شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حسینی قمی

حوزه/ سخنران حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که تکبر منشأ ده‌ها رذیله و بزرگ‌ترین مانع تجلی فضائل اخلاقی است، گفت: جولان تواضع، خشوع و تزلزل در مقام پروردگار در دل انسان، ابواب آسمانی را برای رسیدن به عفو الهی باز می‌کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی در محفل معارفی حرم مطهر که در شبستان امام خمینی(ره) برگزار شد، در ادامه تبیین درس‌هایی از نهج‌البلاغه به فرازهایی از خطبه قاصعه امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام اشاره نمود و اظهار داشت: امام علی علیه‌السلام در طولانی‌ترین خطبه نهج‌البلاغه تکبر را با بیان‌ها و مثال‌های مختلف به‌خوبی تبیین نموده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی در ادامه ضمن اشاره به سبک زندگی انبیای الهی، با بیان این که تمام انبیا به‌استثنای حضرت سلیمان، همگی زندگی ساده‌ای داشتند، خاطرنشان کرد: طاغوتیان تاریخ همواره زندگی ساده اولیاءالله را تحقیر می‌کردند؛ چرا که در نگاه فرعونیان تنها طلا، جواهرات و قدرت و شوکت ظاهری دنیا قابل تعظیم هستند.

وی با تأکید بر این که برای خدای متعال کاری نداشت تا وقتی پیامبری را به نبوت مبعوث می‌نمود؛ گنج‌ها، طلاهای ناب و باغ‌های خرم را در اختیار او قرار دهد، یادآور شد: اگر پیامبری آراسته به انواع زیورآلات، گنج‌ها و پرندگان بالای سرش بود، قطعاً این جبروت ظاهری چشم‌پرکن و عده زیادی را به سمت ایمان می‌کشاند؛ درحالی‌که خداوند متعال اراده نموده تا امت تسلیم مسائل معنوی پیامبر باشند، نه ظواهر مادی.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر افزود: خداوند می‌خواهد که پیروی از رسولانش، تصدیق به کتاب‌هایش، خشوع در برابرش، فروتنی در برابر فرمانش و تسلیم به طاعتش اموری باشند خاصّ او و از هر شایبه و آمیزه‌ای پاک و مبرا گردد.

وی در تبیین فراز «کُلَّما کانَتِ الْبَلوی وَ الاِخْتِبارُ اَعظَمَ کانَتِ الْمَثوبَةُ وَ الْجَزاءُ اَجْزَلَ»، خطبه قاصعه با بیان این که هر اندازه آزمون پروردگار سخت‌تر و سنگین تر، پاداش الهی آن بیشتر خواهد بود، خاطرنشان کرد: خدای متعال حضرت ابراهیم(ع) را به سنگین ترین آزمون ها مبتلا ساخت و وقتی ایشان از این آزمون های سخت سربلند شد، ذات اقدس الهی مقام والای امات را به ایشان عنایت فرمود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی در ادامه ضمن اشاره به سابقه بنای خانه خدا از زمان حضرت آدم، به دلایل وجود کعبه در سرزمین سخت، خشک و بی آب اشاره نمود و اظهار داشت: امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام در خطبه قاصعه به این نکته اشاره و تصریح می‌کنند؛ خدای سبحان می‌توانست خانه کعبه را در خوش آب و هواترین مناطق زمین قرار دهد و بنایش را با سنگ‌های گران‌بهای زینتی بسازد، چنین نکرد مبادا مردم متوجه جهات مادی شوند و اجر و پاداششان کم گردد.

وی با بیان این که خداوند متعال با انواع سختی ها تعبد بندگانش را امتحان می کند، ابراز داشت: یکی از دلایل وجود کعبه در سرزمین گرم و خشک و تأکید بر حضور در فضای سخت صحرای عرفات و هوای خشک حجاز برای زدودن دل انسان از تکبر است؛ در صفا و مروه همه انسان ها از بالاترین مقام های دنیایی تا پائین منزلت‌های ظاهری در یک صف واحد قرار می گیرند.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت تصریح کرد: جولان تواضع، خشوع و تزلزل در مقام پروردگار در دل انسان، ابواب آسمانی را برای رسیدن به عفو الهی باز می کند؛ انسان اگر می خواهد مشمول عفو و رحمت الهی شود، باید منیت خود را بشکند؛ چرا که انسان با تکبر به جایی نمی رسد.

وی در بخش پایانی از سخنان خود ضمن اشاره به روایات نبوی «لا یَدخُلُ الجَنَّةَ مَن کانَ فی قَلبِهِ مِثقالُ ذَرَّةٍ مِن کِبرٍ» بر اهمیت فهم درست روایت اشاره نمود و خاطرنشان کرد: علامه مجلسی در تشریح و توضیح این روایت نبوی می فرمایند؛ تکبر بین انسان و اخلاق ایمانی، فاصله می اندازد؛ چرا که تکبر کشتزار ده‌ها گناه دیگر است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی قمی با بیان این که تکبر منشأ ده‌ها رذیله و بزرگ‌ترین مانع تجلی فضائل اخلاقی است، اخلاق را از بزرگ‌ترین ابواب بهشتی دانست و اظهار داشت: تکبر میان انسان و ابواب بهشتی که در اخلاق تجلی‌یافته، فاصله می‌اندازد و اگر اهل تواضع و احسان بودیم درهای بهشت را درک خواهیم کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha