دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر /گفت‌وگوی خبرنگار حوزه با مسئولین غرفه‌های نمایشگاه کتاب و دستاوردهای علمی مراکز پژوهشی حوزوی در روز سوم

حوزه/ کتاب "روایت جذب" که در سال ۱۴۰۰ توسط دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری تهیه و تولید شده در انتشارات مؤسسه دارالإعلام لمدرسة اهل‌البیت (ع) به چاپ رسیده و  به عنوان اثر برگزیده بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه در گروه علوم اجتماعی انتخاب شده بود.

حجت الاسلام حسین قاضی زاده معاون پژوهش موسسه دارالاعلام لمدرسه اهل البیت(ع) تحت اشراف آیت الله العظمی مکارم شیرازی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در حاشیه نمایشگاه کتاب و دستاوردهای علمی مراکز پژوهشی حوزوی در مجتمع امام خمینی(ره) گفت: مؤسسه دارالإعلام لمدرسة اهل‌البیت(ع) با حمایت حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با هدف شناخت، نقد و مقابله با افکار وهابیت به همت و تلاش عدّه‌ای از صاحب نظران برجسته، اساتید و محققین با مدیریت حجت‌الاسلام مهدی مکارم فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ آغاز نموده است.

وی افزود: این موسسه تلاش کرده تا با آموزش نیروهای متخصص در این زمینه و تربیت و جذب پژوهشگران توانمند و تأسیس کتابخانه تخصصی شناخت و نقد وهابیت وجریان‌های سلفی به همراه راه اندازی سایت و سپس با انتشار محصولات علمی در قالب مجلات و کتب و رسانه‌های تصویری و فعالیت‌های ارتباطی و تبلیغی به ایفای رسالت خویش در این زمینه مبادرت ورزیده و فضای تحقیق و تعلیم و تبلیغ را در اختیار محققان و علاقمندان قرار داده است.

معاون پژوهش موسسه دارالاعلام لمدرسه اهل البیت(ع) خاطرنشان ساخت: موضوع موسسه مباحث افراط و تکفیر در جهان اسلام است، منظور از تکفیر یعنی فرقه وهابیت و منظور از افراط یعنی کسانی که از این فرقه رنگ گرفته اند.

حجت الاسلام حسین قاضی زاده در تشریح اهداف تاسیس این موسسه گفت: تقویت و تثبیت مرجعیت علمی حوزه‌های علمیه در تولید و عرضه در زمینه نقد وهابیت و سلفیت؛ کارآمدسازی دانش‌های دینی در مواجهه فعال با نیازها، چالش‌ها و پرسش‌های نوپدید جریان‌های افراطی و تکفیری؛ زمینه‌سازی برای تربیت نیروی انسانی متخصص مباحث نقد وهابیت و سلفیه و... از اهداف تاسیس این موسسه می باشد.

وی گفت: در حوزه جریان شناسی از این گروه های می توان نام برد گروه وهابیت، دیوبند، سپاه صحابه، طالبان، اخوان المسلمین، داعش و القاعده گروه هایی هستند که نسبت به آنان در این موسسه تالیف و پژوهش صورت گرفته است.

معاون پژوهش موسسه دارالاعلام لمدرسه اهل البیت(ع) ابراز داشت: دوره ۳۶ جلدی افکار وهابیت در عرصه های شبهات، معنا شناسی، روش شناسی، هستی شناسی و ... در موسسه تالیف صورت گرفته است و از جهات مختلف افکار وهابیت را مورد بحث و بررسی قرار داده و تفاوت های وهابیت با جهان اسلام را شناسایی و مورد تحقیق قرار داده است؛ می توان گفت قریب به ۷۰ عنوان کتاب در ۱۴۰جلد در موسسه به چاپ رسیده است.

وی به مجلات موسسه نیز اشاره کرد و گفت: فصلنامه علمی ترویجی "سراج منیر" که تاکنون ۵۱ شماره از این فصلنامه به علاقه‌مندان عرضه شده و مورد استقبال محققان گرامی قرار گرفته است, محورهای این مقالات رویارویی با اندیشه وهابیت، تبارشناسی وهابیت، نقد مبانی و عقاید وهابیت، جریان شناسی وهابیت، رویدادهای معاصر وهابیت و نقد شخصیت‌های مؤثر در این فرقه است و همچنین دو فصلنامه علمی پژوهشی "سلفی پژوهی" که با استاندارد مجلات پژوهشی تدوین می‌شود و تاکنون ۱۶ شماره از آن از سوی دانش پژوهان موسسه و غیر موسسه به چاپ رسیده است.

حجت الاسلام قاضی زاده در پایان گفت: کتاب "روایت جذب" که در سال ۱۴۰۰ توسط دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان‌های افراطی و تکفیری تهیه و تولید شده در انتشارات مؤسسه دارالإعلام لمدرسة اهل‌البیت (ع) به چاپ رسیده و به عنوان اثر برگزیده بیست و سومین همایش کتاب سال حوزه در گروه علوم اجتماعی انتخاب شده بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha