سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
استاندار بوشهر

حوزه/ استاندار بوشهر بر لزوم تسریع در تحویل زمین و آغاز عملیات اجرایی کتابخانۀ مرکزی بوشهر تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، احمد محمدی‌زاده استاندار بوشهر امروز در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با تأکید بر ضرورت تسریع پروسه تحویل زمین مصوب‌ ساخت کتابخانه مرکزی بوشهر، اظهار داشت: اداره‌کل راه و شهرسازی استان بوشهر باید به مصوبه هوشمندانه زمین کتابخانه مرکزی در کمیته برنامه‌ریزی استان بوشهر عمل کند و در این زمینه جای هیچ‌گونه بحثی نیست و هرچه زودتر سازوکار اجرایی این تصمیم باید فراهم و نباید کار را معطل کند.

وی با پاسداشت یاد و خاطر امام راحل (ره) و شهدای ایران، گفت: با توجه به اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قول‌هایی را برای مشارکت ۵۰ درصدی در ساخت این کتابخانه داده، ولی هنوز مصوبات سفر به استان ابلاغ نشده، ما تا زمان ابلاغ این مصوبات، فرایندی را که به احداث این کتابخانه شتاب می‌دهد تعریف خواهیم کرد تا کلنگ ساخت آن را در آغاز سال آینده بر زمین بنشیند.

محمدی‌زاده ادامه داد: خوشبختانه با تصویب زمینی مناسب در مرکز شهر، پروسه ساخت این کتابخانه یک سال جلوتر افتاده، این زمین در بهترین نقطه بوشهر قرار گرفته و به‌دلیل موقعیت و ساختار محکمی که دارد، هزینه عملیات زیرسازی آن بسیار مناسب‌تر تمام می‌شود.

رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در ادامه جدیت و پیگیری مدیرکل جوان اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر را برای ساخت کتابخانه مرکزی در بوشهر قابل تحسین و تقدیر دانست، اظهار کرد: اداره‌کل راه و شهرسازی استان بوشهر باید به مصوبه هوشمندانه زمین کتابخانه مرکزی در کمیته برنامه‌ریزی استان بوشهر عمل کند و در این زمینه جای هیچ‌گونه بحثی نیست و هرچه زودتر سازوکار اجرایی این تصمیم باید فراهم شود و نباید کار را معطل کرد و باید هر چه زودتر ماده ۲۳ را مصوب کند تا با تخصیص اعتبار لازم، عملیات اجرایی آن هر چه زودتر آغاز شود.

محمدی‌زاده به لزوم تعیین رویکرد و خط‌ مشی دستگاه‌های فرهنگی در حوزه کتابخوانی در دهۀ فجر با محوریت پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد و یادآور شد: ضروری است در طول این دهه این نهادها در برنامه‌های کتابخوانی خود به بازشناسی شخصیت امام خمینی (ره) و نقش ایشان در بیداری ملت ایران و مبارزه با رژیم فاسد پهلوی، نمایان کردن فساد رژیم پهلوی و بازشناسی جایگاه و قدرت ایران در جهان اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

وی همچنین سنجش و ارزیابی منابع فعلی کتابخانه‌های عمومی را امری مهم دانست و خاطرنشان کرد: به کمک تجزیه و تحلیل و آمارگیری دقیق شناخت بهتری از ذائقه کتابخوانی مردم به دست خواهید آورد و بر اساس آن کتابخانه‌ها و منابع خود را توسعه داده و تأمین کنید.

استاندار بوشهر تأکید کرد: باید بر توسعه کتابخانه‌های مشارکتی و جمع‌آوری اطلاعات این کتابخانه‌ها متمرکز شوید، همچنین باید همه اطلاعات کتابخانه‌های تخصصی و فعال در مراکز آموزشی و نظامی استان گردآوری و ثبت شود.

وی تصریح کرد: در سرانه مطالعه استان تجدیدنظر شود، چرا که مردم امروز کتاب را دیگر به شیوه سنتی نمی‌خوانند بلکه آن‌ها کتاب‌ها را به صورت دیجیتالی در فضای مجازی می‌خوانند، شما از هر کسی بپرسید، داستان یا خاطره یا بخشی از کتاب‌هایی که در وصف شهید سلیمانی است آنچه را خوانده‌اند که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

وی یادآور شد: بنابراین باید ارزیابی مجدد از سرانه مطالعه استان صورت بگیرد، چون این آمارهایی که بوشهر را در کف جدول سرانه مطالعه کشور نشان می‌دهد، درست و دقیق نیست.

استاندار بوشهر تأکید کرد: تا پایان امسال باید زمینه برگزاری یک نمایشگاه کتاب با محوریت و مشارکت کتابفروشی‌ها و ناشران بومی فراهم شود تا تعامل مردم با کتابفروشی‌ها بیشتر شود و بدین طریق بتوانیم بر شمار کتابفروشی‌های استان بیفزاییم، ما از برگزاری این نمایشگاه حمایت خواهیم کرد.

گفتنی است در سال ۸۹ زمینی با مساحت بیش از ۱۱ هزار متر مربع در دولت اسبق برای ساخت این مرکز فرهنگی اختصاص یافته بود ولی به‌دلیل باتلاقی بودن این زمین و ضرورت شمع‌کوبی و زیرسازی مفصل، ساخت این کتابخانه در آن‌جا هم بسیار پرهزینه بود و هم زمان‌بر، افزون بر این دسترسی به کتابخانه برای شهروندان بوشهری و تردد به شهرک نیایش به‌دلیل قرار گرفتن آن در حاشیه و ابتدای شهر مشکل بود.

از این‌رو، استاندار بوشهر دغدغه جامعه فرهنگی را در این زمینه جدی گرفت و با اختصاص دادن زمین‌های دولتی که در طرح مولدسازی قرار گرفته بود، زمین بسیار مناسبی را در مرکز شهر بوشهر از طریق تهاتر برای کتابخانۀ مرکزی استان مصوب کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha