یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کد خبر: 1125025
۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹
نشست ششم دوره کارگاهی گفت وگوی دینی در عرصه بین الملل

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: گفت­ وگوی دینی یک فن است، فقط دانستن اطلاعات دینی کافی نیست بلکه باید تاریخ، فرهنگ و ادبیات آن‌ها را بشناسیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست پنجم کارگاه گفت‌وگوی دینی در عرصه بین‌الملل با همت دفتر ادیان و مذاهب مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه علمیه، مجتمع آموزشی پژوهشی بین الملل و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با شرکت بیش از ۵۰ نفر از خواهران و برادران طلبه زبان‌دان و ارائه حجت‌ الاسلام‌والمسلمین محمد مسجدجامعی استاد حوزه و دانشگاه در مرکز مدیریت حوزه علمیه برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مسجدجامعی در ابتدای سخنان خود به موضوع بحث که راجع به اینکه مسیحیت موجود و پاپ موجود و این گفت وگو دینی با مسیحیت چه نقاط مثبت و منفی دارد، اشاره کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: مسیحیت موجود را می‌توان به سه گروه تقسیم کرد:کلیسای کاتولیک که پاپ رهبری آن را بر عهده دارد؛ کلیسای پروتستان اروپایی که کلیسای مهمشان کلیسای لوتری است که اثر آلمانی‌ها تا کل اسکاندیناوی لوتری مذهب هستند ؛گروه دیگر که خیلی برای ما هم مهم است، پروتستان‌های امریکایی کلیسای اونجیکال است. در میان مسیحیان، این‌ها از همه بیشتر تبلیغی و تبشیری هستند و در آمریکای لاتین و ایالات‌متحده آمریکا در انتخاب رئیس‌جمهورها بسیار تأثیرگذارند. عملاً اکثر مقامات آمریکایی که در جنگ غره صریحاً از اسرائیل حمایت کردند، طرفداران اونجیکال بودند. کلیساهایی که از نظر فکری و فرهنگی به ما نزدیک هستند عبارت است از: کلیسای ارتودوکس با ریشه روم شرقی که بیزانسی هستند، کلیسای قبطیها، کلیسای ارمنی‌ها، کلیسای اتیوپی، کلیسای گرجی، کلیسای آشوری، کلیسای کلدانی کاتولیک، این‌ها در بعضی از موارد فرهنگی دینی به ما ایرانی‌ها و شیعه نزدیک هستند.

وی در ادامه بیان داشت: گفت وگوی دینی یک فن است، فقط دانستن اطلاعات دینی کافی نیست بلکه باید تاریخ، فرهنگ و ادبیات آن‌ها را بشناسیم. بحث دوم در مورد پاپ موجود است، پاپ نه در حال حاضر و نه در آینده آن نفوذی که در قرن‌های گذشته داشت را ندارد. این وضعیت مربوط به شخص او نیست، بلکه شرایط جهان تغییر کرده است. با توجه به ‌طرفداران زیاد کلیسای کاتولیک و تنوع کلیساها در مناطق مختلف جهان، مدیریت همه کلیساها برای پاپ خیلی کار سختی است.

وی در انتها به پرسش های شرکت کنندگان پاسخ داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha