یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
میرامام

حوزه/ استاد جامعه الزهرا (س) با اشاره به سیره علمی شهید آیت الله دستغیب گفت: اشک در سحر، نماز اول وقت و ولایت پذیری از جمله ویژگی‌های شهید آیت الله دستغیب رحمةالله‌علیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، هشتمین نشست تربیتی از سلسله نشست‌های تربیتی سیره علما و شهدا با موضوع «سیره عملی شهید دستغیب رحمة‌الله‌علیه» از سوی اداره تربیتی و همکاری کانون شاهد و ایثارگر جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

در این نشست، خانم میرامام، استاد جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها به تبیین مقام شهید پرداخت و اظهار کرد: هرکه وارد بهشت می‌شود، دوست ندارد که از آن خارج شود، اما شهید دوست دارد از بهشت خارج بشود و یک بار دیگر شهید بشود.

استاد اخلاق جامعه الزهرا سلام‌الله‌علیها با تصریح بر اینکه فقط شهید ارزش شهادت را می‌داند، افزود: آقای خالقی فردی که شهید حاج قاسم سلیمانی وصیت کرده بود، موقع دفنش حاضر باشد؛ در مصاحبه‌ای گفت من حاج قاسم را بعد از شهادتش در خواب دیدم، گفتم چگونه صبر کردید که این بدنتان تکه تکه شد و سوخت؟حاج قاسم فرمود من به محض اینکه انفجار شد خودم را در بغل حضرت امیرالمومنین امام علی علیه‌السلام دیدم.

میرامام در ادامه به تبیین سیره شهید دستغیب(ره) پرداخت و با بیان اینکه آیت الله دستغیب سومین شهید محراب است، اظهار کرد: جمله ای معرف از شهید آیت الله دستغیب هست که «بی عشق خمینی نتوان عاشق مهدی شد».

وی با اشاره به کتاب‌های تألیفی شهید آیت الله دستغیب، عنوان کرد: کتاب‌های شهید دستغیب، انسان را با فطرت خود مواجه می‌کند، از جمله کتاب «لاله محراب» که کتاب تأثیرگذاری است.

استاد اخلاق جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها به زندگینامه این شهید محراب اشاره کرد و گفت: شهید دستغیب تا ۱۰ سالگی نزد پدر، علوم حوزوی آموخت و بعد از ۱۰ سالگی پدرشان از دنیا رفت. تا ۲۲ سالگی در حوزه ایران درس خواند، اما به علت فشارهای بسیار زیاد رضاخان بر روحانیت به نجف عزیمت کرد.

میرامام با بیان اینکه مرحوم آقا ضیا و مرحوم عالم جلیل القدر ابراهیم استهبانی،آیت الله قاضی از جمله اساتید ایشان بودند، یادآور شد: استاد ایشان شیخ انصاری فرمودند وظیفه شما این است که به ایران بروید و مردم را هدایت کنید، هرچند ایشان آن زمان، درجه اجتهاد را کسب کرده بود.

وی در ادامه به خصوصیات بارز شهید آیت الله دستغیب اشاره کرد و اظهار داشت: پسر ایشان نقل می‌کند پدرم هرچه گرفته از اشک در سحر به دست آورده است، همچنین نماز اول وقت از دیگر ویژگی‌های ایشان بود، به طوریکه در موقع سوار شدن به هواپیما هم اگر با زمان نماز تداخل می‌کرد پرهیز می‌کردند.

استاد اخلاق جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها، ولایت پذیری را از دیگر ویژگی‌های شهید آیت الله دستغیب عنوان کرد و گفت: اگر ولایت پذیری باشد توفیق اشک سحر ایجاد می‌شود، آیت الله دستغیب(ره) می‌فرمودند کسی که می‌خواهد خدا را اطاعت کند، برود امام خمینی(ره) را اطاعت کند؛ می‌فرمودند هر عمامه به سری که ولایت فقیه را قبول ندارد لعنت خدا بر او باد.

میرامام یادآور شد: نقل می‌شود از زمانی که به ایران آمدند، همیشه منتظر شهادت بودند و اطرافیان نقل می‌کنند که در روز شهادتشان مرتب می‌فرمود «انا لله و انا الیه راجعون».

وی با اشاره به اینکه آیت الله دستغیب در آذر ۱۳۶۰ پس از اقامه نماز جمعه در یک حمله تروریستی توسط منافقان به درجه شهادت نائل آمد، گفت: در آن روز جمعه هرچه از ایشان خواسته شد که سوار بر ماشین شود، ایشان فرمودند بگذارید همراه مردم باشم که متأسفانه توسط اعضای مجاهدین خلق به شهادت رسیدند، به گونه‌ای که تکه‌های بدن ایشان را از روی پشت بام‌ها جمع کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha