست. باید بدانیم هیچ جای کشور و هیچ نهادی در کشور خارج از پوشش امتداد فرماندهی شورا نیست، شورای عالی انقلاب فقط برای دانشگاه‌ها تصمیم گیری نمی‌کند بلکه سیاست‌گذاری فرهنگی در همه نهادها و سازمان‌ها را برعهده دارد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد: شورا یکی از شئون ولایت امر را برعهده دارد چراکه رهبری با این تدبیر تصمیم گرفته است که مباحث نرم افزاری در مجمع نخبگانی کشور صورت گیرد. مصوبات شورا در جایگاه حکم ولایت است و رهبری اعتماد کرده اند که این جمع در موضوعاتی حرف آخر را بزنند و در حکم حکومتی است و اگر غیر از آن عمل شود خلاف شرع است.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران در پایان خواستار توجه به مفاهیم فلسفه فرهنگی و دانش فرهنگ شد و گفت: باید شورای عالی انقلاب فرهنگی روی مفاهیم مانند فلسفه‌های حق، آزادی، عدالت، حکمرانی، پیشرفت و تمدن کار مطالعاتی و پژوهشی کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha