سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
کد خبر: 1130127
۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
حسین درودی، معاون امور استان های ستاد همکاریها

حوزه/ پژوهشگر عرصه تعلیم و تربیت حوزه علمیه در یادداشتی به نقد نظریه تربیتی خانم ماریا مونته سوری پرداخته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین حسین درودی، محقق و پژوهشگر عرصه تعلیم و تربیت در یادداشتی که در اختیار خبرنگار خبرگزاری حوزه قرار داده با بهره گیری از سند تحول بنیادین و اسناد بالادستی آموزش وپرورش آورده است:

در مباحث انسان شناختی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ فرشتگان و شیاطین در همراهی انسان جهت بهره برداری از قدرت انتخاب و اختیار مأموریت ویژه دارند چراکه ملائکه در وسعت دادن انتخاب و اختیار آدمی فعالند و همچنین شیاطین در تضییق انتخاب و محرومیت زایی انسان از اختیار آدمی می کوشند؛ بدین علت سبک زندگی تربیتی دانش آموزان بدون توجه به دو نیروی بر آمده از فرشتگان و شیاطین که در سبک زندگی آنان حضور تعریف شده از سوی خالق هستی داده شده است تیر در تاریکی رها کردن است.

محبوبیت کودکان نزد والدین و معلمان

نور انسانی در کودکان به سبب حضور فرشتگان در نزد آنان می باشد چراکه کودک جامع و کامل نور کمال الهی را از خود به نمایش می گذارد و اگر سمت و سوی آن نورانیت منحرف نگردد در دوره نوجوانی و جوانی هم با محبوبیت استمراری در قلوب اطرافیان خود ادامه زیست نوری می دهد؛ برای این منظور لازم است در تربیت کودکان حضور فرشتگان و شرایط حضور آنها در برنامه ریزی های تربیتی با انکار و اکراه مواجه نگردد.

تعریف انتخاب و اختیار در کودکان

کودکان به سبب عدم تکمیل فرآیند قوه خردورزی قدرت بر انتخاب اختیاری ندارند از همین رو لازم و ضروری است که متناسب هم نشینی فرشتگان با آنها محیط هایی در دسترس قرار داده شود تا آنان با فعالیت های تکراری بدون هدف در تخلیه انرژی و تکمیل دستگاه های درونی و اندام های برونی به موانع برخورد نداشته باشند؛ در غیر اینصورت رشد آنها در سطح حیوانات نزول یافته و در حالت استمرار از آنها هم نازلتر می گردد که این مهم در برخی از حیوانات تربیت شده در خدمت نیروهای نظامی و انتظامی قابل شهود می باشد.

آموزش معارف تربیتی در مدارس

در برنامه ریزی درسی نظام تعلیم و تربیت تحولی کودکان و نوجوانان با توجه به نور فرشتگان در خلقت خویش قادرند پیرامون مباحث خداشناسی و انسان شناسی با هدایت شکلی معلمان آموزش دیده تدریس معارفی متناسب ظرفیت خود را داشته باشند و این یک راهکار برای تربیت متربیان تراز ارزش های اسلامی در مدارس می تواند باشد و همچنین یک پیشگیری از هجمه های فرهنگی دشمنان توسط فضای مجازی به ویژه وسعت بخشی های هوش مصنوعی می تواند باشد.

نقد نظریه تربیتی خانم ماریا مونته سوری

خانم ماریا مونته‌سوری ایتالیایی اولین مؤسس مهد کودک در دنیا و سرپرست کودکان معلول و اولین دختر پزشک در ایتالیا؛ با مشاهده رفتار کودکان پی برد که کودک بیش از این که به نتیجه کار توجه یا علاقه داشته باشد به رضایت از کار و شیوه انجام آن کار توجه دارد. ویژگی دیگر کودک علاقه به انجام کارهای تکراری است تا کار برایش کاملاً درونی شود. وی بخاطر ابداع این روش جایزه یونسکو را از آن خود کرد.

۱- در باره پژوهش گرانقدر ایشان عرض می شود: کودکان با فعالیت های تکراری خویش به دنبال مشاهده درون خود می باشند نه اینکه در صدد درونی سازی باشند زیرا درون کودکان هوشمند و ثابت و خارج از اختیار و انتخاب آنان است.

۲- کودکان متناسب هر یک از حواس ۵گانه مادی خویش رضایت اجباری از خود به نمایش می گذارند نه اینکه رضایت انتخابی و اختیاری داشته تا به واسطه تکرار آن با عقل خویش مفهوم سازی کند و سپس اراده تکرار فعالیت داشته باشد.

۳- استمرار و تکرار در فعالیت کودکان از روی اختیار و انتخاب نیست تا به رضایت قلبی متصل شوند بلکه جهت تخلیه انرژی برای رشد بدنی ایشان می باشد.

۴- بر مسئولین برنامه ریزی درسی نظام آموزش و پرورش لازم و ضروری است که بیابند و باطنا بخواهند که کودکان قدرت پرستش و عبادت انتخابی و اختیاری ندارند چرا که فرآیند قدرت انتخاب عقلی در آنها ایجاد نمی کردد؛ از همین رو آموزش عقاید و اخلاق برای آنها با تعجب هاب عمبق روبرو می گردد؛ بدین سبب لازم و ضروری است که در مراکزی مانند مهد کودکها و مدارس ابتدایی آموزش خداشناسی و اخلاق به گونه‌ای در برنامه ریزی دیده شود که توسط خود دانش آموزان با حضور معلمان آموزش دیده و مدیریت شکلی آنها که در دوران کودکی خویش با فرشتگان مرتبط بوده اند تدریس گردد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha