دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
دکتر نرگس موحدی عضو هئیت علمی دانشگاه فرهنگیان و استاد فلسفه حوزه ودانشگاه

حوزه/ عضو هئیت علمی دانشگاه فرهنگیان به مناسبت سالروز شهادت صدیقه طاهره(س)، یادداشتی با عنوان فاطمه زهرا سلام الله علیها؛ دخت مقتدر پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر نرگس موحدی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان به مناسبت سالروز شهادت بی‌بی دوعالم حضرت صدیقه طاهره(س) یادداشتی را در اختیار خبرگزاری حوزه قرار داد که مشروح آن را در ذیل می‌خوانیم؛

بسم الله الرحمن الرحیم

ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) همچون دریایی عظیم و به گستردگی ابعاد وجودی امام معصوم است. به همین سبب اگر چه دانشمندان و بزرگان اسلام همواره از زوایای مختلف، سیره، سبک زندگی و مجاهدت‌های حضرت را بازخوانی و بعد معنوی، معرفتی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و ... ایشان را تبیین کرده‌اند؛ اما هنوز هم ناگفته‌هایی از شخصیت بانوی عزتمند اسلام باقی است که انسان را به حیرت وا می‌دارد.

یکی از صفات قابل تحسین حضرت، اقتدار در رفتار و گفتار است. این حقیقت در حوادث تاریخی بعد از رحلت پیامبر اکرم نمود زیادی دارد. آن وقایع سبب شد که بانوی اول اسلام، به منظور دفاع از عدالت و حق، فرهیخته‌وار و مقتدر در صحنه ماندگار آن روزها حضور یابد. از آن جا که تاریخ تنها به ثبت وقایع اکتفا می‌کند و از بیان بسیاری از حالت‌ها و احساس‌ها نتوان است، نتوانسته شخصیت قدرتمند دختر پیامبر را به تصویر بکشد. از سویی در گذر اعصار ناقلان تاریخ نیز از درک شخصیتی چنان قدرتمند ناکام مانده‌اند؛ این امر شاید به آن علت باشد که ساختار ذهنی عموم بر ضعف و ضعیفه بودن زنان قالب بندی شده بود و تصویر و تصوری برای قدرت زنان قائل نبود. در حالی که تاریخ با همان زبان سکوت‌گونه خویش و تنها در چند کلمه، معرف شخصیتی بس با هیبت و مقتدر برای فاطمه زهرا (سلام الله علیها) است. در تأیید این مدعا به چند شاهد تاریخی اشاره می‌شود اگر چه جا دارد که در این زمینه پژوهش‌های زیادی انجام شود.

مسیر منزل تا مسجد برای ادای خطبه فدکیه

آن گاه که بانوی بزرگ اسلام چادر بر سرکشید و به سوی مسجد برای ایراد خطبه فدکیه، در میان جمعی از زنان به راه افتاد، چگونگی راه رفتن حضرت، شاهدی بر این مدعاست. نحوه گام برداشتن هر فرد، نشان از میزان اقتدار شخصیت او دارد. حضرت در آن شرایط سخت و دردناک که رنج‌های بی‌شماری به ایشان وارد شده بود، به گونه‌ای استوار به سوی مسجد گام بر می‌داشتند که تاریخ ناگزیر از ثبت آن شده است: در توصیف چگونگی آمدن حضرت فاطمه(س) به مسجد برای ایراد خطبه فدکیه آمده است که آن حضرت با پوشش کامل در حالی که چادرش بر اثر بلندی به زیر پاهایش می‌رفت و زنان گرداگرد حضرت بودند، «همچون رسول¬خدا (ص) راه می‌رفت»؛ «زنی مقتدر و شجاع، نه ضعیف و گریان»، «محکم و استوار، نه ترسیده و ناتوان»، همانند پدرش! چه شاهدی از این قوی‌تر!؟ بر اقتدار و شجاعت سرور زنان عالم که گام برداشتنش در هنگامه سختی، همانند کامل‌ترین مردان باشد!؟

خطبه فدکیه؛ خطبه مقتدرانه یک بانو

از نحوه خطاب حضرت زهرا در خطبه فدکیه قدرت و شجاعت می‌بارد، دختر عزیز پیامبر وارد مسجد می‌شود و به گونه‌ای خطبه می‌خواند که بارها زنان ومردان حاضر را می‌گریاند. این گونه سخن گفتن تنها از درونی قدرتمند صادر می‌شود.

محافظت از جان امیرالمؤمنین

در ماجرای حمله به خانه دخت پیامبر نیز قدرت درونی و اقتدار شخصیت حضرت فاطمه کبری مشهود است. برخی سخنان جاهلانه گفته‌اند: در جایی که مرد در خانه بود، چرا زن درب خانه را گشود!؟ در حالی که زهرای مرضیه بانویی مقتدر و محکم، نه برای گشودن در، که برای پس زدن حرامیان به سمت درب منزل رفتند. بنابر نقل‌های تاریخی سه هجوم به منزل دختر پیامبر صورت گرفت، در مرتبه اول و دوم حضرت فاطمه زهرا، حرامیان را از درب منزل راندن و در مرتبه سوم که حضرت به سمت درب، برای حفاظت از جان امیرالمؤمنین رفتند و در مقابل حمله وحشیانه منافقان مقاومت کردند، مورد حمله قرار گرفتند و اتفاق افتاد آن چه نمی‌باید...

شخصیت بزرگ بانوی اسلام را قیاس از خود یا زنان اطرافمان نگیریم. این حقیقت را درک کنیم و بفهمیم که دختر پیامبر، در جایگاه حقیقی یک زن که همان جایگاه انسانی تمام است، قرار داشت نه زنی ناتوان و ترسیده!

پیامبر اینچنین دختری پرورش داده‌اند و پدران امت پیامبر لازم است که در تربیت دختران خود، پیامبر را اسوه خود قرار دهند. زنان و دختران امت اسلامی باید آگاه باشند که دخت پیامبر در نهایت قدرت روحی و شجاعت رفتاری بودند و با جسارت و استحکام در مقابل باطل ایستادند و اینچنین بانویی الگوی آنان است.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha