شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
واقف

حوزه/ یاد می کنیم از مرحوم معماربارشی معروف به حاج آقا جان؛ او که بخشی از وقفیات خود را به طلاب علوم دینی اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، برای مشهدی‌ها و حتی بسیاری از زائرانی که گذرشان به خیابان طبرسی افتاده، نام «حاج‌آقاجان» آشناست.

مرحوم محمدباقر معمارباشی معروف به حاج آقاجان در دوران حیات خود از باب نیات خیرخواهانه موقوفات زیادی داشت و خدمات ارزنده و ماندگاری را به جای گذاشت که امروز نیز مردم متنعم از خدمات شایان توجه او می باشند و اسمش بر سر زبان ها مطرح و جاری است.
اینکه حاج‌آقاجان کیست و چه زمانی زندگی می‌کرده ‌است، خیلی برای مردم معلوم و مشخص نیست. اما بد نیست بدانید که حاج‌محمدباقر، معروف به آقاجان یا حاج‌آقاجان، معمارباشی آستان ‌قدس در اوایل دوره قاجار بود؛ معماری متبحر و چیره‌دست که آثار فراوانی از وی در معماری حرم مطهر قابل مشاهده است و در این زمینه نام نیک و ماندگاری از او در عرصه وقف به جای مانده است.

حاج‌آقاجان در دوره فتحعلی‌شاه، ظاهراً ریاست معماران آستان‌ قدس را برعهده داشت و در یکی از کتیبه‌های ایوان ساعت به نام وی اشاره شده ‌است.

وی را معمار صحن نو یا آزادی می‌دانند، تعمیر آجرکاری ایوان دارالسعاده، صحن انقلاب و به ویژه مرمت ایوان ساعت صحن عتیق را به وی منسوب می‌کنند.

حاج‌آقاجان، افزون بر این، فردی خیّر و گشاده‌دست بود و ابنیه عام‌النفعه زیادی در اطراف حرم مطهر برای زائران و مجاوران ساخت؛ از جمله مسجد حسینیه‌ای که در محله پاچنار واقع در شمال حرم رضوی بنا شد و مسجد عباسی که پشت ایوان عباسی صحن انقلاب قرار داشت.
بیشتر این فعالیت‌های عمرانی در توسعه اطراف حرم، طی سال‌های ۱۳۰۸ به بعد، تخریب شد و ظاهراً تنها بخشی از اراضی بازارچه امروزی باقی ماند.
درباره سال درگذشت حاج‌آقاجان اطلاعات دقیقی نداریم، اما قدر مسلم این است که پیکر او را در حرم ملکوتی حضرت ثامن‌الحجج(ع) دفن کردند.
از نیت های این واقف خیر اندیش می توان به تبلیغ دین و روضه خوانی و معیشت طلاب علوم دینی اشاره نمود و این سابقه خیر امروز نام نیک او را ماندگار ساخته است.

در راستای اجرای نیت مذکوره امسال بیش از ۱۵۰نفر از طلاب دارای شرایط مورد مساعدت قرار گرفتند.
حوزه علمیه خراسان ضمن تجدید نام و یاد این واقف که سال هاست مردم از خدمات او در جای جای مشهدالرضا متنعم هستند، نام و یاد وی را در این حوزه مبارکه گرامی می دارد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۹

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha