شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: ندادن زکات، ندادن خمس و ظلم به دیگران گناه است، اگر سهم آب دیگران را به زمین خودمان ببریم، شاید خیال کنیم زرنگ هستیم اما در حقیقت با این کار هیچ برکتی به زمین ما نمی‌آید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در همایش تکریمی و ترویجی زکات شهرستان البرز گفت: خدای متعال در آیه ۹۶ سوره اعراف می‌فرماید «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَکِنْ کَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا کَانُوا یَکْسِبُونَ»، یعنی (و اگر اهل شهرها و آبادی‌ها ایمان می‌آوردند و پرهیزکاری پیشه می‌کردند، یقیناً درهای برکاتی از آسمان و زمین را بر آنان می‌گشودیم، ولی آیات الهی و پیامبران را تکذیب کردند، ما هم آنان را به کیفر اعمالی که همواره مرتکب می‌شدند به عذابی سخت گرفتیم).

وی ادامه داد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید اگر جامعه‌ای اهل ایمان و تقوا باشند، خدا به آن‌ها وعده برکت می‌دهد، یعنی اگر اهل ایمان و تقوا باشند خداوند برکات زمینی و آسمانی را به روی آن‌ها باز می‌کند و به آن‌ها گشایش می‌دهد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خدا باران را نازل می‌کند، خاک مرغوب می‌دهد، هوا مناسب است، آفت‌ها کنار می‌روند، همه این‌ها برکت هستند، یک برکت دیگر هم شامل برکات مادی و معنوی، دنیایی و آخرتی، روحی و معنوی است، خدا همه این برکات را به کسانی که اهل ایمان و تقوا هستند عنایت می‌کند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: محفل شما بسیار ارزشمند است، برای نماز باید لباس ما پاک باشد و وضو بگیریم، همین وضو هم عبادت است، این محفل و مجلسی هم که شما با هدف احیای زکات و حلال کردن مال دور هم جمع شده‌اید، این هم جزو عبادت زکات بوده و خیلی ارزشمند است، از همه مبلّغان و مروّجان زکات و تمامی فعالان و خیّرین عرصه زکات تشکر می‌کنیم، خدا به همه شما خیر و برکت عنایت کند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین یاد گرفتیم که خداوند فرموده اگر جامعه‌ای اهل ایمان و تقوا باشند ما درهای رحمت و برکت را برای آنان می‌گشاییم، ما اکنون می‌بینیم متأسفانه چند سالی است که کشور ما از نعمت نزولات آسمانی کم‌بهره است، باید دقت کنیم گناهان مانع نزول برکات الهی می‌شوند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: ندادن زکات، ندادن خمس و ظلم به دیگران گناه است، اگر سهم آب دیگران را به زمین خودمان ببریم، شاید خیال کنیم زرنگ هستیم اما در حقیقت با این کار هیچ برکتی به زمین ما نمی‌آید، آن آب برکات زمین ما را می‌شوید و با خود می‌برد، چیزی به ما اضافه نمی‌شود، چون آن آب سهم و حق دیگران است.

رئیس شورای زکات استان قزوین تصریح کرد: غیبت برکت را می‌برد، در خانواده‌ها اگر زن و شوهر به هم ظلم کنند برکت از بین می‌رود، چرا که این‌ها خلاف ایمان و تقواست، فساد و سوءاستفاده از بیت‌المال برکت را از بین می‌برد، همه این‌ها گناه هستند، قرآن راهنمایی می‌کند و می‌فرماید می‌خواهید گناهان برطرف شوند و برکات شامل حال شما شوند؟ استغفار کنید، این معنا در آیات ۱۰ و ۱۱ سوره نوح آمده است.

وی یادآور شد: خدای متعال در این آیات می‌فرماید «فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّارًا، یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِدْرَارًا»، یعنی (و گفتم از پروردگارتان آمرزش بخواهید که او همواره آمرزنده است، تا بر شما از آسمان باران پی در پی فرستد).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: اگر استغفار کردیم این انسداد و بسته شدن برطرف می‌شود و آسمان برکاتش را بر ما نازل خواهد کرد، این یک پیام قرآنی است.

وی عنوان کرد: نکته دیگر قرآنی این است که اگر کسی اهل زکات، انفاق، مسائل و دینی بود، آرامش در زندگی او حاکم خواهد شد، هر کس هر چقدر هم دنبال مقام، ثروت و هر چیزی که باشد، در نهایت به دنبال آرامش می‌گردد، خداوند در این باره در آیه ۲۷۴ سوره بقره می‌فرماید «الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلَانِیَةً فَلَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلَا هُمْ یَحْزَنُونَ»، یعنی (کسانی که مال خود را در شب و روز انفاق کنند نهان و آشکارا، آنان را نزد پروردگارشان پاداش نیکو خواهد بود و هرگز از حادثه آینده بیمناک و از امور گذشته اندوهگین نخواهند گشت).

وی ادامه داد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید آن‌هایی که شب‌ها و روزها مالشان را پنهان یا آشکارا در راه خدا انفاق می‌کنند، از پروردگار پاداش می‌گیرند، این‌ها در زندگی‌شان ترس وجود ندارد، اندوهگین و غمگین نیستند، چون این وعده خداست.

رئیس شورای زکات استان قزوین بیان کرد: خدای متعال در آیه ۲۸ سوره رعد می‌فرماید «أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، یعنی (همان کسانی که ایمان آورده‌اند و دلهایشان به یاد خدا آرام می‌گیرد آگاه باش که با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌یابد)، خدا در این آیه می‌فرماید با ذکر خدا دل‌ها آرام می‌شود، آیاتی که راجع به زکات است هم ذکر خداست، ما یک وقت آیاتی که ذکر خدا هستند را قرائت می‌کنیم و انتظار داریم دلمان آرام شود، یک وقت هم علاوه بر قرائت آیه، به آن عمل می‌کنیم. نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: آن کسی که زکات می‌دهد علاوه بر خواندن و قرائت کردن آیات مربوط به زکات، به آن‌ها عمل هم می‌کند، واضح است چنین کسی آرامش دل پیدا می‌کند، ترس، ناامیدی، دلواپسی و احساس بدبختی از او دور می‌شود و آرامش روانی بر شخصیت او حاکم خواهد شد.

وی با بیان اینکه پرداخت زکات موجب افزایش رزق و برکت در زندگی می‌شود، تأکید کرد: کم و زیاد شدن رزق دست خداست، همه این را قبول داریم، آن کسی که رزق دست اوست، به ما گفته زکات بدهید، حال اگر ما زکات ندهیم، آیا خدا رزق‌مان را زیاد می‌کند؟ اگر زکات دهیم لطف خدا شامل حال ما می‌شود و رزقمان زیاد می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تصریح کرد: خدای متعال در آیه ۳۷ سوره روم می‌فرماید «أَوَلَمْ یَرَوْا أَنَّ اللَّهَ یَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ یَشَاءُ وَیَقْدِرُ إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ»، یعنی (آیا ندانسته‌اند که این خداست که روزی را برای هر کس که بخواهد فراخ یا تنگ می‌گرداند قطعاً در این امر برای مردمی که ایمان می‌آورند عبرت‌هاست).

امام جمعه قزوین یادآور شد: این خداست که رزق را زیاد یا کم می‌کند، آن‌هایی که ایمان دارند این مسئله برایشان آیه و نشانه خداشناسی است، یعنی به آن عمل می‌کنند و نتیجه می‌گیرند، وقتی نتیجه گرفتند تشویق می‌شوند و اعتقاد و ایمانشان به خدا بیشتر می‌شود.

وی اظهار کرد: خدای متعال در آیه ۱۱۰ سوره بقره می‌فرماید «وَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِکُمْ مِنْ خَیْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ»، یعنی (نماز را به پا دارید و زکات را بدهید و هر گونه نیکی که برای خویش از پیش فرستید آن را نزد خدا باز خواهید یافت آری خدا به آنچه می‌کنید بیناست).

رئیس شورای زکات استان قزوین عنوان کرد: این پیام خیلی مهمی است، خداوند در این آیه می‌فرماید هر چیزی که شما از پیش برای آینده‌تان یا برای قیامت‌تان می‌فرستید، یک ذره از آن گم نمی‌شود و نتیجه آن را می‌بینید، شما هم اگر مخفیانه زکات می‌دهید یا مخفیانه به فقرا کمک می‌کنید یا اگر هم آشکارا کار خیری می‌کنید، همه این‌ها مقابل چشمان خداست، خدا این‌ها را می‌بیند و بصیر است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: اگر بخواهیم فرق بین مؤمن و منافق را بفهمیم باید به آیات قرآن رجوع کنیم، یکی از این آیات این است که خدای متعال در آیه ۶۷ سوره توبه می‌فرماید منافقان مانند چوب خشک کنار هم ایستاده‌اند، مثل درخت‌های باغ‌ها نیستند که روی همدیگر اثر بگذارند.

وی خاطرنشان کرد: مؤمنین زنده هستند و نسبت به هم تأثیرگذارند، منافقین مثل چوب خشکی هستند که باید به جایی تکیه بدهند وگرنه زمین می‌افتند، همیشه منافقین این گونه بوده‌اند، در زمان پیامبر (ص) هم منافقین به یهودی‌ها تکیه می‌کردند، اکنون هم تکیه گاه منافقین، صهیونیست‌های آدم‌کش و آمریکایی‌های جنایتکار هستند، این‌ها همه منافق‌اند.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: قرآن راجع به مؤمنین در آیه ۷۱ سوره توبه می‌فرماید این‌ها نسبت به همدیگر دلسوزند، حامی همدیگر هستند، منافع و خوبی یکدیگر را می‌خواهند، مؤمنین نسبت به یکدیگر ولایت عرضی دارند، این یک علامت مؤمنین است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: علامت منافقین این است که امر به منکر و نهی از معروف می‌کنند اما مؤمنین امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، یکی از ویژگی‌های مؤمنین که آن‌ها را از منافقین جدا می‌کنند همین پرداخت زکات است، مؤمنین زکات می‌دهند، برای اینکه ایمان به خدا دارند و می‌فهمند زکات دادن به معنای دور ریختن مال نیست، آن‌ها اعتقاد به خدا دارند، چون به خدا اعتقاد دارند با خیالی آسوده نزد خدا سرمایه‌گذاری می‌کنند.

وی یادآور شد: خداوند در آیه ۱۱۱ سوره توبه می‌فرماید «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَی مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِیلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَی بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَیْعِکُمُ الَّذِی بَایَعْتُمْ بِهِ وَذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ»، یعنی (در حقیقت ‌خدا از مؤمنان جان و مالشان را به بهای اینکه بهشت برای آنان باشد خریده است همان کسانی که در راه خدا می‌جنگند و می‌کشند و کشته می‌شوند این به عنوان وعده حقی در تورات و انجیل و قرآن بر عهده اوست و چه کسی از خدا به عهد خویش وفادارتر است پس به این معامله‌ای که با او کرده‌اید شادمان باشید و این همان کامیابی بزرگ است).

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین اظهار کرد: در این آیه خداوند می‌فرماید من خریدار جان و مال شما هستم، من مشتری جان و مال شما هستم، نمی‌خواهید با من معامله کنید؟ ما هم می‌دانیم خدا در این معامله فقط می‌خواهد به بنده خودش سود برساند، خدا مثل ما آدم‌ها نیست که احتیاج به این معامله داشته باشد، خدا می‌گوید من می‌خواهم مالی را که خودم به شما داده‌ام، به نفع شما با شما معامله کنم، مالتان را می‌خرم و افزایش می‌دهم، جانتان را می‌خرم و مقرب درگاه من می‌شوید و شهید محسوب می‌شوید.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خدا آماده معامله است، بنابراین ما باید یک یاحسین بگوییم، از امیرالمؤمنین (ع) مدد بطلبیم تا در معامله با خدا بیشترین مشارکت و سهم را داشته باشیم.

وی بیان کرد: خدای متعال در آیه ۴۱ سوره حج می‌فرماید «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّکَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ»، یعنی (آنان که خدا را یاری می‌کنند آنهایی هستند که اگر در روی زمین به آنان اقتدار و تمکین دهیم نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و از هیچ کس جز خدا نمی‌ترسند چون می‌دانند که عاقبت کارها به دست خداست).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: خداوند می‌گوید آدم‌هایی که اگر یک موقعیت و مسئولیتی دارند و یا آدمی هستند که مردم حرفشان را گوش می‌کنند، این‌ها «مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ» هستند، یعنی حرفشان مشتری دارد، یا برای مثال کسی که در فضای مجازی موقعیتی دارد که چند صد نفر یا چند هزار نفر حرفش را می‌بینند و اثر می‌گیرند، این یک فرصت است، یا کسی که در میان قوم و خویش اثرگذار است، خدا این فرصت و موقعیت را داده است، چنین کسی ابتدا باید نماز را اقامه کند، البته اقامه کردن نماز به معنای نماز خواندن نیست.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: ما اگر نماز بخوانیم در حالی که دکمه لباس ما مالی باشد که خمش و زکات آن را نداده‌ایم نمازمان اشکال شرعی پیدا می‌کند، بنابراین اگر بخواهیم نمازمان صحیح باشد باید خمس مال‌مان را بدهیم، باید حرام در مال‌مان نباشد، مال دیگران را غصب نکنیم، باید به این مسائل توجه کنیم.

وی تصریح کرد: همچنین باید زکات بدهیم، اگر نمازمان را خواندیم و زکات‌مان را هم پرداخت کردیم اما دیدیم که برخی‌ها زکات نمی‌دهند، اینجا باید امر به معروف و نهی از منکر کنیم، البته نه فقط راجع به زکات، بلکه باید راجع به نماز، عدالت، انصاف، دلسوزی نسبت به بندگان خدا نیز امر به معروف و نهی از منکر کنیم.

امام جمعه قزوین یادآور شد: خدای متعال وقتی می‌خواهد امیرالمؤمنین (ع) را خوب به ما معرفی کند، در آیه ۵۵ سوره مائده می‌فرماید «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُون»، یعنی (سرپرست و دوست شما فقط خدا و رسول اوست و مؤمنانی [مانند علی‌بن‌ابی‌طالب‌اند] که همواره نماز را برپا می‌دارند و در حالی که در رکوعند به تهیدستان زکات می‌دهند).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید خدا بزرگ شما، پیشوای شما و ولیّ شماست، پس از خدا، رسول خدا (ص) ولیّ شماست، پس از رسول خدا (ص) نیز کسانی هستند که به معنای واقعی ایمان آورده‌اند، حال ببینیم چه کسانی به معنای واقعی ایمان آورده‌اند؟ خداوند می‌فرماید آن‌هایی که نماز را اقامه کردند و در حین نماز انفاق کردند و زکات دادند.

وی عنوان کرد: این آیه اشاره به این دارد که فقیری نزد امیرالمؤمنین (ع) آمد و درخواست کمک کرد، حضرت مشغول نماز بودند و می‌خواستند نمازشان را نشکنند و دل فقیر را هم شاد کنند، همانجا انگشتر خود را تقدیم فقیر کردند، امامان و پیشوایان ما که همه دلخوشی ما به آن‌هاست، چنین افرادی بوده‌اند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین بیان کرد: خدای متعال در آیه ۱۸ سوره توبه می‌فرماید «إِنَّمَا یَعْمُرُ مَسَاجِدَ اللَّهِ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَی الزَّکَاةَ وَلَمْ یَخْشَ إِلَّا اللَّهَ فَعَسَی أُولَئِکَ أَنْ یَکُونُوا مِنَ الْمُهْتَدِین»، یعنی (آباد کردن مساجد خدا فقط در صلاحیت کسانی است که به خدا و روز قیامت ایمان آورده و نماز را بر پا داشته و زکات پرداخته و جز از خدا نترسیده‌اند؛ پس امید است که اینان از راه یافتگان باشند).

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: چه کسانی می‌توانند مساجد را آباد کنند؟ اگر کسی خمس و زکاتش را ندهد، مالی که دارد شبهه‌دار باشد، حق دیگران در مالش باشد، بیت‌المال در میان مالش باشد، چنین کسی اگر بیاید مسجد بسازد، آن دیگر مسجد نیست، سالن است، مسجد بوی معنویت می‌دهد، مسجد آدم را جذب می‌کند، در مسجد می‌شود با خیال راحت نماز خواند اما در سالن این اتفاقات نمی‌افتد.

وی تأکید کرد: خداوند فرموده کسانی می‌توانند آبادکننده مساجد و انجام‌دهنده امور خیر باشند که برای خدا قدم بردارند، همان کاری که اهالی محترم این روستای ارزشمند و مؤمن انجام دادید.

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha