یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
کرسی آزاد اندیشی

حوزه/به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمة الزهرا سلام الله علیها ساوه، کرسی آزاد اندیشی با موضوع «هویّت،اخلاق و معنویّت» در این مدرسه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، به همت معاونت پژوهش مدرسه علمیه فاطمة الزهرا سلام الله علیها ساوه، کرسی آزاد اندیشی با موضوع «هویت، اخلاق و معنویت» امروز با حضور خانم غزاله دولتی استاد حوزه و دانشگاه در ساوه در این مدرسه برگزار شد.

خانم دولتی با اشاره به حدیث امام صادق علیه السّلام در تفسیر سورۀ قدر گفت: در آیه «إِنّا أَنْزَلْناهُ‌ فِی لَیْلَةِ‌ اَلْقَدْرِ » منظور از «لیلة» فاطمه علیها السّلام و منظور از «القدر» خداوند است، پس هر که فاطمه را به واقع بشناسد لیلة القدر را درک کرده است و همانا او را فاطمه نامیدند چون مردمان از کسب معرفت واقعی نسبت به وی عاجز هستند. (بحار الأنوار ، ج ۴۳، ص ۶۵ ) .

وی مهمترین هویت حوزه های علمیه خواهران را هویت فاطمی بیان‌کرد.

دولتی در شرح هویت فاطمی اظهار کرد: اگر هر طلبه هویت فاطمی را درک کند و بداند بزرگترین رسالت طلبگی فهم الگو بودن حضرت زهرا(س) است، خیلی از مسائل و شبهاتی که با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی و... به وجود می آید در کنار گوهر وجودی حضرت زهرا(س) قابل درک و حل است و این به شرطی است که وجود ارزشمند ایشان را بشناسیم.

در ادامه طلاب شبهات و سؤالات خود را در رابطه با موضوع کرسی بیان کردند از جمله ا- تعریف هویت در مدارس علمیه(هویت طلبگی) ۲- افراط و تفریط در باب اخلاق و معنویت ۳- سطح علمی طلاب و صرف مذهبی بودن طلاب ۴- جذابیت در کلاسهای اخلاقی ۵- غربی شدن دانش اخلاق و فاصله گیری آن با اخلاق اسلامی ۶-تقدم دین بر اخلاق یا اخلاق بر دین ۷-پنهان کردن هویت طلبگی بخاطر برخوردهای نامناسب .

این استاد حوزه ضمن جمع بندی مطالب در پاسخ به این سوال که چرا هجمه علیه حوزه زیاد است، گفت: با توجه به فرموده شهید همت ، "هر زمان میان حق و باطل مردد بودید، ببینید دشمن کدام جبهه را می کوبد، آن جبهه، جبهه حق است."

وی در مورد شرط تغییر و تعالی اخلاقی طلاب گفت: فقط سخن زیبا کافی نیست، بلکه برای پذیرش سخن زیبا، دل سخن‌پذیر هم لازم است. از راههای دیگر توفیق، همراهی علم و عمل است؛ همچنان که در حدیث شریف عنوان بصری آمده از نتایج عمل به علم، این است که خداوند علمی بالاتر و توفیقات بیشتری عنایت می‌فرماید.

مهمترین هویّت حوزه های علمیه خواهران هویّت فاطمی است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha